Gå til innhold

Hva er coilovers??

Ranger emnet


ford'n

Anbefalte innlegg

Coilover er en støtdemper hvor fjæren er fast montert sammen med demperen.

Vanligvis er jo disse to enhetene hver for seg.

Coilovers kan være dyre med masse justeringsmuligheter, eller billigere med færre justeringsmuligheter. De kan være universale, for hotrods, kitcars, racing osv, eller modellspesifikke.

 

Å putte jalla hjelpefjærer utenpå en vanlig støtdemper er IKKE det samme som coilover, i fall noen lurte...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da McPhearson-opphenget coilover? Ut fra din definisjon er de det :) Bare lurer..

 

McPherson systemet bruker en fjær over demper.Men det er ikke definert som et coilover system slik som selges på ettermarkedet.

mcpherson.jpg

 

Her et system med doble a-armer.Der brukes det også fjær over demper, men de er ikke en enhet og blir ikke definert som coilover.

coilspring1.jpg

 

Coilovers brukes mest på ettermarkedsdeler, og da som oftest på justerbare enheter.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er fordelene da??

 

Ser at de fleste som trimmer biler bruker slikt så vil anta at det kanskje er justeringsmulighetene som er fordelen??

 

Det er bare fordi folk flest trur at coilovers er justerbare, men det er bare i tilfeller, ikke per definisjon.

Fordel med coilover fjærbein er at det sparer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man ettermonterer coilover på en bil med fraskilt demper og fjør, kan man bare montere dette der demperen skulle stått da. og la fjørfestene bare være eller skru dem av?

 

Ja, vel og merke hvis det er plass.En coilover er litt bredere enn en demper!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet viktig punkt er at festene for demperen nå skal holde vekten som var på fjæra oppe, og må tåle dette.

Hvis demperplasseringa avviker mye fra der fjæra var montert, må man måle og regne ut det nye "utvekslings-forholdet" som fjæra nå arbeider under (tenk kraftXarm, og endre lengden på armen)

Ved mer interesse, søk på nettet etter "motion ratio" og "springrate"

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår