Gå til innhold

Innsats filter vs. konfilter evt. andre forslag!

Ranger emnet


fred_stian

Anbefalte innlegg

:hello:

 

Har kjørt med konfilter fra torshov i ca. et år frem til for 2 måneder siden uten problemer. Men jeg byttet motor for ca 2 måneder siden og har ikke giddi å satt på konfilteret igjen pga vinter osv (selv om det gikk fint i fjor vinter...)

 

Så nå vurderer jeg:

 

1: Nytt konfilter

2: Innsats filter

3: Forslag fra folk her! :)

 

1: Er det noen voldsom forskjell på f.eks. torshov sine konfilter i forhold til dyrere (som k&n o.l.)

2: Hvor får man kjøpt innsats filter til golf 2 1,3L?

Gir dette like mye lyd som konfilter eller mer "power"?

 

 

Og ja, jeg vet 1,3 er lite.... ;)

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nesten påstå at innsatsfilter lager mer lyd enn kon (jeg har prøvd begge deler på min 1.8)..

 

 

power er det bare å glemme som kaldblod sier.. merker ingenting, hverken på respons eller noe anna

 

 

eneste jeg oppdaga var at bensinforbruket steg når jeg brukte konfilter..

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,3 er søtt det :)

har du den runde luftfilterboksen som ligger over forgasseren du ?

 

Niks.. Se her:

luftboks.jpg

 

 

luftboks2.jpg

 

 

Innsatsfilter lager som oftest ikke like mye lyd. Vil du at 1.3'en din skal høres ut som en racerbil?

 

Effektøkning kan du bare glemme.

Hehe.. Ikke racerbil kanskje men litt lyd går jo ann! happyhappy

 

 

vil nesten påstå at innsatsfilter lager mer lyd enn kon (jeg har prøvd begge deler på min 1.8)..

 

 

power er det bare å glemme som kaldblod sier.. merker ingenting, hverken på respons eller noe anna

 

 

eneste jeg oppdaga var at bensinforbruket steg når jeg brukte konfilter..

Hmm.. Var nesten sikker på at konfilteret lagde mer lyd jeg. Men hvis man borer et hull eller 10 i filterboksen kanskje det hjelper, men da satser jeg heller på konfilter gitt! ;)

Så bensinforbruket steg sier du?! Kanskje derfor den forrige 1.3L'ern min brukte 0.9L+++ på mila.. :well Og den jeg har nå bruker 0,7ca alt ettersom hvordan jeg kjører...

 

 

 

Noen spesielle typer konfilter som anbefales?! Eller er det omtrent samme om man kjøper på Torshov eller k&n/green f.eks?

Og hvordan pris er det på de forskjellige?

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kun testa green filter...

 

 

men det at bensinforbruket steg synes jeg var merkelig, alle andre sier jo at bensinforbruket blir lavare.. fordi motoren får det den trenger av luft..

 

 

men siden det er en sugemotor, så liker den vel "litt" motstand i luftsuget.. noe et konfilter ikke har..

 

 

og lyden blei bare bååååp med kon.. men med innsatsfilter og borra boks.. så blei det "grom" brøle lyd

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt her, så er det kun lyden som blir markant anderledes på en utrimmet motor.. er som sagt her at sugemotorer liker litt motstand for effekt på laveturtall og respons.. finnes egentlig ikke noe merkbar effekt å hente på luftfilter.. ikke på disse motorene iallefall..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil vite om virkningene av konfilteret, samt "effektøkning" alle skryter så fælt av, les denne:

http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55

 

Hm.. Artig, må få lest igjennom det der ordentlig! :)

 

 

 

 

ceanvw&Housey:

Men vil da filteret filtrere noe eller kommer det fullt av faenskap inn i forgasser'n da?! Det avhenger kanskje litt av hvor og hvor mange hull man borer...?

Hvis man f.eks. borer noen hull på frem siden av toppen på luftfilter boksen (mot lyktene) som man ser på det første bildet....

Få se no bilder av hullene deres da! :)

 

 

Hvor får man kjøpt green eller k&n filter egentlig?

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må seff borre ut UNDER selve filteret da.. ellers er det ingen nytte med å ha filter!

 

 

uansett.. du har nok ingen forgassermotor.. men det du har er multipoint injection..

 

dvs.. 4 separate dyser.. jeg har monopoint, som er en giga dyse..

 

 

edit: kan nevne at du har luftmassemåler (LMM)

 

den er lite glad i olje fra olja filter

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det at bensinforbruket steg synes jeg var merkelig, alle andre sier jo at bensinforbruket blir lavare.. fordi motoren får det den trenger av luft..

 

Hvis du leser det om masker og maskestørrelser i artikkelen jeg linka til, så skjønner du tegninga.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må seff borre ut UNDER selve filteret da.. ellers er det ingen nytte med å ha filter!

 

 

uansett.. du har nok ingen forgassermotor.. men det du har er multipoint injection..

 

dvs.. 4 separate dyser.. jeg har monopoint, som er en giga dyse..

 

 

edit: kan nevne at du har luftmassemåler (LMM)

 

den er lite glad i olje fra olja filter

 

:well

Takker og bukker for info, der ser du vel egentlig hvor mye peil jeg har på motor... :lol

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår