Gå til innhold

Lancia Fulvia tilbake. Italiensk sportsbil på det glade 60-tall

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

fan1-70p.jpg

 

Året var 1965. Da ble Lancia Fulvia coupè først pressentert. 2 år etter sedanen kom i 1963. Da introduserte Lancia, Fulvia Coupe 1,2. En bil som hadde kraft og som var vell-ballansert og helt unik for denne tiden når det gjalt mekaniske løsninger. Modellens store styrke lå i motoren. Den hadde en V-konfigurasjon med 4 sylindre.

 

open-hf.jpg

 

Bremsesystemet hadde 4 bremseskiver med skivebremser, hydraulisk brekk og bremse servo.

Den hadde også doble A armer på 1,6HF`n. Å med negativ camber så ble denne kjempe bra.

 

16hf-wishbones.jpg

 

 

Fulvia Coupe var en elegant bil med sportye finèsser som også var på en rekke andre biler fra Lancia. Denne ble brukt veldig mye i rally. Da som en Coupé og 1,6l. Bedre kjent som Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF (forgjenger til Stratòs HF) som vant Monte Carlo Rally i 1972 med Sandro Munari.

 

Lancia%20Fulvia%20HF%201971.JPG

 

Neste år slutta Lancia med offisiell motorsport og i 1976 var det bygd hele 120.000 Lancia Lancia Fulvia Coupé`r

 

Å nå er det på vei en splitter ny en med linjer fra den gamle

 

Lancia_Fulvia.jpg

 

in_Lancia_Fulvia_06.jpg

 

in_Lancia_Fulvia_01.jpg

 

in_Lancia_Fulvia_09.jpg

 

in_Lancia_Fulvia_08.jpg

 

Mvh

 

CalibR ©

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle var jo råstilig og bakhjulsdrevet. Den nye ser jo ut som konkurrent til alle FWD urbane konebiler... Får satse hardt på at dem tør å lage noe spennende og ikke bare bruker navnet på noe det ikke hører gjemme på.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Technical Details

 

Driveline longitudinal V4 engine at front with front wheel drive

Engines 818.000 : 1091cc (72x67mm) 12.9° V4 with 59bhp @ 5,800rpm

also : 818.100 with 71bhp @ 6,000rpm

818.130 : 1216cc (76x67mm) 12.9° V4 with 80bhp @ 6,000rpm

also : 818.140 with 88bhp @ 6,000rpm

818.202 : 1231cc (75x69.7mm) 12.8° V4 with 80bhp @ 6,000rpm

818.282 : 1199cc (74x69.7mm) 12.8° V4 with 79bhp @ 6,000rpm

818.302 : 1298cc (77x69.7mm) 12.8° V4 with 87bhp @ 6,000rpm

also : 818.303 with 90bhp @ 6,000rpm and 818.340 with 101bhp @ 6,400rpm

818.540 : 1584cc (82x75mm) 11.3° V4 with 115bhp @ 6,200rpm (132bhp @ 6,600rpm available)

Click here for a cutaway of the engine.

Suspension front : double wishbone with transverse leaf spring and telescopic dampers plus anti-roll bar

rear : dead axle with leaf springs and telescopic dampers

wheelbase : 2480mm (berlina srs I); 2500mm (berlina srs II); 2330mm (coupé & Sport)

front track : 1300mm (berlina srs I); 1390mm (coupé Rallye 1.6HF)

rear track : 1280mm (berlina srs I);1335mm (coupé Rallye 1.6HF)

Brakes discs on all four wheels (two piston or four piston units at the front)

split hydraulic circuit (except early cars)

servo assistance on some models

handbrake operating on the rear (early cars with separate callipers on disc, later cars with integral drum)

Gearbox 4 speed manual

5 speed manual

Steering Worm and sector

Kerb weight 1030kg (early berlina); 1060kg (late berlina)

960kg (coupé)

915kg (early Sport); 960kg (late Sport)

:)

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår