Gå til innhold

Tykkere gods en pluss kabel

Ranger emnet

Gjest demonen

Anbefalte innlegg

Balanse? Er du redd for at det samler seg opp for mange elektroder på pluss siden,slik at det blir kø for å spassere inn i forsterkern din?

haha... den var bra.... :crazysant

andre har allrede nevnt det, men når ampen kan levere så mye effket er jo det beste å ha et extra batteri bak.... men siden "produsenten" av ampen vet best og allikevel anbefaler en "mindre kabel på pluss siden og den skal vanligvis være rundt 5 meter langt: hvor REALISTISK er det mest vesentlig? kan den ampen virkelig levere 4000 watt??... :eek:

18 års erfaring soocool? :tannløs

veldig forenklet er en amp en motstand mellom pluss og minus på batteriet, forklar litt nærmere hvordan det kan gå mindre strøm gjennom pluss kabelen enn gjennom minus kablen eller omvendt... total lengden på kablen på både pluss og minus blir å betrakte som en motstand til i serie med "lasten'"=ampen så i praktisk det blir 2 motstander som deler på 12volten. knock kiddie

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

soocool: det er da ikke nicket ditt en del brukere her ikke liker. det er personligheten. har du endret den behøver du da ikke å endre nick. å endre nick får bare enda flere folk til å lure på hva du egentlig driver med...

og lanzar sier heller Ikke at jordkabelen Skal være dobbelt så tykk, de sier kun at du Minst må ha en 21mm kabel til batteriet. det betyr at det er ingenting i veien for å bruke 0 gauge kabel både til batteriet og jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss.. her var det kommet et "par" nye innlegg ja...

Er det ikke totalt motstand i kabel som egentlig betyr noe? (motstand som øker ved høyere temperatur, og temperatur som stiger dess tynnere kabel)

Da ser jeg ikke hvordan man kan si at det er mindre viktig med tykkelse på en lang kabel på 5 meter i forhold til en kort kabel på 0,5 meter..

Test i praksis:

Jeg hadde 21 mm2 kabel (5 meter pluss og 1 meter jord). Jeg hadde litt dårlig kabling fra batteri/dynamo til chassis.. Voltmeter (på kondensator) sa 13,2V.. dette på et spesielt volum på en kontinuerlig tone..

Jeg byttet kabel fra dynamo/chassis.. ble 50 mm2 der. Spenning ble nå 13,4V

Prøvde å gi på til 90% av maks jeg turde for ikke å ødelegge subber.. spenning ble ca 12,1V

Byttet plusskabel til 50mm2.. ved "standardvolum" fikk jeg 13,8 volt

Ved 90% volum falt spenning til 12,5 volt (250A dynamo anyone?)

Byttet jordkabel til 50mm2.. (trodde ikke den var så viktig siden den var så kort, og såpass tykk som 21 mm2)

Så egentlig ikke noen endring i spenning.. muligens den bikket opp 0,1V..

dette er noe jeg fikk se i praksis.. Nå har ikke jeg noe voldsom kraftige forsterkere (vrx 2.400 drar vel ca 70A på maks.. lrx 2.400 drar kanskje 15..)

NÅR jeg får tak i en 250A dynamo som jeg SKAL ha så tipper jeg spenning holder seg oppimot 14V på maks også (kan jeg ikke forvente det??)

edit: redigerte noen tall.. fant notatene mine..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅR jeg får tak i en 250A dynamo som jeg SKAL ha så tipper jeg spenning holder seg oppimot 14V på maks også (kan jeg ikke forvente det??)

du skal kunne forvente 14.4-14.6V så lenge dynamoen leverer denne spenningen og kablene ikke begrenser deg. men det kan hende du må opp i litt turtall før dynamoen yter optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soocool: det er da ikke nicket ditt en del brukere her ikke liker. det er personligheten. har du endret den behøver du da ikke å endre nick. å endre nick får bare enda flere folk til å lure på hva du egentlig driver med...

og lanzar sier heller Ikke at jordkabelen Skal være dobbelt så tykk, de sier kun at du Minst må ha en 21mm kabel til batteriet. det betyr at det er ingenting i veien for å bruke 0 gauge kabel både til batteriet og jord.

jeg ble BANNED med dette nicket, var vel derfor..

det var bare ren tilfeldighet at jeg leste i bruksanvisningen og oppdaget noe jeg har bablet om siden slutten av 80 tallet :) hehe skal love deg at jeg har fått mye pepper for mine påstander før også, men dette er logisk tankegang, ikke noe jeg har lest meg frem til..

¨men nå sier vi : end of story :) (tror jeg :lol )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklest forklart ved tykke kabler er at ved 12v så er det ikke akkurat så mye trøkk forhold til hjemmenettet. Så for å få mye strøm bak. så må det tykke kabler til for å opprettholde trykket der bake. helst kan man jo ha en halvmeter tykke kabler. men dette er jo ikke nødvendig når man skal drive en bilstereo.

Hvis man har strømtap fra front til bak ved normalt spill så er det pga av tynne kabler. Man trenger ikke kondensator før man skal begynne å pushe såpass mye at batteriet ikke klarer å levere hurtig nok. og for at kondensatorene skal få ladet seg opp fort så trenger de like tykk ledning som en vanlig forsterker. så dette med at man ikke trenger tykkere ledning enn 10mm2 når man har kondensator er bare piss.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider