Gå til innhold

Fordeler med Vectra 2.0i 16v som førstegangsbil?

Ranger emnet

Austevollingen

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens :)

Jeg har så smått begynt å undersøke hvilke biler som finnes i vårt vidstrakte land, kikka litt på BMW, Audi, Volvo og så videre. Jeg er så heldig at jeg får låne 60 000kr av min far til å kjøpe bil for, er ikke stolt over å måtte låne penger, men hver jævla krone skal tilbake. Uansett, jeg får låne 60 000 på den betingelsen at pappa skal være enig i at det er et godt kjøp. Han har selv hatt Opel i snart 30 år.

Han stilte disse kravene:

over 1995 mod (pga. sikkerhet)

under 180 000km (pga. slitasje)

under 150hk (hehehe :P)

Da kom jeg over denne, en Opel Vectra 2.0i v16 1996 mod, kjørt 159 000km:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=829480&username=

Grunnen til at jeg ønsker å kjøpe en slik bil er:

- forholdsvis sprek motor

- lett å få tak i deler

- fyller alle kravene til pappa

- gode styling og tuning muligheter

- jeg liker Opel

If-Forsikring skulle ha over 12 000 i delkasko på bilen, og det er med 4000kr i egenandel.

Etter det jeg erfarer er If blant de dyreste, og jeg skal selvfølgelig sjekke pris i andre selskaper, blant annet i Gjensidige, der jeg har forsikret min 125cc mc i to år snart. har vel opparbeidet meg 20-30% bonus.

Nå har jeg altså bestemt meg for at det blir en Opel Vectra 2.0i 16, annen opel er uaktuell. Volvo var førstevalget, men det var ikke lett å oppdrive en brukende volvo i området.

det jeg lurer på da er rett og slett om noen kan fortelle meg om disse bilene, fordeler? ulemper? hvordan få mest tuning/styling for pengene? hvor store høytalere går det ann å montere i bilen uten å skjære ut nye hull?

Hovedsakelig ulemper da.

- mye rust?

- Slitedeler som har en tendens til å ryke?

- dårlig sikkerhet?

- god/dårlig på vinterføre?

- ligger bra i veien?

- god plass i førersetet? (er ikke akkurat liten av meg)

Og en ting til, jeg la merke til at det var skinn interiør i denne bilen, er dette standard i alle Opel Vectra 2.0i v16? har veldig lyst på dette.

Mvh

Åsmund Drønen

1. års lærling, lette kjøretøy.

Bmw 520i 1993

Bmw 520i 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vectra 2000 4x4 nå.. er meget fornøyd med den.. (konge vinterbil)

betaler litt under 6000 i forsikring mener eg å huske..dette hos gjensidige..

sjå spessiellt etter rust i hjulbuer, fjørfeste bak, og rammevang bak.(det er det eg kommer på i farten) + bagasjeluka og rundt frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vectra 2000 4x4 nå.. er meget fornøyd med den.. (konge vinterbil)

betaler litt under 6000 i forsikring mener eg å huske..dette hos gjensidige..

sjå spessiellt etter rust i hjulbuer, fjørfeste bak, og rammevang bak.(det er det eg kommer på i farten) + bagasjeluka og rundt frontruta.

Regner med at de fleste 4x4 greier seg rimelig bra på vinterføre :cool:

Men takk for tips om hvor jeg skal se etter rust, hadde vært greit å ha en liste over ting jeg skal sjekke når jeg ser på bil. Tar gjerne i mot andre tips om kjøp av bil!

Bmw 520i 1993

Bmw 520i 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein bør jo og sjekke alle de vanlige tingene som: Servicehefte, at alle oljeskift er utført, reg.reim skifte osv.! Sjå og etter vannlekkasjer, spesielt i bagasjerom, at det ikkje er fuktig under tepper osv., ellers prøv å få bilen på bukk, sjå etter oljelekkasjer på motort/girkasse, sjå og på foringer og drivmansjetter. Denne bilen har ecotech motoren på 136hk om eg ikkje tar heilt feil, de går godt=kan bli litt hardt kjørt til tider. Det merker du godt slark i drivverk. Ellers så er vel dette meget gode biler! Ein naf test er vel kanskje ikkje så dumt...god investering det....

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein bør jo og sjekke alle de vanlige tingene som: Servicehefte, at alle oljeskift er utført, reg.reim skifte osv.! Sjå og etter vannlekkasjer, spesielt i bagasjerom, at det ikkje er fuktig under tepper osv., ellers prøv å få bilen på bukk, sjå etter oljelekkasjer på motort/girkasse, sjå og på foringer og drivmansjetter. Denne bilen har ecotech motoren på 136hk om eg ikkje tar heilt feil, de går godt=kan bli litt hardt kjørt til tider. Det merker du godt slark i drivverk. Ellers så er vel dette meget gode biler! Ein naf test er vel kanskje ikkje så dumt...god investering det....

pappa er medlem i NAF, får vel rabatt da? hva koster en slik test, og hva går den ut på?

Bmw 520i 1993

Bmw 520i 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa er medlem i NAF, får vel rabatt da? hva koster en slik test, og hva går den ut på?

Huska ikkje akkurat ka ein sånn test kosta...lenge sia sist eg var borti det, 1000 lapp eller nåke, bere å ringa naf da.....den testen e ikkje bere ein teknisk sjekk, men meir som komplett tilstandskontroll, den generelle standen på bilen!

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gamle utgaven var vel 150hk i og den nye har 136....om eg ikkje tar heilt feil?? Eg kan iallefall skriva under på at den 136hk går ganske godt...

Du tar helt feil, den du tenker på er c20xe, men 150 hester'n kom ALDRI i vanlig vectra. Kun i 2000 og GT utgavene. Er forresten ingen motor som HETER DOHC, det er en betegnelse på motoren. (At den har dobble overliggende kammer) Så når du sier DOHC motor kan det være så mye... Motornavnet er noe helt annet. Ecotech motoren er forøvrig DOHC den også, men navnet er blitt forandret, der er heller ikke motornavnet ECOTECH, det er også beskrivelsen på motoren. Navnet er x20xev...

Edit: Dessuten heter det doHc, ikke docH. (Double OverHead Camshaft) Og den kommer ikke bare i Opel, men også i Ford, Honda osv osv. Det er den vanligste motor typen no til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider