Gå til innhold

Hva er galt med temperaturmåleren og fjernlyslampa?

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

Bilen er en 740 TDi med Yazaki -86 instrumenter.

Når jeg kjøpte bilen, så datt av og til kjølevannstep.måleren ut. Nå gir den ikke utslag i det hele tatt.

Mens lampa for fjernlys lyser svakt når fjernlysa IKKE er på, og er slukket når fjenlysene er på.

Så la jeg merke til i dag at når tenningen er av, og jeg holder inne fjernlysa, så kommer fjernlysa på sammtidig som vanntemp.måleren raskt stiger til topp. Eneste ganga det har vært liv i den måleren i det siste...

Jeg prøvde koble fra stikket med temp.måleren bak i instrumentpanelet, det gav ikke noe forskjell på fjernlyslampa. Jeg prøvde også koble ut pæra til fjernlyslampa, men temp.måleren gav heller ikke noe utslag da.

Kan det være overslag fra ledningen til temp.måleren? Jeg tenkte jeg skulle sjekke selve temp.føleren i motoren, men har ikke funnet den enda. :confused:

Noen som kan fortelle meg hvor temp.føleren er på D24TIC motoren?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en 740 TDi med Yazaki -86 instrumenter.

Når jeg kjøpte bilen, så datt av og til kjølevannstep.måleren ut. Nå gir den ikke utslag i det hele tatt.

Mens lampa for fjernlys lyser svakt når fjernlysa IKKE er på, og er slukket når fjenlysene er på.

Så la jeg merke til i dag at når tenningen er av, og jeg holder inne fjernlysa, så kommer fjernlysa på sammtidig som vanntemp.måleren raskt stiger til topp. Eneste ganga det har vært liv i den måleren i det siste...

Jeg prøvde koble fra stikket med temp.måleren bak i instrumentpanelet, det gav ikke noe forskjell på fjernlyslampa. Jeg prøvde også koble ut pæra til fjernlyslampa, men temp.måleren gav heller ikke noe utslag da.

Kan det være overslag fra ledningen til temp.måleren? Jeg tenkte jeg skulle sjekke selve temp.føleren i motoren, men har ikke funnet den enda. :confused:

Noen som kan fortelle meg hvor temp.føleren er på D24TIC motoren?

Hvor tempmåleren er kan jeg desverre ikke hjelpe deg med. Men det høres veldig ut som er jordningsproblem. Mista jordinga på høyre blinkers der en gang, når jeg da satte igang fjernlyset så begynte vindusviskerene og gå.

Men temp sensoren kan du jo bare lete etter, f.eks hvis det går 2 ledninger inn på toppen en plass. Er ikke så mye elektronikk på dissa D24TIC motorene, så burde ikke være for mye styr :)

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider