Gå til innhold

Bruk av 86T dekk på bil beregnet på 88T-dekk

Ranger emnet

Wibla

Anbefalte innlegg

Hoi, jeg har jo en slik gammel mazda 626, som skal ha 88H dekk, men vi snakker vinterdekk her nå... Har fått tak i fire 86T dekk i ~riktig dim, og lurer på om det er noen problemer å bruke disse på bilen... har selv bare klart å finne dette fra lovdata:

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

<klipp>

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

Nå har jeg ikke vognkortet foran meg, men vil en forandring på 30kg maks last per dekk være noe problem? Og hvordan vil politi/biltilsyn reagere om jeg blir stoppet?

Dette er jo også en bil som veier ~1100kg..

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

86T dekk framfor 88H innebærer at du har en hastighets indeks på 190km/t på T dekk og 210km/t på H dekk. Altså ubetydelig.

Og forskjellen på laste indeksen er tilsvarende ubetydelig. Det vil nok ikke være lovlig i den forstand, men hvor mange her har dekk som tilsvarer fabrikkspek og har fått bråk for det?

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

86T dekk framfor 88H innebærer at du har en hastighets indeks på 190km/t på T dekk og 210km/t på H dekk. Altså ubetydelig.

Og forskjellen på laste indeksen er tilsvarende ubetydelig. Det vil nok ikke være lovlig i den forstand, men hvor mange her har dekk som tilsvarer fabrikkspek og har fått bråk for det?

Indeed, og dette er vinterdekk, dvs faller hastighetsindeks bort, så lenge det har en indeks som tilsvarer 130km/t eller høyere.

Sto forøvrig heller ikke noe i vognkortet om lasteindeks, og maks aksellast foran er godt under lasteindeks for 86-dekka

Så da får jeg vel bare få lagt om, blir godt å få på Nokian dekk fremfor slitne (4mm mønster) aurora w602 dekk :)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider