Gå til innhold

Radiatorviften starter ikke..

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Har oppdaget at radiatorviften min ikke vil starte. Dette skjedde etter at jeg byttet radiatoren min.

Er temmelig sikker på at jeg koblet alle ledninger og slikt rett.

Men det som også er litt merkelig, er at temperaturnålen inne i bilen ikke går over 90 grader, selv om radiatorviften ikke starter. Det skal den vel gjøre når bilen står noen minutter på tomgang, og motoren er skikkelig varm?

Kan det f.eks være noe med temperaturføleren som står på radiatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så det er ikke sikkert at det er behov for vifta på din bil selv ved langvarig tomgangskjøring! Med ny radiator har du kanskje bedre kjøling. Om den går over 90°C etter at det blir mildere kan det være termostaten for vifta som er gåen, men jeg tipper alt er i sin skjønneste orden, jeg!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp maaleren til motoren staar nok paa selve motoren, mens den som staar i radiatoren er til viften. Jeg hadde samme problemet med temp.maaleren paa min mx-5, motoren kokte, uten at tempsensoren viste over normalt. Kjoleviftene mine funket, det var bare det at luftinntaket til radiatoren var "tett". Fant aldri ut av hvorfor den ikke viste mer...?

Ville forst sjekket sikringen til radiatoren, saa sjekket om det kommer strom frem til vifte/temp.foler. (Maa nodvendigvis kortslutte temp.foleren/kontakten for aa sjekke om stromen kommer frem til viften) Og sjekke jordingen til viften.

Er alt det ok, saa ta og sjekk om tempfoleren i radiatoren virker, ved aa maale utgangen paa den med ett multimeter, mens du lar motoren gaa seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider