Gå til innhold

Lyshorn?

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

jeg skjønner ikke hva du mener helt..

lyshorn er jo når du blinker med fjernlys sant?

på park, på min bil, vil jeg kunne dra den mot meg og den vil ikke holde den på fjernlys.

på kjørelys, vil jeg kunne dra den mot meg, men da vil den holde seg på fjern... ergo må jeg ta to ganger kjapt.. (ala dobbeltklikk).

med bryteren på 0, er det samme som park, utenom at park vil lyse selv med tenning av, noe 0 ikke vil.

ps. jeg har 1980 volvo 242.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med på pappas 30 år gamle opel manta er det lyshorn. Volvo er eneste bilen jeg har hørt om som ikke har dette av relativt "nyere" modeller.

Det jeg er på utkikk etter er samme effekten som når du setter på fjernys med bryteren på parklys. Å blinke med fjernlysa, er det som heter lyshorn.

Synes det er litt slappt av volvo at de ikke har dette! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo lyshorn hvis bryteren står på 0 eller parklys som DaButcher sier. Går utfra 240 har det samme som 460 en min. Står bryteren på 0 (Kjørelys) eller park er det lyshorn. Er vel det samme som alle andre biler?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, har alltid savnet dette!

På kjørelys (0) og park (P), der kan vi bare trykke en brytern å få lyshorn-oppførselen.. Men så fort du setter den på nærlys, så blir det fjernlys. Ingen mulighet å dytte brytern eller noe som helst for å få lyshorn. Nødt til å trykke fort to ganger for å dimme igjen.. Savner sårt lyshorn når jeg kjører på kvelden med nærlys, trenger det jo da og, ikke bare når jeg kjører på dagen med kjørelys (0)..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, aldri vært borti en bil med toveis bryter som virker slik som mercedes vistnok gjør. Kjørt toyota, suzuki, opel og VW, men ikke merket at noen har lyshorn på noen andre måter. Toyota og suzuki har vel, der dytter du bryteren vekk for å få på fjernlys og drar den til deg for lyshorn, dette synes jeg bare er enda mer irriterende. Men har aldri savnet lyshorn da.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likker ikke at jeg må sku spaken fra meg for å få på fjernlyset jeg, så får meg blir det bedre slik volvo har det? Men er jo flere enn Volvo som har det slik at du drar spaken til deg både for å slå av og på fjernlys, er vel ikke lyshorn på de heller da? Vet VW har det. I hvertfall Golf 3 og boble fra 1974.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

740 har lyshorn, men den har det jævla klikket for å få på fjærnlysa.

greit nok at 240'en mangler lyshorn i alle stille på hovedlysbryteren og at det er til tider veldig irriterende men det er altså så fint å kunne blende opp/ned bare med en liten og ikke minst lydløs bevegelse på hendelen..

90'mod:

0: nærlys, hendelen fungerer som lyshorn (automatiske kjørelys)

park: parklys, hendelen fungerer som lyshorn (alltid på)

kjørelys: nærlys, hendelen blender opp/ned (automatiske kjørelys)

har vert mye endringer på dette opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare å dra spaken så langt at den ikke klikker inn da!! det jeg gjør på 740n..

Jepp, kan vel det på 460 en også når jeg tenker meg om. Men går altså ikke på 240 dette ser det ut til. Funker nok likt på 740 og 460 da, har også det klikket for å få på fjernlysene.

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan vel det på 460 en også når jeg tenker meg om. Men går altså ikke på 240 dette ser det ut til. Funker nok likt på 740 og 460 da, har også det klikket for å få på fjernlysene.

riktig, 740/460 har akkurat samme funksjon som lyshornet til 240, forskjellen er at på 740/460 osv. så fungerer det hele tiden som lyshorn og du må dra den til et ekstra hakk for å holde på fjernlysa

Lenke til kommentar
Del på andre sider