Gå til innhold

Bilstein

Ranger emnet


AC^

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd bilstein B8 (Sprint) opp mot Bilstein Racing dempere? Også kalt ClubSport til 240...

Tenker at det blir til å handle en av disse, det er vel dette alternativet eller bygge om til coilovers....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

eg har de gule R-Sport demperne og de er STIVE!! kan ikke samenlignes med de oransje R-Sport..

Her er data på de gule

R-Sport Strut Cartridge (FRONT), Volvo PN 552197, COMPRESSION 100 Nm, REBOUND 360 Nm

R-Sport Shock (REAR), Volvo PN 552198, COMPRESSION 100 Nm, REBOUND 400 Nm

 

Her er data på bilstein.

95087601 Shockabsorber, front. Rally. Damping force 400/200 bild 1995:-

 

95087600 Shockabsorber, front. Rally. Damping force 350/150 bild 1995:-

 

95087599 Shockabsorber, front. Rally. Damping force 300/200 bild 1995:-

 

95087606 Shockabsorber, rear. Rally. Damping force 350/130. Recommended for rally in combination with progresive spring 95087206. bild 1290:-

 

95087643 Shockabsorber, rear. Rally. Damping force 275/200 bild 1445:-

 

Det er same setting på de innsats demperne som er beregnet for fjørbein justerbart..

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompresjon og retur..

mer retur => presser tilbake raskere

mer kompresjon => skal mer til for å komprimere

 

ps.om du ikke har peiling på dette, er det neppe en lur idè å lage coilovers før du har lært det ting og tang. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg tak i tegning så skulle ihvertfall maskineringsbiten gå greit, men har heller mindre peil på demperopsett osv :P

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompresjon og retur..

mer retur => presser tilbake raskere

mer kompresjon => skal mer til for å komprimere

 

ps.om du ikke har peiling på dette, er det neppe en lur idè å lage coilovers før du har lært det ting og tang. :P

 

Meir Rebound vil at bilen føles mye meir stiv, og at fjær vil bruke lenger tid til

å skyve ut en kompresjon.. dette vil at bilen følger bedre dårlig underleg..

for lite rebound vil at fjæra skubber ut demper for fort, og bilen vil sprette..

"men alt med måte" Bilstein har noen bake som har en kompresjon på

130 og en rebound på 350..skulle være en god erstatning for de gule R-Sport

De var utprøvd og tiljustert for best mulig grep på dårlig underlag..

Bakdelen er at det er veldigt stivt som gatebil..men noe må man ofre for

at stiv bakaksel skal bli bra..he he det sitter som fan på

grus med de rette dekka..

 

Shock Adjusting And Tuning

The shock compression damping should be set so that the car just bottoms out on the largest - or should I say hardest landing? - jump. There are some smaller jumps that you hit faster and harder off of than some of the bigger jumps on some tracks, hence hardest landing. By setting the compression damping up for the "biggest hit" the car should now be able to handle everything else on the track with ease. If you get the compression damping too stiff, the car will be very hard feeling and you'll notice every bump, ripple and rut on the track. If you don't get the compression damping stiff enough the car will bottom out on too many things like whoops and jumps. One mistake often made (me included here) is thinking that if the car's bottoming out that the springs need to be stiffer - WRONG!!! The truth is that the compression damping is what needs to be stiffer. You can quite often actually go to SOFTER springs!

 

 

Rebound damping is similar in that you want the shocks to expand as quickly as possible off the biggest hit without letting the car bounce back off the ground. Spring rates can make a big difference here because if you go up on spring poundage, your rebound damping becomes less. Stronger springs need higher compression damping. If you are running ATV style tires on your Pilot, be careful here. It's easy to confuse shock "rebound bounce" with the bounce that the balloon style ATV tires can produce. I noticed a huge difference in rebound feel just by switching between my 10" ATV tires and the 13" DOT tires. If you set the rebound damping to this "biggest hit", the rest of the damping should feel quite smooth and supple through out the shaft travel. If you get the rebound damping too light the car will bounce off the ground and feel "springy". If you get the damping too stiff, in certain areas - such as whoops and stutter bumps - the suspension will never have a chance to completely rebound to full stroke and it ends up "packing" and feeling very stiff like it's gone into hydraulic lock.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd bilstein B8 (Sprint) opp mot Bilstein Racing dempere? Også kalt ClubSport til 240...

Tenker at det blir til å handle en av disse, det er vel dette alternativet eller bygge om til coilovers....

 

Bygger du coilovers så betaler jeg gledelig for å få et sånt sett på bilen min :p

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd bilstein B8 (Sprint) opp mot Bilstein Racing dempere? Også kalt ClubSport til 240...

Tenker at det blir til å handle en av disse, det er vel dette alternativet eller bygge om til coilovers....

 

R-sport dempere = Ute av prod. Erstattet av DeCarbon-dempere = bra!!

Ellers så skal Bilstein Rally være bra

Hva med gule koni Justerbare, stilt inn på hardeste instilingen eller noe sånt..?

 

Du må jo ha det stiveste som er å få tak i, til det bruksområdet den gamlesvarte'n din skal brukes til :D hehe :)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-sport dempere = Ute av prod. Erstattet av DeCarbon-dempere = bra!!

Ellers så skal Bilstein Rally være bra

Hva med gule koni Justerbare, stilt inn på hardeste instilingen eller noe sånt..?

 

Du må jo ha det stiveste som er å få tak i, til det bruksområdet den gamlesvarte'n din skal brukes til :D hehe :)

 

Gule originale KONI justerbare kan ikke samenlignes med Bilstein

rally dempere!!!

Trur http://www.simco.no/Default.asp?CatID=1104, kan re valve de koni demperne

slik at de får en tøffere setting. lik rally og tillpasset bilens vekt

og fjærspenning..

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-sport dempere = Ute av prod. Erstattet av DeCarbon-dempere = bra!!

Ellers så skal Bilstein Rally være bra

Hva med gule koni Justerbare, stilt inn på hardeste instilingen eller noe sånt..?

 

Du må jo ha det stiveste som er å få tak i, til det bruksområdet den gamlesvarte'n din skal brukes til :D hehe :)

Det blir litt lange dempere, måtte enten ha blitt Racing eller Sprint...

Men når bilen skal gå både på vei og på bane, så er jeg litt usikker...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-sport dempere = Ute av prod. Erstattet av DeCarbon-dempere = bra!!

Ellers så skal Bilstein Rally være bra

Hva med gule koni Justerbare, stilt inn på hardeste instilingen eller noe sånt..?

 

Du må jo ha det stiveste som er å få tak i, til det bruksområdet den gamlesvarte'n din skal brukes til :D hehe :)

 

DeCarbon finnes ikke mer!

Volvo 740 TIC 88 Mod (solgt)

Volvo 740/940 16V Tic (solgt)

BMW 318 is Coupe (Solgt)

VW Passat 1,9 TDI Highline (Til salgs)

Volvo V90 T-4R (Ny bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meir Rebound vil at bilen føles mye meir stiv, og at fjær vil bruke lenger tid til

å skyve ut en kompresjon.. dette vil at bilen følger bedre dårlig underleg..

for lite rebound vil at fjæra skubber ut demper for fort, og bilen vil sprette..

"men alt med måte" Bilstein har noen bake som har en kompresjon på

130 og en rebound på 350..skulle være en god erstatning for de gule R-Sport

De var utprøvd og tiljustert for best mulig grep på dårlig underlag..

Bakdelen er at det er veldigt stivt som gatebil..men noe må man ofre for

at stiv bakaksel skal bli bra..he he det sitter som fan på

grus med de rette dekka..

 

Shock Adjusting And Tuning

The shock compression damping should be set so that the car just bottoms out on the largest - or should I say hardest landing? - jump. There are some smaller jumps that you hit faster and harder off of than some of the bigger jumps on some tracks, hence hardest landing. By setting the compression damping up for the "biggest hit" the car should now be able to handle everything else on the track with ease. If you get the compression damping too stiff, the car will be very hard feeling and you'll notice every bump, ripple and rut on the track. If you don't get the compression damping stiff enough the car will bottom out on too many things like whoops and jumps. One mistake often made (me included here) is thinking that if the car's bottoming out that the springs need to be stiffer - WRONG!!! The truth is that the compression damping is what needs to be stiffer. You can quite often actually go to SOFTER springs!

 

 

Rebound damping is similar in that you want the shocks to expand as quickly as possible off the biggest hit without letting the car bounce back off the ground. Spring rates can make a big difference here because if you go up on spring poundage, your rebound damping becomes less. Stronger springs need higher compression damping. If you are running ATV style tires on your Pilot, be careful here. It's easy to confuse shock "rebound bounce" with the bounce that the balloon style ATV tires can produce. I noticed a huge difference in rebound feel just by switching between my 10" ATV tires and the 13" DOT tires. If you set the rebound damping to this "biggest hit", the rest of the damping should feel quite smooth and supple through out the shaft travel. If you get the rebound damping too light the car will bounce off the ground and feel "springy". If you get the damping too stiff, in certain areas - such as whoops and stutter bumps - the suspension will never have a chance to completely rebound to full stroke and it ends up "packing" and feeling very stiff like it's gone into hydraulic lock.

Ok.. blei jo ei lita beite klokere nå men...

Hva vil du tro funker best når bilen skal gå på bane i tilegg på vei da?

De Racing dempera til Bilstein er vel forholdvis stive (mer rebound?) hvis de blir for stive igjen så vil en vel bilen bare sprette av veien? Hvor ligger egentlig "grensa" for hva som er normalt og hva som begynner å gå over i det ekstreme a? Sånn at en må ha stuegolv å kjøre på mener jeg...

 

Bilstein Racing:

Fram: 400/150

Bak: 270/125

 

Til sammenligning, Bilstein Rally:

Fram: 400/200

Bak: 275/200

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95087600 Shockabsorber, front. Rally. Damping force 350\150 skulle være gromt framme..

Ring og prat med Pedersen på Pedersen racing..

Han har satt opp en del volvoer til rally med de

demperne skulle eg tro.. kan hende du får prøvd en bil og..

Skal garantere deg at du vil merke forskjell..

men kom ikke tilbake og klag over at den ble for stomp og stiv.:-)

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår