Gå til innhold

varmeskjold. Stål eller Alu?

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hovedpoenget her vil jo være å skjerme mot direkte strålevarme. Selve lufta ved turboen vil (hvis du ikke har et tilnærnet tett motorrom) være i bevegelse og stadig bli byttet ut. Derfor er det ikke her den største varmen er.

Hvis ikke du da har direkte kontakt mellom turboen og plata, og plata og sylinderen vil alu være best. Det er ikke uten grunn at dette er mest brukt.

(PS: vet at alu har høyere termisk konduktivitet enn stål, men det betyr også at alu kjøles lettere enn stål)

 

Men husk, luft på begge sider av plata

 

Mvh

 

det med at alu kjøler seg fortere ned, drar også med seg at det varmes fortere opp.

dette vil medføre veldig varierende temperatur på den andre siden av skjoldet, noe som er litt uheldig, da det er når du kjører hardest at du trenger bremsene mest.

 

bruk rustfritt fordi;

det gir en jevnere temperatur på bremsesylindersiden av den.(dette fordi det er tregere å varme opp rfi enn alu)

den reflekterer mere varme enn alu (og vanlig stål for den saks skyld)

det er tross alt rustfritt som blir brukt på store skipsmotorer, (dette må da si noe om egenskapene, tenk over dette dere som insisterer på alu.)

 

det å wrappe rørene er en god ide, skal vist også dra med seg litt flerre hester, da temperaturen under panseret synker.

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde varme skjold i Titan til en kompis, det leder varme dårligere enn både stål og alu. Dette var varmeskjold for å beskytte starteren på en Camaro med grenrør, han hadde mye problemer med starteren, men den virker nå så det ser ut til å fungere hvertfall :).

 

Bruk stål i ditt tilfelle, mener jeg,

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skummet raskt gjennom tråden, og kunne ikke i farten se at noen var innom forskjellen i strålingsegenskaper. Aluminium har meget spesielle strålingsegenskaper. Ved en gitt temperatur tråler det ut vesentlig mindre varme enn stål (og de aller fleste andre materialer). Plankpolert alu har en emisitivitet (strålingsmengde i forhold til et sort legeme som er satt til 1) på 0,05 om jeg husker rett. De fleste andre materialer ligger på 0,8-0,9. Dette gir en god refleksjon av varmen. Hva ei aluplate i et motorrom vil ha av egenskaper er et åpent spørsmål. Så lenge den holdes noenlunde ren vil jeg tro den er har vesentlig bedre strålingsegenskaper enn rustfritt stål.

 

Skjoldet i seg selv vil bli minst like varmt som et tilsvarende i rustfritt stål, men så lenge det ikke er fysisk kontakt mellom skjoldet og det det skal beskytte betyr dette mindre. Viktig at det blir luftrom som ny luft kan passere i. Er det helt innelukket blir alt omtrent samme temperatur likevel. Varm luft stiger, så vertikal luftstrøm er best.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Jeg er jo somsagt bekymret for at bremsevæska skal begynne å koke. Har det mye å si at ett bremserør går ca 5cm fra eksosrør?

 

men.. Hvor tjukk bør denne platen være?

 

5cm er opplagt ikke bra, følg tipset du fikk og gå på deamon-tweaks.co.uk

http://www.demon-tweeks.co.uk/products/search.asp?keyword=shield&classCode=all&brandCode=all

der finner du varmeskjold man fester rundt bremserør nettopp for dette formålet (unngå varme fra andre objekter inn på feks bremserør)

 

Drit i varmekapasitet (energi som kreves for øke en gitt temperatur).Dette er jo bare viktig de 10 første minuttene du kjører.

Varmeledningsevne er også viktigst de 10 første minuttene og deretter ikke avgjørende (les: IKKE avgjørende i det hele tatt) så lenge du har høy reflektivitet

 

 

Det viktige er at du har høy REFLEKTIVITET (nærmere bestemt IR-relfektivitet, men visuelt blanke ting har typisk høy reflektivitet) mot den varme gjenstanden. Og (polert) alu holder seg typisk bra over tid med høy "blankhet". Stål har lettere for blitt matt etter en tid uansett type.

 

Og for at dette skal funke etter at plate blir varm må du ha noe isolerende på den andre siden i tillegg. (Uten isolering den kalde siden er det viktig at plata er "polert" (les: speilaktig) på andre siden også for å unngå høy emisivitet (dvs høy utstråling) når du har oppnådd driftstemperatur på komponentene dine.)

 

Søk på feks "thermal shield" på internett så vil du oppdage hva de viktige parametene er.

 

For seint nå, men kunne ikke dy meg.

 

Hvor tjukk bør denne platen være?: Så tynn som mulig uten du slipper å bytte den hver 14.dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at daggy og larsve har komt med noen gjennomtenkte inlegg som forklarer platens viktigste egenskaper.

Men jeg syntest det var rart at ubehandlet aluminium reflekterer bedre enn syrefast stål over tid. Har ikke aluminiumsoksid dårlig refleksjon?

 

Hva med å lage et scoop i panser som leder kaldluft på platens bakside i tilleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som teller må være reflektivitet i IR-området. Der ligger Al på 98%, så det tviler jeg sterkt på at "rustfritt"/"syrefast" slår det. Det vil dannes et oksidlag på både aluminium og stål, men det er stort sett IR-transparent.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk aluminium, dess blankere og slettere plate dess bedre. Er strålevarme vil skjerme deg mot, ikke snakk om å lede varmen noensteder!

 

Kan og være et triks å pakke inn bremsesylindern din i blank sveisematte eller surre den inn slik varmetape med tynt aluminiumsfolie man får kjøpt...

 

Igrunn er de fleste blanke og slette overflater bra til dette, men aluminium er jo det metallet som holder denne egenskapen over tid.

 

Dette er en ganske utprøvd sak at aluminium er best til dette formålet, så kan jo heller de som liker å lese og studere gjøre som de vil...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Igrunn er de fleste blanke og slette overflater bra til dette, men aluminium er jo det metallet som holder denne egenskapen over tid.

 

Ett litt OT teoretisk spørsmål, men hvordan ville speil fungert da? :D Tatt i betraktning at det er den mest reflektive overflaten som finnes?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett litt OT teoretisk spørsmål, men hvordan ville speil fungert da? :D Tatt i betraktning at det er den mest reflektive overflaten som finnes?

 

Si det, sikkert vanskelig å få til i praksis da slikt har en tendens til å knuse om man borrer hull i det og prøver å bøye det til;) Og vibrerer oppi motorhallen gjør det også...

 

Er vel gjerne noe mer med egenskapene til alu som gjør det så gunstig i dette tilfellet.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg da at jeg til dags dato ikke har sett et eneste alu varmeskjold boltet til eksosen eller lignende,fra en OEM,hverken på sykler eller biler... de er alle tynne stålplater eller rustfrie ditto. Alu burde jo være genialt vektmessig (men alu har jo en tendens til å bli matt pga oksidet som dannes på overflaten...)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg da at jeg til dags dato ikke har sett et eneste alu varmeskjold boltet til eksosen eller lignende,fra en OEM,hverken på sykler eller biler... de er alle tynne stålplater eller rustfrie ditto. Alu burde jo være genialt vektmessig (men alu har jo en tendens til å bli matt pga oksidet som dannes på overflaten...)

 

Slike plater finnes det massevis av i ALU på de fleste bilmerker faktisk! så se etter en gang til...

-Feks mellom eksosrør og servotannstang/styring, under girvekslere, over bremserør, bremseveskebeholdere, slavesylindre, osv, osv.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår