Gå til innhold

Tykkere gods en pluss kabel

Ranger emnet

Gjest demonen

Anbefalte innlegg

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er ingen god forklaring på det spør du meg. for på så kraftige forsterkere (4000W RMS) bør man absolutt bruke 0 gauge over det hele...

men jeg vil tro grunnen er den at det er veldig viktig at jordforbindelsen er Minst like god som strøminntaket, ellers vil det kunne gå utover spilleren ettersom forsterkeren begynner å hente jordforbindelse via den via RCA kabelen. men jeg kan personlig virkelig ikke forstå at de anbefaler 4 gauge til en 4kW forsterker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig motstand hele veien!

Enkelt og greit!

Trodde du visste dette, jeg...?!

Mvh

Pål

poenget er vel at dette har jeg alltid vist, men å skrive sånt her uten bevis medfører rabalder uten sidestykke.. det var ponget mitt egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det han lurte på var ikke hvorfor man skulle ha gode kabler, men hvorfor jordkabelen skulle være så mye tykkere enn strømkabelen. så vidt jeg forsto spørsmålet hans i allefall...?

tja tror du undervurderer 4 gauge, det er en saftig nok kabel det :)

og ja, det er det jeg lurte på, står jo i tittelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg vet er vel 4 gauge ca 20-25mm? altså akkuratt passe for en 5-800W forsterker. men ikke en 4000W forsterker. enten det eller så surrer jeg med størrelsene her ettersom jeg er vant til å bruke mm, ikke gauge...

ja, du kan kalle 25mm2 for 4 gauge (21mm2), men det er egentlig 3 gauge (24,5mm2).. men siden vi i europa kun bruker partall så er 4 riktig å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp det jeg trodde. mener å huske det er ca 5mm diameter?

uansett, prøv å kjør 4kw (320A ved 12.5V, så ca 350A +/- strømtrekk) over en 21mm kabel på ca 4-5 meter. da blir det ikke veldig bra resultat vil jeg tro.

derfor jeg fremdeles ikke kan forstå hvordan de kan anbefale en så tynn kabel til den forsterkeren. det er jo anbefalt med 0 gauge kabel om man har rundt 2kw, og her er det snakk om det dobbelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp det jeg trodde. mener å huske det er ca 5mm diameter?

uansett, prøv å kjør 4kw (320A ved 12.5V, så ca 350A +/- strømtrekk) over en 21mm kabel på ca 4-5 meter. da blir det ikke veldig bra resultat vil jeg tro.

derfor jeg fremdeles ikke kan forstå hvordan de kan anbefale en så tynn kabel til den forsterkeren. det er jo anbefalt med 0 gauge kabel om man har rundt 2kw, og her er det snakk om det dobbelte...

vel, nå kommer vi endelig frem til det spørsmålet som topicen handler om :) hehehehehehe

hvorfor tror du at de anbefaler 0 gauge på minusen? du sier svaret selv, men forstår det kanskje ikke :) hehe (ikke ta dette negativt)..

vet om en som har skrevet her før men ble bannet grunnet hans måte å være på ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke tykkere kabel dess lavere gauge? er det ikke mer spenningsfall dess tynnere kabel og mindre spenningsfall dess tykkere kabel? Er det ikke mer spenningsfall dess lengre kabel?

Er det ikke mer sannsynlig/normalt med 5 meter 0 gauge pluss og 0,5 meter 4 gauge minus (kort spenningsfall pga kort lengde)

eller har jeg totalt missforstått?

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke tykkere kabel dess lavere gauge? er det ikke mer spenningsfall dess tynnere kabel og mindre spenningsfall dess tykkere kabel? Er det ikke mer spenningsfall dess lengre kabel?

Er det ikke mer sannsynlig/normalt med 5 meter 0 gauge pluss og 0,5 meter 4 gauge minus (kort spenningsfall pga kort lengde)

eller har jeg totalt missforstått?

skal love deg at du er langt ute på jordet. den måten å tenke på bruker vel stort sett alle "eksperter" her til lands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider