ford'n Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 ja. jeg lurer da på hva coilovers er for noe? hadde vært veldig fint om jeg fikk en bra forklaring på dette. da jeg stortsett kun har forstått at det er noe demper greier. helpme :thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exEleC Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Der har du hvertfall et bilde av coilover... Siter En vakker dag så får jeg nok lappen på bil .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Coilovers kommer fra at fjøra (coil) ligger over/rundt demperen.De trenger hverken være justerbare i høyde eller i demping. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Coilovers kommer fra at fjøra (coil) ligger over/rundt demperen.De trenger hverken være justerbare i høyde eller i demping. Er da McPhearson-opphenget coilover? Ut fra din definisjon er de det :) Bare lurer.. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Coilover er en støtdemper hvor fjæren er fast montert sammen med demperen. Vanligvis er jo disse to enhetene hver for seg. Coilovers kan være dyre med masse justeringsmuligheter, eller billigere med færre justeringsmuligheter. De kan være universale, for hotrods, kitcars, racing osv, eller modellspesifikke. Å putte jalla hjelpefjærer utenpå en vanlig støtdemper er IKKE det samme som coilover, i fall noen lurte... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Er da McPhearson-opphenget coilover? Ut fra din definisjon er de det :) Bare lurer.. McPherson systemet bruker en fjær over demper.Men det er ikke definert som et coilover system slik som selges på ettermarkedet. Her et system med doble a-armer.Der brukes det også fjær over demper, men de er ikke en enhet og blir ikke definert som coilover. Coilovers brukes mest på ettermarkedsdeler, og da som oftest på justerbare enheter. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford'n Skrevet Januar 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 OK! tusen takk for hjelpen. ble ihvertfall endel klokere! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CiLiUs Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 hva er fordelene da?? Ser at de fleste som trimmer biler bruker slikt så vil anta at det kanskje er justeringsmulighetene som er fordelen?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 hva er fordelene da?? Ser at de fleste som trimmer biler bruker slikt så vil anta at det kanskje er justeringsmulighetene som er fordelen?? Det er bare fordi folk flest trur at coilovers er justerbare, men det er bare i tilfeller, ikke per definisjon. Fordel med coilover fjærbein er at det sparer plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennethA Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 Så hvis man ettermonterer coilover på en bil med fraskilt demper og fjør, kan man bare montere dette der demperen skulle stått da. og la fjørfestene bare være eller skru dem av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford'n Skrevet Januar 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 Så hvis man ettermonterer coilover på en bil med fraskilt demper og fjør, kan man bare montere dette der demperen skulle stått da. og la fjørfestene bare være eller skru dem av? godt spørsmål! :peace: *håpe noen svarer* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 En fordel jeg kan forestille meg ved å ettermontere coilovers istedenfor feks McPherson er vel at man kan få plass til bredere felger med riktig innpress uten å måtte ty til spacere. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 Så hvis man ettermonterer coilover på en bil med fraskilt demper og fjør, kan man bare montere dette der demperen skulle stått da. og la fjørfestene bare være eller skru dem av? Ja, vel og merke hvis det er plass.En coilover er litt bredere enn en demper! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 Et annet viktig punkt er at festene for demperen nå skal holde vekten som var på fjæra oppe, og må tåle dette. Hvis demperplasseringa avviker mye fra der fjæra var montert, må man måle og regne ut det nye "utvekslings-forholdet" som fjæra nå arbeider under (tenk kraftXarm, og endre lengden på armen) Ved mer interesse, søk på nettet etter "motion ratio" og "springrate" Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.