Gå til innhold

Neon/katoder i bagasjerommet

Ranger emnet


kjetilsv

Anbefalte innlegg

vil bare si at hvis du tilfeldigvis bor i nærheten er det bare å hente på lageret dems, så sparer du porto. de holder til i sarpsborg, lige ved biltema.

 

du bør også huske på at du bør unngå å forlenge kablene til katodene mer en absolutt nødvendig. forleng heller strømkabelen til inverteren.

 

edit: om du mente å koble katodene til remote kabelen så de skrus på sammen med forsterkeren så går ikke dette da katodene trekker for mye strøm, så da må du koble til et rele og ta hovedstrømmen fra selve strømkabelen til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Jan Erik Johansen skrev:
vil bare si at hvis du tilfeldigvis bor i nærheten er det bare å hente på lageret dems, så sparer du porto. de holder til i sarpsborg, lige ved biltema.

 

du bør også huske på at du bør unngå å forlenge kablene til katodene mer en absolutt nødvendig. forleng heller strømkabelen til inverteren.

 

edit: om du mente å koble katodene til remote kabelen så de skrus på sammen med forsterkeren så går ikke dette da katodene trekker for mye strøm, så da må du koble til et rele og ta hovedstrømmen fra selve strømkabelen til forsterkeren.

 

Det er vel ikke sikkert?

 

Hvor mye trekker katodene? Jeg målte strømforbruket i diodelampa mi til 0,03A eller noe slikt. De fleste spillere kan levere inntil 300mA (0,3A) på remote-utgangen, og forsterkernes remote-relé (eller -transistorer) trekker ikke på langt nær så mye strøm...

 

Jeg har en slik dioderør-greie på min remoteutgang, og det er ikke noen problemer så langt! :)

 

Men siden jeg ikke vet hva de katodene trekker, ville jeg vel målt først, da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det kommer selvfølgelig an på hvor mange katoder man skal ha. kan måle med en inverter og 2x 30cm blå katoder nå...

 

*måle*

 

ved nøyaktig 12V trekker de 0.7A, 8.4W.

 

og siden katoder har en oppvarmingstid på ca 3-5 minutter skal jeg ta en ny måling da, i tilfelle de trekker noe annet da...

 

*vente*

 

*vente litt til*

 

*5 minutter senere*

 

fremdeles 0.7A. så da er det avklart. selv om de lyser svakere i starten trekker de like mye strøm. med kun ett rør trekker den 0.4A, og det er fortsatt over det de fleste spiller klarer å levere.

 

så over til hovedspørsmålet. ja, det er relativt sikkert at det ikke går. ;)

 

du vil selvfølgelig trekke noe mindre med 10cm eller 20cm rør, men du er fremdeles i grenseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men han lurte jo bare på om man kunne koble de til stømmen som går til forsterkerne.. står ikke noe om at han skal koble de på remoten

 

og det går fint ant å koble de på + og - som går til forsterkeren, og lage seg en bryter eller relè eller hva man vil..

 

jeg fiksa en bryter sånn at neonlysa slå seg på når jeg lukket opp bagasjerommet på escorten jeg hadde... det er jo bare til showoff man trenger de :D

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt Jan Erik Johansen, fint du tok deg tid til det :) Hadde flaks jeg nå, skulle til å koble til på remote, men fant fort ut at det kanskje er lurt å koble til bagasjelyset i bilen? For da slår de seg av når luka er lukket :)

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke mye lettere/bedre å koble katoden(e) til strømmen til lyset i bagasjerommet? Bare å dra en ledning opp til +12 på lyspæreholderen og finne et jordingspunkt til jord.. Da skrur katoden(e) seg på når du åpner luka...

så lenge man ikke trenger å se lyset (om det går ann) når luka er igjen så er dette en knall løsning..

 

edit: noen kom før meg...

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  xibriz skrev:
men han lurte jo bare på om man kunne koble de til stømmen som går til forsterkerne.. står ikke noe om at han skal koble de på remoten

jepp, selfsølgelig går det. men da blir de jo ståendes på 24/7 til batteriet eventuelt blir tomt hvis han ikke har noen bryter i mellom. derfor jeg tenkte kan kanskje mente å bruke remoten da dette også er en 12V strømledning inn til forsterkeren. :)

 

men som dere nevnte, lyset i bagasjerommet fungerer også helt fint å bruke, og det er kanskje lettere enn rele osv. men det kan jo være noe knotete å komme til på noen bilder da. i tillegg vil lyset bare være på når bagasjelokket er oppe. det Kan jo være en ulempe for noen, men også en fordel for en del.

 

planlegger faktisk å gjøre akkurat det selv, rett og slett fordi jeg har en (eller 3) katoder til overs, og jeg kunne gjerne tenkt meg mer lys i bagasjetommet, så.. :) kan jo ikke akkuratt si den stakkars lille lampen som er der orginal er til så mye opplysning, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare like greit, og kjøpe neonstaver? får de nesten like billig som katode-dritet.. pluss du slipper å tenke på kraftige kabler, inverter osv...?

og gjør noe lurt: legg opp et rele i bagasjen som styres av cd-spilleren.... så kan du kople till så mye dilldall du bare vil :) enkelt er det også :D

 

Legger ved en tegning, er ikke 100%sikker, men trur dette går..!

 

ole.jpg

 

link?

neonlys 2stk

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det du snakker om? katoder krever da ikke kraftige kabler osv. og ikke er det dritt heller. desuten lyser de Betydlig kraftigere enn neon. og inverteren er på strørrelse med en lighter, så har du ikke plass til den er det noe annet som er feil.

 

kjetilsv: nei. du må IKKE koble sånn. da ender du opp med at både forsterker og lysene står på hele tiden uavhengi av spilleren. skal lage tegning..

 

edit: husker ikke hvilke pinne som er hvem nummer på releet, men det er det sikkert noen andre her som gjør. du trenger bare ett rele. på det kan du koble til så mange lys du vil.

 

http://jannis.no-ip.info/images/div/kobling-katode.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med katoder, er at de blir svake viss det er for mye spenningsfall, eller noe slikt. jeg måtte bruke kraftigere kabler inn til inverteren + ha så korte ledninger fra inverter--->katoderør... bytta ut med billig neonlys. lyste som bare pokker. lange/tynne ledninger, ingen prob. enkelt og greitt!

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår