Gå til innhold

4 turboer mot 1

Ranger emnet

eiriksmil

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bare lurte,

dersom man har mellom 2 og 4 mindre turboer, mot en stor, slik at hver turbo kommer inn på, f.eks. hver 1500 rpm, slik at turbo 1 aktiveres på 1500 rpm, 2 på 3000, 3 på 4500 og 4 på 6000 rpm. Vil ikke dette være langt gunstigere enn 1 stor turbo, når det gjelder lag?

Eirik.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en fordel.. å det finst biler som har dette som standar.. å du vil oppnå en mye jevnere momentkurve.. men dette prinsippet vil ikke fungere like bra når du ska ta ut mye effekt i motoren.. for da vil den minste turboen være en restriksjon i eksosen.. men på en standar bil vil det fungere bra med f.eks to turboer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk deg 4 dumpventlier da! :P drømmen for alle fjortisser det!!!

Litt OT, men for meg er det tøffere med girspaken som rister vilt idet man slipper gasse, enn lyden fra en BOV...

Dersom det var meg du tenkte på, da. :hello:

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men for meg er det tøffere med girspaken som rister vilt idet man slipper gasse, enn lyden fra en BOV...

Er ingenting så tøft som å knekke av bladene på kompressorhjulet, eller å rett å slett å bøye eller knekke av hele akselen.

Ontopic:

Har lekt med tanken på en turbo per sylinder, men systemet kommer til å bli perverst komplekst, men ikke nødvendigvis dyrt. Tenk så enkle eksosmanifoilder man kan bygge, men f. eks. fire downpipes kommer til å ta mye plass. Forskjellig størrelse på turbinene kommer også til å bli et problem, da man får varierende mottrykk og et enten helsikes kompisert map, eller et enkelt et som ikke er optimalt i det hele tatt. Olje og vann, tilførsel og retur er en vits å få til, men man får heller ingen scavenging-effekt, siden ingen av runnerene møtes i en felles kollektor, ergo, effekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil vel en kompressor var langt enklere å få til, med samme effekt. (Hvis det er turbo lag man vil eliminere)

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil vel en kompressor var langt enklere å få til, med samme effekt. (Hvis det er turbo lag man vil eliminere)

Joa.. Men det er ingen turbo.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mye feter med en slikkelig vinelyd som skjærer i øra. Og som bare blir verre og verre ettersom turtallet stiger.. Det er rått.

Har noen av dere sett den Datsun'n med Chevrolet motor og kopressor? Om man har den lyden i en motor, så hjelper det lite at fjortisene ikke forstår om det er viftereima som skriker, da enhver mann forstår at det er noe jævelsk under det panseret, og det trekker jevnt og godt hele veien.. hehe..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sin sjarm med kompressor og.. men i mine øyner er kompressor forbeholdt V8`er og turbo på 4, 5 og 6 sylindrer:)

Men uansett så finst det en teknologi som reduserer turbo-lag det heter "Electronic Variable Response Turbocharger (EVRT)" den har justerbare skovler i kompressorhuset som forandrer karakestikken på turboen etter som turtallet øker.. For de som er interresert er det bare å bruke Google.. Jeg er litt for trøtt til å holde på med dette nå=Phehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider