Gå til innhold

Morel Elate 10"?

Ranger emnet

impreza_wrx

Anbefalte innlegg

heisann.

er på jakt etter "litt" dunk i bilen min nå, og har sett litt på merker som ikke "alle har". f.eks morel sin Elate 10". hvordan er disse? vil ha noe som smeller i mellomgulvet og rister i hår-roten uten å høres ut som et takras. tenkte på å kjøpe to stk (hvis man får en bra pris på det :hello: ) evt noe å drive dette med også. har noen forsterkere liggende, men vet jo nada om subbene og hva som kreves av forsterker...

noen tips? soundstream? annet?

Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

er på jakt etter "litt" dunk i bilen min nå, og har sett litt på merker som ikke "alle har". f.eks morel sin Elate 10". hvordan er disse? vil ha noe som smeller i mellomgulvet og rister i hår-roten uten å høres ut som et takras. tenkte på å kjøpe to stk (hvis man får en bra pris på det :hello: ) evt noe å drive dette med også. har noen forsterkere liggende, men vet jo nada om subbene og hva som kreves av forsterker...

Mvh Eirik

Jeg tror morel Elate 10" er en helt rå bass lydmessig og tror den spiller meget pent, men vet ikke hvor høyt du vil kunne spille med den.

Det er veldig mye å velge mellom så det kommer jo helt an på hvor mye du vil bruke på subbene og på forsterker til å drive disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elate 10 har fått mye god kritikk men direkte uvanlig er den vel ikke.

alt avhenger av pris men kan tipse om det siste tilskuddet fra IceAudio nemlig Ground Zero,dette er basser som trykker noe inn i H*****:)

Det beste er jo egentlig å finne en bil å høre i men med GZ kan dette bli litt vanskelig da det ikke er så alt for mange som har dette pr.dags dato i Norge(men det var jo det du var ute etter;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

Mvh Eirik

Hvis du er ute etter en bass med svært høy lydkvalitet så er Morell et godt valg. Men skal du, som du beskriver, ha en bass som "smeller i mellomgulvet" og "rister i hårroten" så er det skivebom å velge Morell...

Og Soundstream VanGogh 10" eller T4-10 er ikke no dårlig alternativ til den bassgjengivelsen du beskriver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en annen bass om det er hva du ønsker .

:cocain:

Mvh

Jeg vet at dette er ett element som han ville bli fornøyd med etter hans krav... Nå vet ikke jeg hvor godt du kjenner til Elate elementene men jeg har selv montert og testet flere elate elementer i forsjellige størrelser og jeg vet hva de står for.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneeren tror jeg nok gjør susen ja .

Dette er også et alternativ som tidligere ble postet men slettet.

Soundstream Van Gogh VGW-10 .

-

I denne sin klasse kan man også finne Infinity Kappa Perfect 10.1

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elate 10 er meget god faktisk... men den er ikke ment til SPL. dynamik er rett og slett rå av den enkle grunnen at Elates 10 menbran bare veier 50gram og i tilleg et spole system på 3" diameter som består av hexagonal spole tråd som gir en mer konsentrert/jevnere og sterkere magnet felt mot den faste magneten (mange 12" har "bare" 2" spole). Den andre fordelen med hexagonal spole tråd er dens bedre egenskap til å kvitte seg med varmen ved å overføre den fortere/bedre/ til selve aluminiums formen som den er viklet i -pga større kontak flatte mellom tråden og aluminiums formen som beveger seg i magnet feltet til den faste magneten og "blåser" luft ... De fleste andre produsenter som ikke bruker hexagonal tråd må bruke et spole form av kapton for å kunne tåle den høye temperaturern som spolens tråd vil få etterhvert, og varmere tråden blir destå "mer" vil motstanden i spoletråden øke. De fleste modeller til Morel med hexagonal spole tråd er spec til å tåle spiss effekter opp mot 1000 watt... Forresten Dynaudio bruker også samme teknologi med hexagonal spoletråd i sine elementer.

En annen ting er opphenget til Elate er ganske "mjuk" i forhold til de andre nevnte, noe som gir som sagt meget gode transient egenskaper siden den ikke trenger store mengder med strøm i spolen for å få bevegelse i menbranen... prøv å trykke i menbrane til de fleste subb elementer som "tåler" mye effekt... må litt "effekt"=strøm til å bevege et menbran som har et stivere oppheng... (ohms lov)

Selv har jeg prøvd 2 stk Elate 10 med effekt mellom 2x12wat fra SS Class A3.0 og 1x1600watt fra SS Van Gogh 1600 og den ble helt rå med så mye tilgjengelig effekt. Ellers spilte veldig pent med 2x12 watt også. Samme oppset med forsterkere har jeg prøvd på mine Pioneer og disse spiller høyt og trykker god men de spiller ikke så pent og detaljert som Elate...

Vel, skal du spille med "imponatør" lyd så er neppe Elate det riktig valget men om du skal ha full "oppløsning" og mase bass informasjon med mye dynamikk og kontrol så er Elate 10" et godt valgt og verd den "extra" prisen, litt merkelig noen ganger når folk vil ha best og bra kvalitet uten ville betale for det enkelte ganger... Av forsterkere som jeg kan anbefale til Elate eller generelt er at den er strøm sterke og dempnings faktor helts over 150.

SS Van Gogh 10 har jeg ikke prøvd men hørt mye bra om de, Infinity har jeg hørt og synes var bra, Helix har jeg ikke hørt men sikker bra de og, og Focal vurde vel også være et alternativ og forresten Ground Zero, og ikke minst Elteks sine digre og imponerende multi magnet elementer for en rimelig penger... men som sagt kvalitet koster fremdeles penger...

uansett hva du velger, lykke til med valget!! yodude

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noe for det men digger det designet på de soundstream bassene.

Et fullgodt alternativ er jo focal sine K2 basser,her får du både trykk,dynamikk og et coolt design.

Ground Zero er jo nevnt og Earthquake er jo kjent for å levere trykk så det holder.

Lykke til

mvh

Odd-helge

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når i helv... skal noen få Pål til å ta inn IDMAX da??

Kjøp deg en sånn (eller to):

IDSIDMAX12V3D2_1.jpg

IDSIDMAX12V3D2_2.jpg

Så har du noe som svært få, om noen i det hele tatt, har i Norge ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror folk misforstod det jeg sa om merker som "alle har"...er ikke ute etter å være "eneste i norge". merker som ikke alle har, er ofte merker som spiller bedre, men som koster mer enn folk "alle" vil bruke (tenker da på rundt 1000-2000kr pr stk). det er forresten ikke dette som skal diskuteres!

er heller ikke ute etter noe dB-drag oppsett, men selvfølgelig, litt volum må man ha. :cocain:

men sånn med tanke på lydkvalitet...elate eller van gogh? ser ut som det er det folk er mest enige om... pris spiller også _litt_ inn her.

Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider