Gå til innhold

Ulyd fra motor

Ranger emnet


Beamer Screamer

Anbefalte innlegg

Håper noen her inne kan hjelpe meg med et lite problem.

 

Ved bestemte turtallsområder (1800-2000 og 4000-4200 rpm) gir motoren fra seg en ulyd. Lyden kan best beskrives som en slags kaklende/skranglende lyd med et metallisk tilsnitt. Dette opptrer kun når motoren er driftsvarm og er avhengig av belastningen, jeg merker ikke noen vibrasjoner eller rykking fra motoren.

 

Jeg hadde den inne på oljeservice nettopp, men på verkstedet merket de selvsagt ikke noe til lyden. De mente imidlertid at det kunne være slitte veivaksellagre utfra beskrivelsen jeg ga.

 

Jeg oppdaget dette for ca 20.000km siden og lyden har jevnt og trutt blitt mer tydelig siden den gang, men bilen har ikke gitt noe tull eller problemer.

 

Motoren er forresten en rekkesekser. Bilen er for øvrig meget pent kjørt og godt vedlikeholdt.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har vært borti noe lignende på en Golf III en gang, og der viste det seg å være tenningsbank!?!!

 

Hørtes ut som noe var løst rett og slett.

 

Men de burde vel ha sett dette på data'n, hvis du har hatt den på et BMW verksted vel å merke..

 

Åssen modell er det? motor?

 

Mvh Geir

'05 Audi A6 TDI

- x '03 Audi A4 TDi Q S-Line

- x '91 Audi S2 Coupe

- x '91 mod. GMC Syclone

- x '92 BMW 520i 24v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er veldig fint kjørt så kan det bygge seg opp et lag med sot oppå stemplene som vil føre til tenningsbank på enkelte turtall. Att det blir værre kan skylles at det legger seg mere sot etter hvert. En enkel måte å få vekk dette på er å spraye litt vann inn i innsuget mens bilen går. Dette er mest effektivt ved belastning. Ikke bruk mye vann.

Det kan selvfølgelig være andre ting også men dette er enkelt og billig å gjøre noe med.

Lykketil.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann kan prøves.

det du gjør da er å ha bilen gående på rimelig høyt turtall , ca 4000. Heller vann i forgasseren, pass på at motoren ikke dør.

Da vil du se svart sot ut bak, fortsett å hell vann til du ser at røyken blir hvit bak.

Dette har jeg gjort selv flere ganger på FORD maskiner og funker fett.

Går fort en halv liter vann.

 

Andre ting du kan teste er å kjøre sakt opp en bakke, sette bilen i et tungt gir og trykke ned gassen, "rakler" det i motoren så er det tenningsbank og må vurdere å stille tenninga.

 

Annen ting du kan teste er å kjøre i en hastighet. 60km/t kansje, og gi såpass med gass slik at du ikke trekker bilen og ikke bremser på giret. Hører du noe Rakling da så kan det være masse rart som er gått.

Selv så hadde rådene mine blitt slitne og en foring på akslingen, men dette var en FORD jeg hadde herjet villt med da :D

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttige svar så langt.

 

Bilen det dreier seg om er en 1987 BMW 320i (E30) med 190.000km. Tanken på at det kunne være tenningsbank har streifet meg, men jeg trodde det var så å si umulig på "moderne" biler. Denne bilen er jo ikke av nyeste modell, men så vidt jeg vet har den alle mulige greier som skal overvåke tenning/forbrenning.

 

På verkstedet har de ikke funnet noe i diagnosen, men jeg vet ikke hvor avansert den er på en så gammel bil. Lyden er som jeg kanskje sa avhengig av belastningen; ruser jeg motoren på tomgang høres ingen verdens ting og heller ikke hvis jeg bremser med motoren. Mye gass, og da spesielt i tungt lastet bil, gir derimot mye lyd.

 

Jeg fyller til vanlig 95 oktan og trodde dette skulle holde, men jeg kan jo prøve 98 neste gang. Det er i og for seg et poeng at etter en stunds kjøring på Autobahn (bor i utlandet) hører jeg lite/ingenting til lyden, mens etter lang tids køståing (tomgang) blir lyden klart tydeligere.

 

Som sagt; takker for nyttige tips! Ellers er det bare å skrive hvis noen skulle ha flere ideer. :)

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fylte 98 oktan på kjerra og har tatt den med på noen fartsorgier på Autobahn. Tydeligvis var det sot/banking som var problemet, for nå er alt bare fryd og gammen.

 

Det eneste som er skadet er stoltheten. Jeg vil tro 3ern min er en av de veldig få i dette landet som er daukjørt :( Får passe på å ta bedre vare på den heretter ;)

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo finnes det to kurer mot daukjørte motorer:

1. Helle vann i innsuget til eksosen endrer farge fra svart til hvit (ca.1/2L)

2. Eller kjøre bilen litt hardt slik at man blåser motoren ren! Den vanligste og desidert sikreste metoden?

- For min del skal jeg unngå å få vann i motoren min ;)

Er det et stort poeng med 98-oktan mht. å blåse motoren ren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Er det et stort poeng med 98-oktan mht. å blåse motoren ren?

 

Tviler på det, jeg tanket det fordi høyere oktan simpelthen har høyere motstand mot banking. Tittet dessuten i instruksjonsboken, og der stod det at kjerra faktisk skal ha 98. Jeg har med andre ord kjørt rundt i årevis med feil bensin... :rolleyes:

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår