Gå til innhold

Dårlig varmeanlegg Vectra A

Ranger emnet


OPEL 2RE

Anbefalte innlegg

Har en vectra A me sinnsykt dårlig varmeapparat. bilen må nesten stå å koke for at det skal komme litt lunkent luft i bilen :cocain:

Bilens arbeidstemperatur ligger på en ca. 70-75oC jeg kan kjøre i det uendelige med denne temperaturen og det kommer ikke varm luft..

 

er det radiator på varmeanlegget på disse bilene noen som vet det eller hva annet det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sjekk først om slangene inn til varmeapparat radiatoren din er varme...er de så kan det vere at spjeldet som styrer luften gjennom den er hoppet av/kilt seg, ein annen mulighet er at radiatoren lekker....men då pleie bilen å dugge nåkke jævlig innvendig med ein gang du setter på viften!

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk termostaten din og at du har nok kjølevæske.

 

Såvidt eg forstår så blir bilen varm....han skriver den blir 70-75grader....nåkke som e lav driftstemp....men eg har nett skifta termostat på min....og den nye regulerer heller ikkje til meir enn 70-75 grader....

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at den ligger på 70-75?

 

På min måler begynner ikke målestrekene før på 80 grader.

IM000521.jpg

 

På det bildet var termostaten min gåen. Du ser på frontruten at det har bygget seg opp rim på utsiden. Hadde all varme på frontrute, og viften på 2, men fikk likevel ikke tint ruten. Var mye værre før bildet ble tatt!

Bildet er tatt i Finland i januar i fjord. Rundt 10-15 minus.

 

Har skiftet termostat etter den turen, og ifølge måler gikk driftstemp opp med ca 10 grader, så nå har jeg varme nok. Hadde iallfall ingen problemer på en liten Sverigetur like før jul. Ca 15 minus ute da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bere tenkte det...har ikkje så peiling på opel, men min måler ligger akkurat som din når den er varm, og eg kan love deg varmeapparatet gjer varme, aldri hatt bedre varme nåkken bil....kan jo vere måleren min viser feil, men har iallefall ny termostat....

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at den ligger på 70-75?

 

På min måler begynner ikke målestrekene før på 80 grader.

IM000521.jpg

 

På det bildet var termostaten min gåen. Du ser på frontruten at det har bygget seg opp rim på utsiden. Hadde all varme på frontrute, og viften på 2, men fikk likevel ikke tint ruten. Var mye værre før bildet ble tatt!

Bildet er tatt i Finland i januar i fjord. Rundt 10-15 minus.

 

Har skiftet termostat etter den turen, og ifølge måler gikk driftstemp opp med ca 10 grader, så nå har jeg varme nok. Hadde iallfall ingen problemer på en liten Sverigetur like før jul. Ca 15 minus ute da.

 

 

den ligger på ca. 70-75 grader. men den termostaten du byttet var det den som er rett me registerreima med jordinga til til temp føleren på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er merket gult er termostaten.

 

termostat.jpg

 

Var bare gjort i full fart det her, men du ser hvor den er.

 

Tre bolter og en slangeklemme, så har du den løs.

Det som er "jobb" med det hele er kjølevæsken. Tok likegodt å byttet ut all kjølevæske etter å ha spylt igjennom systemet. Den skal byttes etter noen år likevel, så det er likegreit å gjøre det med det samme.

 

Det er ikke noe problem. Jeg fikk selvfølgelig merarbeid med det at radiatorrensen jeg brukte klumpet seg i beholder og slanger. I tillegg klarte jeg å stramme slangeklemmen for mye, så det sprøe plastikrøret til radiatoren sprakk. Det skulle ikke mye til, så vær forsiktig.

Kjøpte ny radiator fra nissen. Den var med metallkoblinger, så blir neppe å sprekke rørene med en slangeklemme heretter. Litt dårlig passform, men fikk den inn etterhvert.

 

Etter dette har jeg ikke hatt noe problem med å få varme i bilen. Kan absolutt anbefales hvis du bare har 70-75 grader på kjølevæsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at når du skal skifte termostaten er det å anbefale at du kjører motoren så varm som mulig før du løsner de tre boltene på termostathuset...huset er i aluminium, boltene er i stål, så aluminiumen var korrodert rundt boltene....to av de knakk...blei litt meir arbeid pga. av det når eg skifta!!

-Olsen-

93`Vectra

ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår