Gå til innhold

Anlegg til bilen. Trenger hjelp til innkjøp!

Ranger emnet

Toplock

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny på forumet, har ingen peiling på bil og heller ikke noe særlig peiling på å sette inn anlegg i bilen men håper jeg likevel kan få noe svar herfra!

Har fått lappen, fått meg en gammel bil og skal ha inn et annlegg til rundt 5000,-. Jeg trenger både bass og diskant. Trenger også en forsterker. Noen som har noen konkrete forslag så jeg slipper å gjøre et dårlig kjøp?

Takk på forhånd(!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som golfnos sier, at det er jekt å vite hva slags bil det er snakk om!

Likevel er det noen grunnleggende opplysninger som må taes til følge. Kabelsett kommer fort på ca. kr. 500 - kr. 1000 avhengig av merke og kvalitet! Kabler løst blir igjen dyrere! I tillegg ville du ha bass, altså en sub?! Denne må stå i kasse, og da trenger du MDF eller spon. Stor (2,5m x 1,5m?) MDF-plate i 19mm tykkelse holder lenge. Dette koster ca. 400 kroner på maxbo! Dermed kan vi i førsteomgang lett slå av 1000 kroner i kabler og kassemateriale!

Vi står da igjen med kr. 4000,- til komponenter. Personlig har jeg erfart at det lønner seg å kjøpe kvalitet med en gang! Det morsomste av alt, er at dette ikke MÅ være dyrt heller! Jeg setter opp et eksempel til deg her, som vil være pent til ditt bruk - men også et generelt meget godt anlegg!

Frontsett - Focal A1 komposett til veil. pris 1290,-

Sub - Focal 25A1 (10") eller 30A1 (12") til veil. pris 990,- (25A1) eller 1190,- (30A1)

Vi er som du nå ser da nede i omtrent 1500,- til forsterker, dersom du velger 12" sub. Dette blir det ikke store forsterkern av! Du har derfor to alternativer slik jeg ser det!

1) Kjøpe en god firekanals forsterker, hvor du brokobler to av utgangene - slik at den blir trekanals! Dermed benytter du de brokoblede med mest effekt, på suben, og så de andre to på frontsettet!

Mitt forslag her: Soundstream Lil'Wonder 4.480 til veil. pris 2595,-

2) Du kjøper en femkanalsforsterker med en gang, og sprenger budsjettet noe, men har likevel en sjanse til å oppgradere med høyttalere bak, uten at du må kjøpe enda en forsterker senere, fordi du ikke får nok utganger til å drive alt!

Mitt forslag her: Soundstream Lil'Wonder 5.830 til veil. pris 3995,-

Ved å benytte deg av alternativ 1) havner du på en total sum på 6075,- i veil. priser - inkludert kabler og materialer. Dersom du kjøper alle komponentene samlet av en forhandler, vil du nok kunne regne med en god rabatt! Jeg vil tippe at du kan nærme deg 5000 kroner hvis du er heldig! Med andre ord, du har klart ditt mål!

Dersom du benytter alternativ 2) havner du på en total sum på 7475,- i veil. priser - inkludert kabler osv. Du vil selvfølgelig også her kunne forvente rabatter, og kan hvis du er heldig hvertfall nærme deg 6 - 6500,-. Du har da sprent budsjettet ditt endel, men du har likevel ikke det problemet i fremtiden at du må kjøpe n ny forsterker som lett vil komme til å overstige de 1500 kronene du overstige budsjettet ditt med i dag!

Håper dette var noe oppklarende! Ha i bakhodet at dette er produkter av god kvalitet, og som holder lenge til ditt bruk! Det finnes biligere løsninger, men disse er absolutt å anbefale!

Anbefaling til forhandler fra min side vil være Anders Fleischer , magikern på elverum!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fyldig og god tilbakemelding. Jeg har råd til å sprenge budsjettet litt og er nemlig ute etter noe rimelig-men kvalitet, så dette falt i smak.

Bilen jeg har er en gammel Toyota Corolla( 88-modell , trur jeg :op) , men kommer antageligvis til å bytte bil innen et års tid så da tar jeg med meg annlegget også.

I forslaget ditt nevner du noe om å kjøpe kassen til subben. Må jeg da bygge kassa selv? håpet på et ferdig annlegg siden jeg ikke har peiling på hvordan jeg bygger kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fyldig og god tilbakemelding. Jeg har råd til å sprenge budsjettet litt og er nemlig ute etter noe rimelig-men kvalitet, så dette falt i smak.

Bilen jeg har er en gammel Toyota Corolla( 88-modell , trur jeg :op) , men kommer antageligvis til å bytte bil innen et års tid så da tar jeg med meg annlegget også.

I forslaget ditt nevner du noe om å kjøpe kassen til subben. Må jeg da bygge kassa selv? håpet på et ferdig annlegg siden jeg ikke har peiling på hvordan jeg bygger kasse.

Ja, Du har tro det eller ei her også flere muligheter! happyhappy

Du kan:

1) Kjøpe en ferdig kasse til omtrent 900 kroner på en eller annen bilstereobutikk!

2) Jeg/andre her kan sikkert hjelpe deg å lage en kasse!

3) Prøv deg frem! Det er ikke vanskelig! Min første kasse var ikke så utrolig pen, men 100% tett - og det er det som teller! I tillegg til å ha riktig volum på den da!

Dersom det blir til at du beholder corollaen en stund ville jeg brukt en del penger og tid på demping av dørene og slikt etterhvert! Det øker også lydopplevelsen merkbart! Videre må du huske å sjekke om disse settene passer i dørene dine!! Det er ingen selvfølge.. Du får disse settene i både 5 1/4" og 6 1/2". Sjekk også om dybden av elementene vil passe! Er vel omtrent 50mm på 5 1/4" settene!!

mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider