Gå til innhold

varmeskjold. Stål eller Alu?

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Austevoll:

 

1. Hvis du nå skal kverulere med hva som menes med rustfritt stål så kan du ta deg en tur på mopedforumet.

 

2. Vet godt at alu. leder bedre varme enn rustfritt stål. Jeg har fysikk fra høyskole og har jobbet med termodynamikk.

 

3. Karen spør om et varmeskjold for turboen. Hva skjer hvis du bruker alu? For det første vil alu. fort bli varmet opp, siden det leder godt varme. Deretter vil alu varme opp omgivelsene igjen, siden alu leder så godt varme og fort blir varm. Hvor langt har du kommet i "skjermingen" da ?

 

For det andre, så kan du jo se i teknisk formelsamling når alu smelter. Ja, smelter, for plasserer du en aluplate nær en rødglødende turbo så vil den platen bli deformert (lenge før den smelter) før du kan si austevoll.

 

For at du skal se logikken i dette:

 

Hva hvis han brukte en plate av asbest. Det isolerer utrolig godt men er dessverre et farlig stoff. Men en slik plate så hadde ikke bremsesylinderen blitt oppvarmet nevneverdig.

 

Hva hvis du brukte en plate av sølv. Det leder varme utrolig godt. Sølvet hadde blitt utrolig fort oppvarmet og avgitt strålingsvarme til omgivelsene og du er like langt.

 

Disse to ytterpunktene begrunner min logikk. Et stoff som ikke leder bra er her best. Nå skal det sies at rustfritt stål leder varme ganske dårlig, samtidig har det en ganske høy smeltetemp. Selvfølgelig må det komme inn luft som kjøler ned varmeskjoldet, ellers er man i grunn like langt, samme hva man bruker.

 

Rustfritt stål brukt i stor grad til varmeskjold i norske ubåter sitt eksossystem, marinefartøy, sivile motorinstallasjoner, jetmotorer, rakettmotorer osv osv..

 

Jeg trur du skal skrive dette på Tysk, og sende mail til Mercedes og VW.

 

da T5 og Vito har alu skjerming rundt eksos, og helt opp i motorromet og ved Turbo. Mange av bilene her har tillogmed alu topp på selve motoren. (og eksosmanifoilen er faktisk festa i toppen)

 

Blir ganske leit, når disse bilene brenner opp. Syns du skal forte deg jeg.

 

 

Det er riktig att Alu tar opp varmen fort, men ved riktig avstand, så leder den varmen vekk, før alu. i seg selv blir for varm. Varme ledingen må gå til materialer som ikke opptar varmen så fort, disse vil da virke som kjøling til alu. da tem i ett lavere tempo tar over varmen fra aluen, som får mer varme fra Turboen.

 

Så trådstarter må passe på hva han fester skjoldet til.

 

Altså skjoldet må lages slik att det blir stabilt, og godt festa i motoren med stor flate. han må ha så god plass fra turboen som mulig. og fortsatt ha avstand til den delen som skal skjermes.

 

Min bil har også en slik skjerming rundt turboen, det er ca 2cm klaring. Fungerer meget godt, siden skjermingen er festa i motoren så leder varmen godt vekk. Kan faktisk holde handa på delene som blir skjermet etter mange timer glad kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Varmeskjoldet bør være i alu.. er veldig enkelt hvorfor og!

Om man bruker stål som leder varme dårlig vil stålet bruke litt lengere tid på å bli varmt men når det først blir varmt skal det mye til for det kjøler seg ned igjen, mens alu blir fort varmt leder det varmen bort bedre sånn at det "skjermer" varmen bedre enn stål.. Bare å se på varmeskjoldene som er levert fra fabrikk på turbo biler kun alu!

 

Og de som snakker om å skjerme varmen eller og holde den inne er på jordet, er jo ikke akkurat som du skal skjerme varmen inne i en lukket beholder strømmer jo luft under panseret så lenge bilen er i bevegelse vist ikke vil jo alt bli varmt uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette pratet om varmeledning? Et varmeskjold skal ikke lede varme, det skal reflektere den. Hvis skjoldet leder all varmen gjennom og ut igjen på andre siden er jo mesteparten av poenget borte.

 

x2. Er for å skjerme omgivelsene man har varmeskjold. Bruk stål/rustfritt og surr eksos inn i eksosbandasje

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt dette pratet om varmeledning? Et varmeskjold skal ikke lede varme, det skal reflektere den. Hvis skjoldet leder all varmen gjennom og ut igjen på andre siden er jo mesteparten av poenget borte.

 

Poenget er nettopp det! Å skjerme varme ved å reflektere den, og er akkurat der ALUMINIUM har så mye bedre egenskaper enn rustfritt...

-Er kaldere på baksiden av en alu-plate enn noe som er laget av stål.

 

Skulle visst være utrolig vanskelig å forstå for enkelte dette her;)

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er kaldere på baksiden av en alu-plate enn noe som er laget av stål.

 

Skulle visst være utrolig vanskelig å forstå for enkelte dette her;)

Nåja... Lag en rund plate i 1mm alu og en i rustfritt,spenn de opp og hold høy punktvarme på et sted på hver plate. Type en lighter under plata,som tenner likt. Hold så hendene på baksiden av hver plate.. Hvis du ikke brenner huden av deg på aluplata før den rustfrie,er det ganske godt gjort...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det tilfellet vil det være konvektiv varme, ikke strålingsvarme. Regner med at folk fortsatt snakker om varmeskjold, ikke gryter?
Og hvis platene står på høykant,med lighteren 5 cm bak..? dvs,strålingsvarme..mente ikke at lighteren skulle ha flammen i kontakt med plata i forrige eksempel heller.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Zatzy fant jeg dette utsagnet fra Johan Edlund:

 

Som värmesköld är guld att föredra, eller något som är guldbelagt. Men en aluminiumplåt duger fint det också. Är man riktigt seriös så kan man ta tex en aluminiumplåt, lägga ett lager isolering, tex en matta med någon form av kiseloxidfibrer som man sedan täcker med ett lager folie i nickel, aluminium eller liknande (är man snål lägger man bara distansbrickor emellan). Är det lägre temperaturer som ska isoleras, typ ett par hundra grader så kan man använda metallbelagd mylar eller kapton-film.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis platene står på høykant,med lighteren 5 cm bak..? dvs,strålingsvarme..mente ikke at lighteren skulle ha flammen i kontakt med plata i forrige eksempel heller.

 

Og med frisk bris på begge sider av platene? Gå ut i garasjen og prøv;-)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken ligger vel muligens i det at aluen med sin høye egen-konduktivitet fordeler høy punktvarme over en stor flate og dermed fordeler en gitt mengde energi utover et større område = lavere punkt-varme... Men poenget er vel å IKKE fordele varmen,men holde mest mulig av den inne? Eksosrør i alu,anyone? (bortsett fra at det ikke går).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med frisk bris på begge sider av platene? Gå ut i garasjen og prøv;-)
Strålingsvarmen bekymrer seg vel relativt lite for vindstyrken. Jeg har sett strålingsvarme i et område med fri lufttilførsel (nesten under en bil) smelte et motorfeste i gummi på 12 cm avstand... Og det var ikke på tomgang/stillestående det ble varmt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken ligger vel muligens i det at aluen med sin høye egen-konduktivitet fordeler høy punktvarme over en stor flate og dermed fordeler en gitt mengde energi utover et større område = lavere punkt-varme... Men poenget er vel å IKKE fordele varmen,men holde mest mulig av den inne? Eksosrør i alu,anyone? (bortsett fra at det ikke går).

 

Nei. Aluminium funker alldeles utmerket som varmeskjold selv om det består av små flak adskilt av noe med dårlig varmeledningsevne (som i varmereflekterende maling). Grunnen til at aluminium er best er og forblir at det har høyere reflektivitet i IR-området.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålingsvarmen bekymrer seg vel relativt lite for vindstyrken. Jeg har sett strålingsvarme i et område med fri lufttilførsel (nesten under en bil) smelte et motorfeste i gummi på 12 cm avstand... Og det var ikke på tomgang/stillestående det ble varmt...

 

Ja, var det jeg mente. Sørge for at det bare er strålingsvarme som gjelder. Dessuten blir det jo mer realistiske forhold.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår