Gå til innhold

Antenne i varmetråder? Evt annen plassering

Ranger emnet

ekkoj

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden og bygger opp en Golf 1.

I den forbindelse lurer jeg på plassering av antenne til radioen.

I den andre bilen min er det ingen antenne synlig på utsiden og da antar jeg at denne ligger i varmetrådene til bakruta?

Er dette mulig på Golfen også? Finnes det evt andre metoder/plasser hvor jeg kan plassere antenna uten at den er synlig på utsiden og alievel kan motta radiosignaler?

På forhånd takk for svar!

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen biler har antenna "inni" frontruta også.. Ser ut som en tynn, tynn strek. På nyere biler er den så og si usynlig i visse tilfeller. Fordelen er at den ikke knekker - ulempen er dårlig mottak.

Har hørt om folk som bruker varmetrådene som antenne, men vet ikke hvor bra det fungerer i praksis med tanke på mottaksforhold. Er også noe skeptisk til å gjøre dette om du har planer om å bruke varmetrådene en gang, men kan hende det fungerer :)

Om jeg husker grunnkursteorien rett, får man best mottaksforhold med antenner som ligger horisontalt og har så og si lik lengde som bølgelengden til frekvensene man skal motta (100MHz er 3 meter). Halve og kvarte bølgelengder kan også brukes, altså bør den minste optimale antenna for FM-bruk være en rett leder på 75cm (metallstang som du knekker av e.l.). Dette får du vel fint plass til inni bilen, og den beste skjulte løsningen jeg kommer på, må være å legge antenna i taket. Kan selvsagt hende at metallet i bilen skjermer for mye for signalet, men det er jo verdt et forsøk om resultatet blir bra. Med riktig lengde på antenna, har du hvertfall lagt forholdene på det optimale under de gitte forutsetningene! :)

Vet ikke hvor jeg personlig kunne tenkt meg å ha en slik antenne. Jeg har motorisert antenne på min bil, og den er alltid nede og frakoblet. Jeg liker motor- og turbolyd, og på radioen er det bare søppel likevel. Musikk er best fra CD! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider