Gå til innhold

Tykkelse på mdf!

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

med skillevegg og MONO så blir ulempen (i følge sooocool):

-lengder på kabler kan skape problemer, selv om du forsøker å kappe dem opp helt like.

-koblinger blir aldri 100 likt

-basserne spiller aldri likt uansett, de har en norm de også ved produksjon. mange deler med en norm å følge gir særegene lydgjengivelse fra 2 helt like subber...

Du har helt rett i det siste punktet... det er nettopp derfor man gjerne setter dem i hver sin kasse for at de IKKE skal påvirke hverandre til å spille "feil".

Ved å sette inn en membran mellom kamrene vil man jo tvertimot fremheve forskjellene, ved at hvert element får et litt variabelt volum bak seg og ikke et konstant. Og iogmed at det er snakk om en portet kasse fra trådstarter her, spiller jo elementene på en måte i friluft allerede så den membranen din vil ha NULL effekt. Du kan likesågodt ha ett felles kammer da og spare deg for membranjobben, virkningen blir den samme.

 

Men vi snakker jo uansett om mikronivå her, som nok effektivt blir overdøvet av andre faktorer i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har helt rett i det siste punktet... det er nettopp derfor man gjerne setter dem i hver sin kasse for at de IKKE skal påvirke hverandre til å spille "feil".

Ved å sette inn en membran mellom kamrene vil man jo tvertimot fremheve forskjellene, ved at hvert element får et litt variabelt volum bak seg og ikke et konstant. Og iogmed at det er snakk om en portet kasse fra trådstarter her, spiller jo elementene på en måte i friluft allerede så den membranen din vil ha NULL effekt. Du kan likesågodt ha ett felles kammer da og spare deg for membranjobben, virkningen blir den samme.

 

Men vi snakker jo uansett om mikronivå her, som nok effektivt blir overdøvet av andre faktorer i bilen.

 

bra du er enig i noe. min mening er det samme som "mange bekker små...".

er mange detaljer å fikse på, fikser du på mange nok så kan det gjøre "stor" forskjell. Det er bedre at lyden (trykket) til de to bassene synkroniseres en at de hver for seg prøver å spille musikk :) hehe se det på den måten så kanskje du ser tankegangen min :) .

Membranen bør ikke slippe for mye luft igjennom, tilstrekkelig er nok. opptil enhver å avgjøre om dette har noe for seg, jeg har funnet ut mye med prøv og feil metoder siden 80 tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessuten er det folk som har subber i felles kasse som kan spille revva ta de som har delt kasse..

 

hovedpoenget med å ha delt kasse er at om ene subben blir sprengt så drar den ikke med seg den andre i dragsuget...

for når den ene subben ikke spiller lenger blir volumet dobbelt så stort for den som spiller,

i tilleg til at den sprengte subben fungerer som en passive radiator/slavebass...

en slavebass er noe man bruker om kostruksjonn/designen/kassa ikke tillater ekstremt lange rør.

så da blir alt feil.

 

det med at subber spiller bedre å finere ved å dele kammeret......? tro meg, er nok ingen som vil høre forskjell.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme elementer, fjoråretsmodell, w121spl. Bygget emg kasse etter pioneers anbefalinger=2*45 liter, med skillevegg, alt i 19mm mdf, kasse med elementer og forsterkeren i tillegg veier 93 kg. tenk litt på det hvis du skal ha bruksbil, ikke bare stereoanleggbil.det blir fort en del kilo ekstra om du bygger i 22mm! hadde vondt i ryggen i 2 uker etter å ha montert kasse i bagasjen alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er rar, men jeg skjønner rett og slett ikke vitsen med separate kasser så lenge de er koblet på samme forsterkerutgang. Men denne "akustiske ventilen" til S.C. er jo like mye bullshit som så mye annet fra den kanten, og jeg håper inderlig at folk tar den med en bøtte salt. Eller to.

 

Når det gjelder felles kontra separat kasse - La det være sagt at jeg ikke er så flink at jeg klarer å bygge to eksakt like kasser - for de blir hvertfall mindre like enn det elementene bør være! Jeg er av den oppfatning av man bør kunne påstå at dersom elementene produseres med SÅ store forskjeller at de er i stand til å spille hverandre "i stykker" i samme kasse, er det DÅRLIGE elementer som har vært særlig lite utsatt for kjærlighet og omsorg på sin vei gjennom fabrikken! :) De fleste produsenter leverer dessuten ferdige kasser med flere elementer i felles rom.

 

Slik jeg ser det, er hvertfall dette med at de ødelegger for lyden fra hverandre kun mulig dersom spolene i de to elementene har veldig forskjellig induktans (altså at tykkelse, tverrsnitt eller lengde varierer stort fra høyttaler til høyttaler) - og at de altså er SÅ forskjellige at dette spiller noen rolle overhodet. Forskjellig induktans vil gi forskjellige egenskaper til å "lagre" energi, og den ene vil spille "tregere" enn den andre (om enn aldri så lite).

 

For øvrig: Hvordan kan man si at man ikke får "ødelagt lyden" av å ha to forskjellige elementer i separate kasser? De spiller i såfall like forskjellig musikk, og jeg vil faktisk påstå at forskjellene blir større fordi de ikke får påvirket hverandre i like stor grad...

 

Er det imidlertid snakk om bass i stereo, er det vel liten tvil om at man må ha to kasser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne "akustiske ventilen" til S.C. er jo like mye bullshit som så mye annet fra den kanten, og jeg håper inderlig at folk tar den med en bøtte salt. Eller to.

 

unnskyld meg men åssen kan du påstå dette??? hva er din erfaring mot min egentlig??? og hva mener du med håper inderlig?? redd for å miste fotfeste for ditt eget BS ??? er mange gode ideer som blir satt ut i livet og som faktisk får noe å si av betydning om du bare gidder å gi det en sjanse.. slapp litt av med drittpreiken din, så skal jeg love deg det samme ... :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet så vil du ikke høre noen forskjell, så om du har separate kammer eller ikke spiller vel forsåvidt liten rolle for lydkvaliteten sin skyld, selv om man ofte bruker ett kammer i forbindelse med dB-drag, for trykket sin skyld..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det er nok opp til de som prøver å avgjøre.. glemte foresten å ta med en viktig faktor:

Hvor lett er det å få to kammere eksakt like store? vanskelig ja, og dette påvirker også at de to elementene spiller ulik, og så er det å dytte inn like mye demperull også med å avgjøre. derfor så gjør jeg det sånn :) det spiller høyere og bedre :) (helt sikker på det).. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil kunne høre forskjell med og uten skillevegg i noen tilfeller. men da er det pga svakheter i kassen som regel, ikke pga forskjellige parametere i elementene. når man setter opp en skillevegg stiver dette opp kassen veldig, og det gir mindre vibrasjoner i kassen, som kan ha noe å si. men om man lager kassen med bra oppstiving behøver man ingen skillevegg.

 

en annen fordel ved det er jo som sakt at du kan fortsette å spille med kun ett element. å har man helt separate kasser har jo dette den fordelen at du bare kan kaste ut de du ikke trenger om du trenger bagasjeplass, i stedenfor å måtte velge mellom alt eller ingenting. ulempen er jo da at det er en del mer arbeid, og at det vil veie noe mer. i tillegg kan det være vanskelig å få de til å se helot like ut, noe som kan trekke ned på utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

se bilder i proskektet mitt, der kan du se et hull i skilleveggen, denne har jeg stappet/limt på demperull og stivet dette opp. Slik så vil de synkr. hverandre..

 

 

Kan du komme med en teknisk forklaring på hvorfor denne membranen din skulle "synkronisere" elementene dine?

 

Mvh

Dag Johansen ......som venter i spenning!

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med en teknisk forklaring på hvorfor denne membranen din skulle "synkronisere" elementene dine?

 

Mvh

Dag Johansen ......som venter i spenning!

 

teknisk forklaring ??? for å bevise hva da ?? gi deg a... driver ikke med undervisning .. eller show!!!

gav en brukbar forklaring på hvorfor jeg gjør det slik, så kan jo du/dere bruke det som underholdning og le dere ihjel!! i Could'nt care less.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gi opp å få en redegjørelse av sc for denne flotte membrankonstuksjonen hans..... han er sikkert av de "nøttene" som klstrer små filtbiter på størrelse med en 5'er rundt i stua for å forbedre akustikken:D

 

Jeg håper virkelig SC kommer på noen av årets EMMA konkurranser så det går an å ta disse "lure" konstruksjonene i nærmere åsyn...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår