Gå til innhold

Hvorfor er klistremerkene på noen drifte biler speilvendt?!

Ranger emnet

fred_stian

Anbefalte innlegg

Satt å bladde i det nyeste max power nå, og fikk se en rosa 350z, full av styling og klistremerker.

Foran, på ene siden og bak er klistremerkene "riktig" vei, men på andre siden var klistremerkene speilvendt! HVORFOR?!?

Merket det også på en rx-8 modellbil jeg bygde, ene siden var speilvendt!

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanske driftebiler har i årevis hatt speilvendt dekor på én side, men nøyaktig hvor fenomenet kommer fra er jeg slett ikke sikker på. Det påståes iblant at grunnen er at japanerne leser fra høyre mot venstre, men det kan ikke stemme da de kun leser japansk fra høyre mot venstre, mens de leser våre bokstaver riktig vei (fra venstre).

Andre påstår at det kommer fra gamle dager hvor dagens drifting-generasjon kjørte scootere, for at de skulle kunne speile seg i butikkvinduene når de kjørte forbi...

Jeg tipper nok heller det kommer av at det ser mye penere ut, til tross for at man ikke kan lese hva som står der så lett, og at grunnen rett og slett ikke er mer komplisert enn det.

Søk litt på nett så ser du at dette har blitt diskutert hit og dit, både på norske og utenlandske forums:

http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?t=18847&highlight=speilvendt

Edit:

Som en fotnote kan jeg nevne at jeg har spurt et par av D1-sjåførene selv, uten at engang de hadde et klart svar på hvor det kom fra, så det har nok bare oppstått, slik Hersker Hans sier...

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta vel med 2002 turbo en gang i tiden det der hvor 2002 og turbo sto baklengs så folk skulle se hva det var de hadde bak seg på autobahn

VW Caddy 1,4 1996

Giant XTC 860 med hydr. skivebremser

"This thing does a billion miles pr hour, and i know this for a fact beacuse i've tested it" Jeremy Clarkson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta vel med 2002 turbo en gang i tiden det der hvor 2002 og turbo sto baklengs så folk skulle se hva det var de hadde bak seg på autobahn

Hmm.. veit ikke om det fins i Norge, men i USA så er jo Ambulance skrevet speilvendt og ikke baklengs slik at man skal kunne se hva som står hvis bilen kommer bak deg...

Hvorfor begynte folk å snakke om baklengs skrift?

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. veit ikke om det fins i Norge, men i USA så er jo Ambulance skrevet speilvendt og ikke baklengs slik at man skal kunne se hva som står hvis bilen kommer bak deg...

Hvorfor begynte folk å snakke om baklengs skrift?

Og da er det store spørsmålet, hvorfor skulle man trenge å lese "AMBULANSE" når du har en stor firkantet bil med blå blinkende lys bak deg.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider