Gå til innhold

Fordeler med Vectra 2.0i 16v som førstegangsbil?

Ranger emnet


Austevollingen

Anbefalte innlegg

Nå ble dere litt OT her, men han sulter sikkert etter all info ;)

 

Må bare si at du må få bilen på bukk, for å sjekke den skikkelig. Er viktig at du sjekker understellet på bilen. Det gjelder rust, rust og atter rust. Værste dritten du får på bil, så sjekk det godt.

Med det samme du er under bilen ser du etter lekkasjer og slitasje. Sjekk: bremserør, bensinslanger, lager, foringer, oljelekk på motor, eksos, giroverføring, bremseskiver/klosser og sjekk karroseripluggene. De bør være hele, så du slipper vannsprut opp i dørken med rust og fuktproblemer. Min var nesten uten pluggene pga litt for mye senking.

Alt som ser ut som lekkasje eller svetting kan du prute på bilen. Det blir fort dyrt hvis det lekker fra motor/gir.

 

Ellers er det sjekk av lakk, interiør, vinduer, felger, dekk og mer jeg ikke kommer på.

Ja husk å ta en bremsesjekk i fart. den skal ikke trekke til siden. Sjekk også handbrekk på samme måte, men ikke lås bakdekkene da ;)

 

Du kan sjekke clutchen med å ligge i ca 60 i fjerdegir. Gi full gass, åsså trykker du clutchpedalen fort inn og slipper i samme øyeblikk. Hvis motor slurer da, er clutchen dårlig.

 

De få timene du legger inn i grundig undersøkelse, vil være vel verdt det.

Har vært litt slurvete på det med en del biler jeg har kjøpt, og det har jeg fått svi for :(

Blir mye arbeid og utgifter til deler hvis du slurver på feil bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for off topic, men når han retter på noe jeg sier med masse uvitende sprøyt må jeg svare.

 

Her er også noen grunner til at det er lurt og velge en vectra bortstett fra det som allerede er skrevet.

 

-De har flere ettermarkedsbutikker enn noe annet merke i Norge. (Så du får skaffet billige orginal deler)

 

-Det finnes en egen Opel hugger som skaffer det meste av deler slik at du får skaffet billig og brukt.

 

-De er ufattelig lette og skru på selv.

 

-Det finnes TONNEVIS med billige tuning og forsterknings deler til motor i Tyskland, for en billig penge.

 

-Opel har en stor klubb (OMC), der er det alltid hjelp og få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, spesielt takk til deg, OPELTURBO :)

 

Bilmann, har en del rust på 125cc`n og det er det værste jeg veit.

Bilen skal inn på verksted i løpet av uken for å fjerne rust fra hjulbuen bak.

I tillegg skal bilen inn på en NAF test, og vi skal selvfølgelig gå igjennom resultatene etter det, før jeg avgjør om det blir denne bilen.

1. års lærling, lette kjøretøy.

Bmw 520i 1993

Bmw 520i 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår