Gå til innhold

Sveisegrunning.

Ranger emnet


bmw325ix

Anbefalte innlegg

ett lite spm ang sveisegrunning.

kva er det egentlig??? noko du har på før eller etter ein sveis??

noko spesiellt med sveisegrunning??

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. men wurth sin sveisegrunning er rimelig dyr da.. sjekka en gang.. tror det var noe sånn som 700,- +mva for en 1/2 liter.. og jeg trenger ikke så mye.. mener den var datostempla og.. kunne liksom ikke lagres over tid sa de.. så det jeg egentlig lurte litt på om det var noen typer på sprayboks.. mener å ha sett det et sted..

86 Bmw 325 iX (Turbo kanskje) - 02 Audi A4 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom ein Volvo forhandler dei leverer sveisegrunning,denne bruker eg å den er veldig bra.Pris husker ikkje(denne pensles på).

 

 

Hmmm tror volvo slutta å selge den pga den var litt for helsefarlig .... er ikke brå sikker , men en kompis på bilia babla noe om det

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal du bruke denne sveisegrunningen? Det beste er å sveise uten grunning, og grunne etter du er ferdig.

Da kan man bruke vanlig grunning, og de koster vel under 200 lappen pr. boks hos innotec ihvertfall.

 

men denne grunninga kan du ikke bruke mellom to plater som punktsveises, alså overlapping, hva er det som beskytter for rust der?! derfor har vi sveisegrunning, vi har på dette på den plata "hulla" er i, alså de vi sveiser i når vi fester plata, vanlig grunning vil jo "brenne opp" og ikke ha noen beskyttende virkning. Sveisegrunninga reagerer på en annen måte på varmen, og har fortsatt den beskyttende virkningen etter varmen. Viss noen tok den ?! ;) vi bruker jo vanligt grunning oppå plata etterpåda, det er liksom ikke "på sveisen overalt" vi bruker den

 

magnus

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal du bruke denne sveisegrunningen? Det beste er å sveise uten grunning, og grunne etter du er ferdig.

Da kan man bruke vanlig grunning, og de koster vel under 200 lappen pr. boks hos innotec ihvertfall.

Sveisegrunning skal brukes på begge sider der du overlapper 2 plater. Det som skjer med sveisegrunninga når du da sveiser er at den lukker sveisen,dette er pga å hindre at sveisen ikkje ruster mellom platene.Du får litt meir sprut av miggen når du punkter,men du slipper vertfall rust i ettertid. Snakker nå av erfaring,har tatt igjen mykje dårlig karosseriarbeid etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men denne grunninga kan du ikke bruke mellom to plater som punktsveises, alså overlapping, hva er det som beskytter for rust der?! derfor har vi sveisegrunning, vi har på dette på den plata "hulla" er i, alså de vi sveiser i når vi fester plata, vanlig grunning vil jo "brenne opp" og ikke ha noen beskyttende virkning. Sveisegrunninga reagerer på en annen måte på varmen, og har fortsatt den beskyttende virkningen etter varmen. Viss noen tok den ?! ;) vi bruker jo vanligt grunning oppå plata etterpåda, det er liksom ikke "på sveisen overalt" vi bruker den

 

magnus

 

Tror ikke han prater om punktsveising da ;) Når vi punktsveiser med multispot M83 eller den nye Mi100 controll bruker vi en spesialpasta som pensles på. Denne pastaen smelter nesten som tinn rundt hvert punkt og skal i teorien forsegle det.

Prøver du å MAG sveise på den pastaen kan jeg garantere at man får et mindre pent resultat...

Derfor er det best å slipe platene du skal sveise sammen ren på begge sider, og avslutte med pastaen et stykke før skjøten som skal MAG sveises.

Da får du en fin sveis, og grunning kan sprøytes inn ved hjelp av et tynt rør (f.eks tectyl slange til spray boks) som du trer inn på baksiden av sveisen siden du la skjøten et sted du kommer til ;) Her kan man godt legge på litt mye, for bilen skal jo til lakk og da vil den tørke skikkelig.

Avslutt med å sprøyte tectyl et par ganger, og resultatet vil bli veldig holdbart.

Når det kommer til punktsveising med MAG kan det være lurt å konsentrere seg om området der punktene skal sveises.

Den delen man skal sveise på har man som regel brukt bor eller lokketang for å hulle der punktene kommer.

Grunning er ALDRI bra å sveise på, og siden vi må smelte metall for å få en sveis vil tempraturen på punktet og litt rundt det komme opp i ca 1350 grader C. Da vil all grunning brenne vekk i og rundt punktet og samtidig legge igjen rester som hindrer vidre behandling.

Man får en aluminiumsbasert grunning som skal tåle rundt 900 grader C. Den kan man bruke på delene som skal sveises, men man bør slipe rent ca 1 cm på hvert punkt (se skisse) for å slippe forurensinger.

Det grå er grunning, det blå er rent stål og delene skal legges med bildeflatene mot hverandre.

punkt.bmp

Når man da har sveiset det bør man bruke et krypende stoff, jeg liker ovatrol som jeg sprøyter inn i skjøten fra inn og utsiden med trykkluft.

Når den er tørr etterbehandler jeg med tectyl.

 

Det finnes sikkert mange andre måter å gjøre dette på, og mange fantastiske grunninger :)

Men MIN erfaring er ihvertfall at rent er best, bruk heller litt ekstra tid på før og etterbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Låner denne tråden litt. Lite vits i og lage ny når denne allerede er inne på nesten riktig tema.

 

Jeg holder på og bygge bur i bilen min, og da vurderer jeg og sveise fast forsterkningsplatene i karosseriet. Men vil helst unngå det pga. at det da er stor sjangse for at det blir rust mellom platene, så foreløpig er det skrudd fast med bolter gjennom karosseriet.

Er det noen som har no gode tips på hva jeg bør gjøre for å unngå denne type rust? Grunningen/lakken vil jo smelte bort av varmen.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår