Gå til innhold

Hva slags motor bør jeg kjøpe?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg ville i hvert fall gått for en LT1…greit at det er en ”gammeldags” konstruksjon i forhold til en E500 motor, men vil ikke si meg enig i at de er lite holdbare (bortsett fra kanskje Opti-Spark’en). Jeg har hatt flere Mercedes’er ( og har en enda) som daglig bruksbil og har jammen meg hatt min dose med feil på de å..både tenningsdeler, ventilløftere osv…for ikke å snakke om understells komponenter (drivaksler, bærearmer osv)

 

Men selvfølgelig, ting blir slitt og kan ryke..det gjør jo uansett åssen bil man har :)

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aprikos Merce, en kompis av meg er halvt Tysk og Mercefan. Da jeg handla meg Chevy blei det selvsagt til at han lufta det hos en Merce-forhandler, bare for å bli servert følgende drosjehistorie:

 

Får du en Merce til å rulle 1.000.000km vanker det diplom fra forhandler. Runder du samme km-tall i en Chevy og du bemerker det får du bare et skjevt blikk " -og hva så..?"

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du en Merce til å rulle 1.000.000km vanker det diplom fra forhandler. Runder du samme km-tall i en Chevy og du bemerker det får du bare et skjevt blikk " -og hva så..?"

 

Den der stjeler jeg og legger i profilen min! GENIALT!

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kom med forslag.

 

Har jo mange muligheter.

Kompressor, gass, eller vanlig sugetrim.

Vet ikke hva som kan gjøres å hva som bør gjøres jeg.

Ved trim har jeg fått opplyst at da bør/må jeg ta det fra bunn å ikke bare bytte kammer ++.

Hvor finner jeg spec. på en sånn?

Tenkte på komp. mm.

 

Hadde inntrykk av at en sånn motor var veldig enkel å skremme HK ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark.

Likere å spørre folk som har gjort det å ikke folk som selger. Da er dt jo ikke tvil om at merkene dems er best.

Skal jeg begynne på scratch kan jeg bygge MB for det har jeg gjort fra bunnen.

Skulle da tro det var en del erfaringer på dette, eller det ikke mange som har gjort noe særlig av trim på LT1 her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringer du skaugs servicesenter i br.dal, han fører fra flere leverandører...

 

Han driver et verksted og selger mye standard og trim deler til både bruksbiler og entusiastbiler.

 

Fortell han hva du er ute etter, og i hva slags bil: cruising/blandet/race/... - kompaktbil/flåte/terrengbil/... og han vil gi deg et godt råd på hva som passer deg best.

Det er forskjell i behagelig bruksområde på en N/A motor med mye dreiemoment på lavt turtall og en motor med pustehjelp som ikke reagerer overhodet før 4-5000 rpm.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei w201-16,

 

anledningen til at du kanskje får litt snevert med svar er vel at du ikke vil dele med deg noen som helst informasjon av hva motoren skal brukes til, om du vil ha kraft i mellomregisteret eller kun på toppen, hvorvidt penger spiller noen rolle eller hvor tung bil den skal flytte (for det er vel en bil? eller båt? eller truck? eller snøscooter?

 

Uten denne informasjonen blir dette uhyggelig omfattende, men jeg kan gi deg litt info basert på egen og kompisers erfaring, dette basert på en LT1 i god stand, eventuelt overhalt.

 

Standard LT1 med jerntopper = 260hk (mer med alu. topper).

 

Med komplett 2,5" eksosanlegg fra cat'ene og bak + mindre restriktivt luftinntak + ett par andre mindre småtriks gav den ca 295hk (målt med bilen på ruller).

Med headers, race-cats, MSD tenning og omprogrammert PCM bør effekten ligge rundt 310hk eller kanskje noe mer. Dette i stort sett så langt det går å komme med "boltons", foruten rullevipper som gir litt extra.

 

med samme endringer som over + porta topper m/rullevipper og en GM 845 kam ble effekten ca. 360hk. Med bytte till 52mm spjellhus => ca. 370hk.

 

Det finns masse forskjellige kammer till LT1, alt etter hva du skal bruke bilen til, hva for gearkasse og utveksling du skal bruke:

For godt dreiemoment for gatebruk funker Crane 227 veldig bra, nesten samme som GM 845 (slipes av Crane), eventuelt Comp Cams 305. Vil du ha mer effekt lengre opp har du bl.a GM 846/847, CC306 og GM's egen "Hot Cam" som solgtes bl.a till LT4 motoren. Ingen optimal kam for en tung bil men det funker, avhengig av hva den skal brukes til. Spesifikasjoner på kammene finnes på produsentenes websider.

 

Og så videre da:

Komplett ombyggingskit fra LT1 til LT4 = 425hk = ca. USD 2300.-

 

Lystgass - funker utmerket til det eventuelt sier stopp. Har kjenninger i USA som har kjørt 2-stegs system med +/- 200hk og på original bånndel i flere år uten problemer. (og mindre system finns jo......

 

Supercharger finns i alle utførelser "from mild to wild" for effektøkninger fra 40-100%, alt etter hvor stor lommeboka er. Kompisen Bostic her i byen kjører jo med ett ganske hårete oppsett, men ikke på standard motor.

 

Turbo / Twinturbo sett finnes jo også (får twinturbo for rundt USD 7000.-)

 

 

Noen tips - håper det hjelper.

'96 Chevy Impala SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Bra noen med erfaring svarer å ikke bare synnsing.

 

Har en gang skrevet at dette skal evt. være i en bruksbil.

Når det gjelder utveksling så blir det ei kasse som er org. på denne motoren (var det 460?) og evt utveksling på 3,46(GTO utveksling) eller kansje 3,27.

Noe enkel sugetrim hadde vært en løsning.

Det jeg har fått oppgitt av en mulig selger er at på de aktuelle motorene er det 275hk. 440nm. i Camaro og 300hk. 460nm. i Corvette så jeg tipper det er motor med alu.topper. De jeg har sett på har vært 94-95mod.

Så blir det å lage antagelig 2x2,5" eksos hele veien med 2 eller 4 dempere.Skal redusere støyen så mye som mulig, uten å lage effektbrems.

 

Etter montering så kan det hende jeg mapper oppigjen bilen da jeg kjenner noen som har det programmet som brukes til justering.

Ellers så får jeg motoren ferdig "justert" og alle sikkerhets duppedtitter er fjernet å det er lagt inn ei programering på hjernen som andre har erfaring med at skal gi ok effekt uten kat. og med andre grenrør.

 

Skal det her være noe poeng så synes jeg at det bør være rundt 350hk.

Hadde tenkt ut et budsjett på 100 000 til bil med motor. Motor ca 35 000,- og bil/klargjøring ++ på 60 000,- å det er alltid noe som kommer på i tillegg.

Poenget med at jeg tenkte å kjøre amerikansk var tanken på at det gikk ann å få ok hk. rimelig.Kg kan reduseres til ca 1500kg. Med tanke på at en motor/gir koster ca 35 så er en jo langt på vei. Tenkte å legge til 10-30 tusen alt etter som hva jeg synes jeg får igjen. Er vandt med at kronene går, den motoren jeg har i 190'n har blitt påspandert ca 100 000,- men jeg hadde tenkt at dette skulle blir noe billigere og ende opp med ca 100hk mere.

 

Ser lite poeng i å kjøpe en kam ++ til 10 lapper å få 12hk, da er det bedre butikk å legge til 20 å kansje få 30hk.

Det er her erfaring til andre og bekjentskaper kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også ut produktene til Lloyd Elliot : http://eportworks.com/Products.htm

han er vel også godt kjent i ”LT1 miljøet” for bra og forholdsvis billig effekt for penga.

 

Ombygningskitet fra LT1 til LT4 med 425HK er målt i benk uten ”accessories” , blir vel ca 330-350 på hjula. Det kit’et har vel også gått ut av produksjon, GM har slutta å lage LT4 innsuget..

 

 

Har du tenkt å bygge motor selv? Isåfall kan jeg anbefale denne boka, mye bra info:

 

lt1_lt4_rebuild.jpg

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår