Gå til innhold

Subkasse-spørsMÅL

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Jeg har kjøpt meg 2 stk av disse elementene: http://www.polkaudio.com/caraudio/products/gnx124/

og lurer i den forbindelse på, om noen har tips og mål til kasse jeg trenger?

Denne skal stå i en volvo 240. Jeg er ikke helt sikker på målene i bagasjen her, men den er det kanskje noen andre som har lyst til å opplyse om!? Hvis noen kan bidra med det, så må det trekkes fra 5cm på høyden, ettersom jeg har skrudd forsterker i underkant av hattehylla (meget fornøyd med dette! Vanskeligere og se, og ligger ikke i veien)

 

Jeg kommer ikke til å gjøre helt som Subkasse-guiden sier, men lage kasse kun av mdf, og ikke noe spon. Veldig negativt?

Skal jeg kle kassen innvendig med bomull eller noe i den duren, eller skal den være "ren"?

 

Mvh. Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke med kasseforslag når du kjøpte elementene?

Snakk med butikken om dette i så fall.

 

Til kassen kan du bruke 19mm eller 22mm spon. MDF er ikke en nødvendighet.

Bruks sponplatelim og spar på skruene. 15 cm mellom hullene.

"Mer" er ikke nødvendigvis "bedre"!

 

Lykke til med bygget!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte de brukt! hehe..

Han jeg kjøpte av (her på forumet) sa jeg bare kunne spørre om kassemål o.l. men veit at det er mange forskjellige programmer ute og går, som beregner optimalt kassevolum når man har specs på elementene.

 

Da går jeg for spon! :) Billigere og, er det ikke? ;)

Hva er forskjellen på sponlim og trelim? Kan man få sponlim på f.eks byggkjøp?

 

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sponplatelim kjøper jeg netto av Neo-Select. Husker ikke prisen med ca.kr.120,- for ei patron vil jeg tro. Uansett hvilken lim du bruker (beregnet på tre selvfølgelig) så vil det holde. Er du i tvil om det er solid og tett nok, så kan du pensle innvendig med polyester og/eller bruke silikon eller annet tettningsstoff i skjøtene.

 

Når det gjelder volum til elementene dine så ville jeg ha sendt en mail til f. eks. Strømmen Bilradio og spurt dem etter kasseløsninger.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt disse elementene på 25liter i lukket kasse for å få mest mulig pen/fin lyd på dem. det vil si at dem spiller flatere i en kurve mellom 20-63hertz...

 

i en løsning med port ville jeg ha laget et kasse på 35liter per element og en 4" port på 15-20cm pr. kasse. eller en kasse på 60-65liter med to porter.

 

det er delte meninger på om spon eller mdf er det beste til bruk av basskasser. så den diskusjonen vil jeg ikke gi meg utpå, men jeg har så og si brukt mdf og fylt kassen med vatt. har aldri hatt noe problemer med det...

 

dette vet jeg har blitt brukt i volvo 240 og funker. ettersom volvoen har en solid bakvegg og gode/tette bakseter så ville jeg ha satt portene i hattehyllen,og satt basserne mot bakluken din(det vil si bakover i bagasjerommet ditt), men det funker godt fremover også. ulempen med å sette dem fremover er at når du har opp bagasjeluken og dørene så vil du få et ekstremt trykk i cupe'n....he,he,he. og at når du ikke har dem oppe så vil bassen bli litt svakere ettersom cupe'n er så veldig kompakt. men har du basserne bakover vil trykke forsvinne endel ettersom dete ikke blir noe motstand til elementene. da kan du få en flappe lyd når du spiller høyt med luken oppe. håper dette var no tips til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bare et problem. har du forsterkeren under hattehylla får du aldri inn kassa i "rommet" under. kollegaen min har en ekstra bil som vi satt inn en 12" velocity subb i. akkurat på centimeteren at subben gikk på høyda, så kassa dekket omtrent hele rommet der, og med reflex opp i hylla ;) sleng gjerne ut bilder da vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! Da må jeg flytte forsterkeren! Det gjør egentlig ikke noe, ettersom jeg da plasserer en port i hattehylla og! :) om jeg skal ha elementene forrover eller bakover må jeg vel nesten prøve og finne ut hva som høres og kjennes best ut! :)

 

Tusen takk tufte! Det var veldig fint med noen mål og gå ut ifra! tegner litt imorra, tenker jeg så får vi se hvordan det blir! :)

 

Noen som har noen smarte måter å FESTE kassa på? hehe.. litt teit hvis den ligger å slenger i takt med slædden! Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyd i volvo 240 er ikke det enkleste å få til.... er veldig kompakt mellom bagasjen og kupe'n... men jeg står på mitt om at basserne bakover og rørene i hattehyllen er et godt alternativ...

 

mener også og huske at det er 90cm mellom dreneringsrørene også...

 

samt at de basserne du skal bruke er lettdrevne,slik at dette skal kunne gå veldig bra!!!

 

bygg ei kasse på 65liter med to stk 4" porter på 15-25cm,basserne bakover. da du regner ut basskassen så tar du høydexbreddexdybde. samt at du må plusse på matriell tykkelsen for å beregne netto volum på kassen.

 

mvh Tufte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår