Gå til innhold

Hurtigkjetting vs dekkposer

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

Hva er best av hurtigkjetting kjøpt på bilextra, mot hurtigkjetting kjøpt på ett dekksenter, mot dekkposer og mot klisterspray? Eller noen fler tilsvarende produkter? Noen som har erfaringer? Hva er max fart med dette?

 

Rollan min skal på sigdalsrally i kveld og jeg skal kjøre opp til ei hytte i løypa. Er noen ganske fine bakker som jeg har sett veldig mange kjøre seg fast i. Alle forrige ganger jeg har vært der oppe har jeg kommet opp fint. Men det var med 4wd og andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knipetaker er noe av det beste jeg har brukt :D minuset er at man ikke burde kjøre med de annet enn når du står fast

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte snøsokk på en BMW 520 E39 det første snøfallet i fjor..

Bilen hadde automat og defffekt antispin pluss slitte sommerdekk damndamn

Jeg skulle legge om til vinterdekk og skifte wire på antispinen den dagen det begynte å snø...

Kjørte ca 1 km med livet som innsats og stoppet på en bensinstasjon for å kjøpe kjetting :)

Men de hadde ikke fler, bare noe nytt nemlig Snøsokk kiddie

Satte de på bak (enkelt var det og) og kjørte avgårde.

Klarte nesten ikke spinne, og kjørte ca 7 km i varierende fart (maks 50 km/t) og jeg og de var like hele når jeg kom hjem...

 

Så snøsokk virker :w00t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levetiden på en kjetting er svært avhengig av hastigheten den kjøres i.

Dette har med stålets fysiske begrensninger og balansen mellom hardehet/sprøhet og mykhet/seighet å gjøre.

Ideelt sett skulle man hatt et stål som var hardt som porselen og seigt som messing, men det er to motpoler.

 

For å illustrere: En kjetting som alltid kjøres i 80 km/t vil ha bare 3% av levetiden i forhold til en kjetting som aldri kjøres over 50 km/t.

 

Ingen kjettinger kjøres alltid i 80 km/t, men sammenligningen skulle være lett å se.

 

Det som skjer når farten øker et at kjettingen slås ned mot underlaget foran dekket. Styrken i disse slagene øker med 2.potens i forhold til fartsøkningen.

Når hastigheten overstiger 50 km/t blir slagene så harde at mikroskopiske sprekker oppstår i metallet. Disse sprekkene vil så utvikle seg videre selv om farten senkes igjen etterpå. Derfor vil ofte en kjetting begynne å "falle fra hverandre" tilsynelatende uten grunn når den har blitt kjørt for fort.

 

Riktig stramming er nesten like viktig. Jo raskere det kjøres med kjettingen, jo strammere skal den sitte.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår