Gå til innhold

Pioneer DEH-P70BT: Problem med svak lyd (mikrofon) via handsfree

Ranger emnet

DrLaban

Anbefalte innlegg

Hei,

Har akkurat fått meg en Pioneer DEH-P70BT og er kjempefornøyd bortsett fra handsfreefunksjonen.

Jeg hører de jeg snakker med høyt og tydelig (på det området er det den beste løsningen jeg har hatt i bil),

MEN de jeg snakker med hører meg såvidt :(

De sier at det høres ut som jeg sitter laaaaangt unna telefonen.

Mikrofonen sitter montert som anbefalt i manualen, ved a-stolpen og solskyggen.

De hører meg bedre om jeg holder den rett foran munnen, men da er jo vitsen med handsfree borte ;)

Trodde det var noe feil med spilleren/mikrofonen, men jeg snakket med en som hadde samme spiller igår og han slet med akkurat samme problem.

De hører meg like dårlig selv om bilen står rolig eller om jeg kjører.

OG jeg har forsøkt å flytte mikrofonen til andre plasser.

Noen som har opplevd det samme? OG som har løsning på problemet?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrLaban skrev:
Hei,

Har akkurat fått meg en Pioneer DEH-P70BT og er kjempefornøyd bortsett fra handsfreefunksjonen.

Jeg hører de jeg snakker med høyt og tydelig (på det området er det den beste løsningen jeg har hatt i bil),

MEN de jeg snakker med hører meg såvidt :(

De sier at det høres ut som jeg sitter laaaaangt unna telefonen.

Mikrofonen sitter montert som anbefalt i manualen, ved a-stolpen og solskyggen.

De hører meg bedre om jeg holder den rett foran munnen, men da er jo vitsen med handsfree borte ;)

Trodde det var noe feil med spilleren/mikrofonen, men jeg snakket med en som hadde samme spiller igår og han slet med akkurat samme problem.

De hører meg like dårlig selv om bilen står rolig eller om jeg kjører.

OG jeg har forsøkt å flytte mikrofonen til andre plasser.

Noen som har opplevd det samme? OG som har løsning på problemet?!!

Prøve å sette mikrofonen i "taket" rett ved hodet.. Altså i den plastkanten, eller midt i taket for den saks skyld hehe..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gjøre mikrofonen mer retningsbestemt. Litt teip rundt hodet på den, så den bare får lyd rett inn, har hjulpet meg et par ganger. La teipen stikke ut litt, så du får en slags trakt.

Ellers kan du jo sette mikrofonen i en bøyle som går ut fra nakkestøtten og bort til kinnet ditt, om du har en normal sittestilling. Finnes også ferdigfabrikerte løsninger av den typen å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffmaister skrev:
Heisann..

Jeg har også den spilleren men er kjempefornøyd!! Lyden er super i min bil i allefall.. snakker mye i tlf, å har aldri fått noe klager på at lyden er for lav.. Prøv å flytt mic`en ned til speedometeret. Måtte sette den der på en kompis av meg sin golf.. Han har også golf cab!

Ahh.. nais! Takker.

Jeg sendte en mail til Pioneer Norge idag og fikk overraskende svar etter en time faktiske (5 rattar til Pioneer)

Det som hjalp betraktelig hos meg var punkt 2.

Dempet lyden på spilleren og skrudde lyden på selve mobilen til MIN. :D

Men jeg skal prøve å flytte den ned til spedometeret også...

Her er svaret jeg fikk....

Sitat

Hei,

Hvis det er problemer med DEH-P70BT (skurr/støy/lavt i andre enden),

vennligst prøv følgende:

1. Sjekk at "echo cancellation" er ON i function menyen (standard er ON)

2. Juster ned volumet på mobilen og spilleren

3. Flytt mikrofonen og test den på flere steder (solskyggen pleier å være

bra)

4. Pass på at mikrofonledningen ikke er kveilet sammen i en liten bunt bak

spilleren. Ledningen fungerer da som en coil og plukker opp støy.

5. Flytt mobilen til andre steder i bilen (ikke ha den nær DEH-P70BT)

6. Hvis ingen av de overnevnte forbedrer situasjonen, så jord spilleren

skikkelig. Dette har vist seg å fungere bra i de vanskeligste tilfellene.

Sony Ericson tlf. type K700/750, kan være vanskelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet her. Spør du meg er problemet at mic'en ikke har noen gain control og du er helt avhengig av at den stakkars lille saken klarer å plukke opp lyden.

Det å skru ned lyden i hue og pine blir litt klønete synes jeg da litt av poenget jo er at du bare skal kunne trykke på en knapp for å ta samtalen, ikke at du skal fikle med volum i hue og ræva..

Jeg gav opp spilleren til slutt og benyttet meg av angrefristen :P.

Hadde jeg beholdt den hadde jeg nok prøvd å mekke inn en forsterker for mic'en basert på noe sånt:

http://cgi.ebay.co.uk/B-Tech-BT26-PHONO-MIC-PRE-AMP_W0QQitemZ5846955159QQcategoryZ3280QQrdZ1QQcmdZViewItem

Problemet var for det meste ikke støy (selv om den plukket opp litt støy fra mobilen om den var for nærme) men at det rett og slett var sinnsykt lavt. Har derfor liten tro på "kabel som danner coil" problem da mottaker av samtalene vertfall burde hørt støy i normalt volum noe de ikke gjorde..

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke skru lyden opp og ned da.

For det er jo lyden på selve telefonen som gjorde underverk, og den lagres jo i BT-headsett profilen. Da jeg går ut av bilen så switcher den til "standalone" og da er nivået der det skal igjen :)

Fikk også vite nå at handsfreesettet automatisk kalibrerer seg de første 15-30 min med taletid. Venter litt mer info om hva akkurat dette innebærer.

Kommer tilbake med mer da jeg får mer info..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah trodde du mente lyden på selve spilleren jeg. Min feil.

Men jeg hadde ingen justeringsmulighet av mic'en i noen av telefonene jeg testet? Eller misforstår jeg igjen? :p

Snakk om å bare skru ned lyden (ringelyden?) på mobilen?

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-LoCo skrev:
Ah trodde du mente lyden på selve spilleren jeg. Min feil.

Men jeg hadde ingen justeringsmulighet av mic'en i noen av telefonene jeg testet? Eller misforstår jeg igjen? :p

Snakk om å bare skru ned lyden (ringelyden?) på mobilen?

Nå har jeg testet litt, og det fungerer faktisk mye bedre nå!!

Du må skru ned lyden på samtalen helt på selve tlf. Dette blir lagret i profilen slik at den er tilbake til vanlig nivå igjen nå du går ut av bilen.

Neste gang du kobler deg opp i bilen så husker den det lave nivået. :D

Altså du ringer opp noen og så justerer du lydnivået helt ned. (Ikke ringelyden med andre ord :) )

Så justerte jeg ned lydnivået litt på selve spilleren og VOILA så hørte de jeg snakket med meg MYE MYE bedre.

Dessuten så er bør IKKE telefonen ligge i nærheten av spilleren.

Ang. kalibrering så blir handsfreesettet kalibrert de første 30 min av total taletid.

Kobles spilleren bort fra strøm så vil den automatisk kalibrere seg pånytt.

Noe jeg skal gjøre iom jeg skal flytte mikrofonen ned til speedometeret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider