Gå til innhold

Corrado med start problem..

Ranger emnet


vimael

Anbefalte innlegg

Når du følger multireima ned, så går denne ned til svinghjulsdemperen, Utenpå denne ligger servoreima. I svinghjulsdemperens sentrum ligger denne bolten, og er festa med 90 Nm, og locktite.

 

Først tar du av strammestøtdemperen, tar av multireima, så tar du å løsner alle deksel over regreima(to stk, ett øvre og ett nedre), så får du en kompis til å holde igjen svinghjulet (innspeksjonsluke på gearkassen) med ett stort skrujern, mens du skrur løs bolten. Husker ikke helt, men mener servohjulet må løsnes først, så løsner du svinghjulsdemperen med fire umbrakoskruer, før du kommer til det innerste hjulet hvor registereima ligger. Er i det innerste hjulet denne kilen ligger, og da ser du rett inn på veiva. Du ser fort om det er fuck på veiva's spor, og er det fuck..så er det bare begynne å dele motor.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke bare en bolt som kunne være knekkt?

 

Hvordan kan veiva ta skade når motoren ikke engang har blitt startet?

 

Kan jeg sjekke tenningsmerkene for å finne ut om det er bolten, eller evt se om stempelene går opp og ned?

 

Skjønner faktisk ikke noen ting av dette. Mulig jeg er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på bildet her, det KREVER litt teknisk innsikt for å klare dette... har du ikke dette, må du ta kontakt med noen som kan dette, ellers bare ødelegger du for deg selv :)

 

05-gti-engine-cutaway.jpg

 

Dette er en FSI-motor fra de nyeste golfene etz, men det driter du i, det er bare en prinsipp-tegning :)

Glem bolten det var snakk om, det er snakk om en pinne på innsiden av bolten! :)

 

Nederst mot deg, ser du selve "hovedregister-reimhjulet" som som er koblet til Veiv-akselen. (Der alle bevegelsene til slutt samles) Dette hjulet driver indirekte "alt" i motoren, og blandt annet "kammene" i toppen din, som du ser på prinsipptegningen :)

 

dette REGISTER-reimhjulet nederst til venstre har et "spor" i seg, og det samme har "tappen" ut av motoren som register-reimhjulet skal på...imellom disse 2 sporene, får man et stort firkantet rom, som må fylles, ellers vil ikke reimhjulet gå rundt når det møter motstand. Det er her det skal det som regel står en form for "spiker" (første jeg kom på som lignet :op ), som skal fylle dette hullet, få reimhjulet til å følge motorens turtall, og dra med seg kammer, etz via register-reima.

 

Dette "hoved-tannhjulet" tror Peltz at ikke går rundt! Altså, at "spiker'n" er brukket, ødelagt, borte... skjønner?

Går ikke denne rundt, vil ikke ventilene lukke eller noe, fordi kammen ikke vil få noen bevegelse :) Dette mener da Peltz av egen erfaring at man bude sjekke. ;)

 

Mer forståelig?

 

GL!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

 

Da skjønner jeg den greia, men siden kammen går rundt, er det muligens ikke dette?

 

Registeret sviver som det skal, men kan det være at alt ser tilsynelatende bra ut, men at bare veiva står stille?

Ville vel kunne sjekke dette ved å stikke noe ned i tennplugghullet og måle avstanden til stempelet før og etter kinning.

 

Er en liten stund til jeg treffer på bilen igjen, og ønsker meg derfor så mye informasjon som mulig om hva som kan væære galt.

Har en intensjon om å få liv i den igjen hvis det ikke viser seg og koste skjorta. (da blir det delebil).

 

Og ja, jeg har teknisk innsikt, men her måtte jeg i første omgang melde pass ved hjelp av egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

 

Da skjønner jeg den greia, men siden kammen går rundt, er det muligens ikke dette?

 

Registeret sviver som det skal, men kan det være at alt ser tilsynelatende bra ut, men at bare veiva står stille?

Ville vel kunne sjekke dette ved å stikke noe ned i tennplugghullet og måle avstanden til stempelet før og etter kinning.

 

Er en liten stund til jeg treffer på bilen igjen, og ønsker meg derfor så mye informasjon som mulig om hva som kan væære galt.

Har en intensjon om å få liv i den igjen hvis det ikke viser seg og koste skjorta. (da blir det delebil).

 

Og ja, jeg har teknisk innsikt, men her måtte jeg i første omgang melde pass ved hjelp av egne erfaringer.

 

Går kammen rundt, så skal det ikke være noe problem med hverken Veiva eller registeret. Startmotoren drar jo rundt svinghjulet koblet til veiva, som igjen drar registeret til kammen... :) Til og med G-lader'n er koblet til Veiva.. bare "via" reimhjulet på utsiden av registeret.

 

Eneste som kunne vært galt nå rent mekanisk etter min mening, er når feks at reg-reima sitter feil på, slik at den åpner eksosventil midt i kompresjons-slaget eller noe... ta kompresjons-sjekk av alle sylindere, så finner du fort ut dette :)

 

Men, personlig, uten at jeg kjenner corrado så godt, så har jeg en følelse på at jeg ville holdt en knapp på tenning og fuelsystemet. Mest tenning... Coil, feilmontering av pluggledninger (feil rekkefølge), feilmontering av fordelerlokk.... noe i den duren :)

 

Var vel ikke så mange tips her, men det er det jeg ville gjort hvertfal. Billigst... hehe :)

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kammen rundt, så skal det ikke være noe problem med hverken Veiva eller registeret. Startmotoren drar jo rundt svinghjulet koblet til veiva, som igjen drar registeret til kammen... :) Til og med G-lader'n er koblet til Veiva.. bare "via" reimhjulet på utsiden av registeret.

 

 

 

Vell..dette stemmer ikke helt. Det som skjer når denne kilen ryker, den som sitter på registerhjulet på veiva er at timingen forsyver seg, og det går ei kule varmt ved veiva som igjen fører til at registerhjulet "smelter" seg fast på nytt punkt. Om du hadde fått start på bilen, så ville du sett dette ved at svinghjulsdemperen (Multireimas nederste hjul) hadde wobbla, altså vært full av svingninger. Bolten knekker ikke, men på registerhjulet er det en kile, slik at dette kun skal kunne passe en plass. Når kilen smuldrer vekk og går heden, så får du bevegelse i registerhjulet, slag og press av kanter mot veiva, som til slutt lager en "hoppbakke" slik at registerhjulet fritt kan flytte seg noen grader og lage KJEMPEKUK med tanke på timing. Alt flytter seg, kam, tenning og veiva.

 

Det enkle er ofte det beste..har du hatt av fordelerlokket på bilen siden sist du hadde start på den? Prøv å snu dette 180 grader! Altså løsne, snu 180 grader, feste. Står dette feil, så har du feil tenningsrekkefølge, og selv å triviellt det høres ut, så har jeg klødd mange timer i hauet av den enkle grunn!

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muli du kan ha fått kondens i tanken da..

 

det kan jo hende han har fått dette ja.. når du sier det :)

 

Kan forsøke med litt Startgass, så finner man fort ut det ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell..dette stemmer ikke helt. Det som skjer når denne kilen ryker, den som sitter på registerhjulet på veiva er at timingen forsyver seg, og det går ei kule varmt ved veiva som igjen fører til at registerhjulet "smelter" seg fast på nytt punkt. Om du hadde fått start på bilen, så ville du sett dette ved at svinghjulsdemperen (Multireimas nederste hjul) hadde wobbla, altså vært full av svingninger. Bolten knekker ikke, men på registerhjulet er det en kile, slik at dette kun skal kunne passe en plass. Når kilen smuldrer vekk og går heden, så får du bevegelse i registerhjulet, slag og press av kanter mot veiva, som til slutt lager en "hoppbakke" slik at registerhjulet fritt kan flytte seg noen grader og lage KJEMPEKUK med tanke på timing. Alt flytter seg, kam, tenning og veiva.

 

Det enkle er ofte det beste..har du hatt av fordelerlokket på bilen siden sist du hadde start på den? Prøv å snu dette 180 grader! Altså løsne, snu 180 grader, feste. Står dette feil, så har du feil tenningsrekkefølge, og selv å triviellt det høres ut, så har jeg klødd mange timer i hauet av den enkle grunn!

 

wow, du må ha opplevd maks uflax viker det som... damndamn

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår