Gå til innhold

Dårlig varmeanlegg Vectra A

Ranger emnet


OPEL 2RE

Anbefalte innlegg

nei eg tror ikkje d e pollenfilter på kjerrå nei... voldsomt så mye krangl d sko ble om denne friskluftå då babyhmm? hehe... men eg tror d e sånn så bilmann seie på min. e allti kalde luft i den t venstre, varftall når eg blåse på vinduene åg, men når eg tar av blåsingå på vinduene då føle eg an bler merr lunken, men d kan jo ver innbillning :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg trur du bør demontere deler av dashbordet.

Eg byttet nettopp termostat, berre for å ha gjort det, og også etterpå viser nåla noke som ser ut som 75 grader (instrument duten turteller). Denne termostaten er påstempla 92 grader. Ergo 70-75 er heilt greit.

 

Det eg nemner om dashbordet er at wiren fra hendel til spjeld som regulerer kor mykje luft som skal gå gjennom varmeregisteret, ikkje er ein wire, den er ein enkel ståltråd. Siden den er ein ståltråd er den glatt. Dersom man fester ein glatt tråd til ein hendel med ei klemme så skal det ikkje mykje til for at hendelen flytter seg på ståltråden. På grunn av korsen hylsa ståltråden ligg i er montert vil spjeldet bli justert til å gi kaldere luft dersom du prøver å justere temperaturen medan noke hendrer ståltråden eller spjeldet å bevege seg. Faktorer som kan hindre desse i å bevege seg er f.eks stereokabler eller passasjer som gnikker beina inn til midtkonsollen under dashbordet.

 

For å avdekke om sjeldet ditt er uheldig justert kan du krype ned i dørken på passasjersida. Sjå etter ein ståltråd som er festa i ei arm (denne går inn til spjeldet). Lat motoren gå (og vere varm), sett vifta på to.

Dra hendelen for temperatur fra kaldt til varm til du ser kva retning arma bevega seg i da. Før så hendelen til maks varme og tving arma lenger i den retninga enn kva ståltråden tillot. Kjenner du varmen godgjere seg i nakkehåra da, må du demontere dashbordet for å justere hendelen inn at på ståltråden.

 

Håper dette blir til nytte for deg og andre med temperaturproblem i Vectra A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur du bør demontere deler av dashbordet.

Eg byttet nettopp termostat, berre for å ha gjort det, og også etterpå viser nåla noke som ser ut som 75 grader (instrument duten turteller). Denne termostaten er påstempla 92 grader. Ergo 70-75 er heilt greit.

Hvis den er stemplet 92 grader skal vel temperaturnålen ligge på 92 grader, og ikker 75 grader. Har termostat som er stemplet med 89 grader i bilen min, og derfor er motortempen ved varm motor rett rundt 89 grader. Ikke det at jeg har noe peiling på Opel, men tror aldri jeg har sett en bil som har under 80 grader som driftstemperatur.

 

Er det slike friskluftskanaler i mitten på Vectra B også? Glad jeg ikke har det i min bil, kald luft kan man få ved å regulere på varmeapparatet!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt litt med på denne tråden nå og ser at det er mange som fortviler litt når de ser at arbeidsteperaturen ligger på ca. 75 - 80 grader celcius, så for å få litt oppklaring på dette med termostaten på vectraene så slo jeg opp i haynesboka hvor det under spesifikasjoner til kjølesystemet står dette om termostaten:

 

Termostat

Börjar öpna vid (samtliga modeller) 92 grader celcius

Helt öppen vid (samtliga modeller) 107 grader celcius

Arbetstemperatur (cirka) 80 grader celcius

 

Dette er skrevet rett av haynes boka, derfor skrevet på svensk, og etter hva som står her så er det normalt at de skal ligge på rundt 75 - 80 grader på temp måleren i bilen, og de er stempla med 92 grader, noe som betyr at de begynner å åpne ved denne temperaturen.

 

Det er sikkert noen som kan forklare dette bedre enn meg, og håper noen kan bruke denne informasjonen til noe.

 

MVH kimern68

Member of Midnightclub

 

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er stemplet 92 grader skal vel temperaturnålen ligge på 92 grader, og ikker 75 grader. Har termostat som er stemplet med 89 grader i bilen min, og derfor er motortempen ved varm motor rett rundt 89 grader. Ikke det at jeg har noe peiling på Opel, men tror aldri jeg har sett en bil som har under 80 grader som driftstemperatur.

 

Er det slike friskluftskanaler i mitten på Vectra B også? Glad jeg ikke har det i min bil, kald luft kan man få ved å regulere på varmeapparatet!

 

 

Det har ingen verdens ting med kaldluft og gjøre!!!!! Det er for og få FRISK luft inne i bilen, uansett temperatur på været.

 

Edit: Du som kjører Volvo trenger jo dette mest av alle, ingenting lukter verre enn volvo. Og den lukta blir du aldri kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen ser ut til å ligg på 70-80 fordi femperaturindikatoren til sjåføren ikkje er så steike nøyen. Om den viser 75 så kan den like gjerne vere 85 eller 95. Det som er viktig er å fylle med om den ein dag overstiger det eigeren er vandt med. Så ikkje heng dere opp i dette.

 

For å støtte den oppgitte Opelturbo kan eg sprø dette...

Kva tid treng du var luft midt ut i kupeen? Aldri. Varmluft treng du for å avdugge vindauga, og for å ikkje fryse. Men du treng ikkje å få den mata rett i tryne for å ikkje fryse. Det svir jo i augene.

Altså kan varmlufta bli mata inn rundt vindauga og på beina dine fordi varmluft stig og på ein kald dag kan det bli kaldt i dørken.

Lufta midt i tryne treng du for å kjøle deg ned ein varm sommerdag.

Ellers let du denne kanalen vere stengt og styrer temperaturen på lufta som det måtte passe deg gjennom resten av kanalane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen ser ut til å ligg på 70-80 fordi femperaturindikatoren til sjåføren ikkje er så steike nøyen. Om den viser 75 så kan den like gjerne vere 85 eller 95. Det som er viktig er å fylle med om den ein dag overstiger det eigeren er vandt med. Så ikkje heng dere opp i dette.

 

For å støtte den oppgitte Opelturbo kan eg sprø dette...

Kva tid treng du var luft midt ut i kupeen? Aldri. Varmluft treng du for å avdugge vindauga, og for å ikkje fryse. Men du treng ikkje å få den mata rett i tryne for å ikkje fryse. Det svir jo i augene.

Altså kan varmlufta bli mata inn rundt vindauga og på beina dine fordi varmluft stig og på ein kald dag kan det bli kaldt i dørken.

Lufta midt i tryne treng du for å kjøle deg ned ein varm sommerdag.

Ellers let du denne kanalen vere stengt og styrer temperaturen på lufta som det måtte passe deg gjennom resten av kanalane.

 

Hehe, blir litt oppgitt når folk sier jeg kommer med påstander og ikke vet noen ting, eller når det blir blandet inn kaldluft som en grunn til ikke og ha friskluftsventiler. Til Bilmann vil jeg bare si at det er DU som ikke har peiling, det er Du som kommer med påstander, og det er DU som ikke har peiling på Opel. Det er synd på de som hører på DEG. Til Bue, sant nok. Du har ikke peiling på Opel, ellers bør du lese ting to ganger før du kommer med utspill. Da har du nemlig lest og skjønt det at friskluftsventilene ikke har noe med kaldluft og gjøre annet enn på vinteren. Den forer friskluft og luften kommer i temperaturen det er ute. Dette blir fremdeles brukt av bilprodusenter som f.eks Opel, MB og BMW. Når det fremdeles blir brukt viser det bare at dette er en god ide, og en bra løsning på dårlig luft. Håper hele saken er oppklart nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Men eg støtta ikkje noke utsagn om at folk som ikkje veit at luftinntaket midt på dashbordet er friskluftinntak på Opel Vectra (A), er idioter.

For alt vi kan vete kan tidligere eiger av bilen til han som påstod at han fekk varmluft midt på dashen ha bygd om en kanal for å få varmluft.

Kanskje tidligere eiger var så plaget med kviser at han måtte få varm luft rett i tryne for å dampe dei vekk.

Eller at vedkommende trudde han snakka om luftinntaket midt på dashbodet, når han snakket om luftinntaket midt oppå dashbordet (til vidauget).

Eg veit at dette er lenger framme enn midt oppå, men så heiter jo også friskluftsinntakets plassering for midtkonsollen, om vi skal henge oss opp i bagateller.

 

Eg må nemne at for 4 år sidan da eg vart 18 så kunne du like gjerne ha kalt meg for ein idiot, for eg hadde ikkje snøring på bil.

Men fordi eg fekk prøve og feile, uten for mykje negativ kritikk når eg feila, vart gleden med nye oppdagelsa sterkere enn skuffelsen.

Hadde det vore motsatt hadde eg mista lysta på å lære meir.

Inspirer, ikkje kritiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blir litt oppgitt når folk sier jeg kommer med påstander og ikke vet noen ting, eller når det blir blandet inn kaldluft som en grunn til ikke og ha friskluftsventiler. Til Bilmann vil jeg bare si at det er DU som ikke har peiling, det er Du som kommer med påstander, og det er DU som ikke har peiling på Opel. Det er synd på de som hører på DEG. Til Bue, sant nok. Du har ikke peiling på Opel, ellers bør du lese ting to ganger før du kommer med utspill. Da har du nemlig lest og skjønt det at friskluftsventilene ikke har noe med kaldluft og gjøre annet enn på vinteren. Den forer friskluft og luften kommer i temperaturen det er ute. Dette blir fremdeles brukt av bilprodusenter som f.eks Opel, MB og BMW. Når det fremdeles blir brukt viser det bare at dette er en god ide, og en bra løsning på dårlig luft. Håper hele saken er oppklart nå.

 

 

Nå må du lugne litt her!

 

Jeg har prøvd å få inn i hodet ditt at det kommer varmluft i "friskluftskanalen" min, men du benekter dette og sier: "Da tror jeg du kjenner litt feil, uansett så holder denne samme temperatur som ute. Den går ikke gjennom varmekanalene engang!!" og

"Da er det noe riv rav ruskende galt, for friskluftkanalen ligger ikke engang innom varme elementene!!"

 

Du kommer altså ikke med noen forklaring på hvorfor jeg IKKE skulle få varmluft, så blir du borte noen uker. Hva annet skal jeg tro enn at du har innsett dine feil og ikke vil innrømme dem?

 

Vil fortsatt si at det er bastante påstander og komme med så lenge jeg faktisk får varmluft via midtkanalen!

 

Hvordan du får det til at jeg sier du ikke kan noenting, bare fordi jeg sier du kommer med bastante påstander, er ett mysterium for meg.

 

Og det med å leke "kjekken" på internett er en kommentar du bør utdype mer, da jeg ikke kan se hvor jeg skulle vært "kjekken". Det er lettvint å komme med slike kommentarer når det butter imot!

 

"Til Bilmann vil jeg bare si at det er DU som ikke har peiling, det er Du som kommer med påstander, og det er DU som ikke har peiling på Opel. Det er synd på de som hører på DEG." - SUKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det jeg også, på min Vectra A, kommer det kaldluft inn på den venstre luftingen i midten av bilen, og varmluft på den høyre.

Ikke vet jeg hvorfor det er slik, men fant ut at jeg kunne nevne at jeg er blant de andre som også har det slik.

 

Det gjør det på min også, men det er liksom bare en svak varme, er ikke bare det den ligger så nærme noe annet som er varmt at det "smitter" over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmann: Du prester og si at jeg ikke kommer med noen forklaring på hvorfor det ikke skal være mulig, men så skriver du også det jeg sa. Der finner du jo en god grunn til at det ikke skal gå, de ligger ikke innom varme elementene engang. Vil kalle deg en meget uvitende bedreviter av en kranglefant slik du driver på. Les TO ganger før du poster! Som en venn sa: Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience! Så jeg velger og gi meg her med og si dette:

 

Gidder ikke lenger sitte og skrive for de blinde, så de som fremdeles mener de får en luft varmere enn utetemperaturen gjennom friskluftsventilene anbefaler jeg og sjekke ut TIS 2000, eventuelt 2003 og se selv. Bare og søke seg litt frem så finner dere tegninger av det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen verdens ting med kaldluft og gjøre!!!!! Det er for og få FRISK luft inne i bilen, uansett temperatur på været.

 

Edit: Du som kjører Volvo trenger jo dette mest av alle, ingenting lukter verre enn volvo. Og den lukta blir du aldri kvitt.

Skjønner ikke hva du mener med at Volvo lukter vondt, har 2 volvoer her i huset og har ikke merket noe til det, men hver sin smak. Liker lukten som er i min bil jeg. Friskluft får jeg jo inn ved å skru ned litt på varmen. Får jo like frisk luft ved å skru ned på varmen som ved å ha friskluftdyser i mitten mener nå jeg. Når du skrur ned varmen går jo noe av luften utenom varmeregister og vil vel da bli det samme som friskluft? Vet de tidlige Volvo S/V40 ene hadde frsikluftdyser i mitten, men dette er fjernet på de senere modelene, må jo være en grunn til det og.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår