Gå til innhold

dumpventil på ft motor.

Ranger emnet


Channah

Anbefalte innlegg

idag prøvde vi å sette på dumpventil på ft motoren min. ( turbo xs )

men d oppsto et problem.. så fort dumpventilen hadde sluppet ut lufta så stoppet motoren.!

 

Hva er d som gjør dette? og hva må gjøres for at d skal bli riktig?

 

Takker for seriøse svar. :)

Volvo 240 GLE Turbo Intercooler 86/96 Mod

Volvo 142 DeLuxe 74 Mod

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81666&highlight=channah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har dump så vil turboen "stoppe" når du slipper gassen (stor slitasje). Da vil LMM registrere at det går mindre luft inn i motoren og sprutet vil gi mindre bensin..

Når du har en dump: Slipper gassen, spjeldet lukker seg og dumpen åpner og blåser ut trykket. Da vil LMM tro at motoren går for fulle mugger og sende signal om dette og sprutet peiser inn masse bensin=== MOTOREN DRUKNER...

Løsningen på dette er å montere inn LMM etter dumpen, på trykkrøret. Mambo her på forumet har gjort det. Han kan sikkert forklare nermere.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM skal sitte på sugesiden av turboen. Husk at trådene i LMM er veldig skjøre. Jeg har montert dumpventil på FK før, og det har fungert helt fint. Samme med ET.

Poenget er at ventilen må justeres riktig. Er fjæren for slapp så vil ikke ventilen lukke seg raskt nok. Men det beste hvis du har problemer etter at du monterte ventilen, så fjern den igjen. Kjør uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM skal sitte etter dump'en. Trådene i LMM er veldig skjøre ja men de blir ikke utsatt for noe ekstra belastning selv om luften er under trykk...

 

er ikke noe vits i å stramme opp dump'en så jævlig for å få den til å virke. den vil fortsatt peise på med bensin til den luften du slipper ut og motoren vil går rikt og over tid sote seg ned.

 

Har B230FK med dump og 3" LMM fra 960. og det fungerer utmerket med LMM på trykksiden. mer om dette prosjektet siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stramme opp ventilen masse for at det skal virke. Kan også prøve å strupe igjen vaakumslangen inn til ventilen:)

 

er det jeg og har hørt..ikke erfaring med det selv da, men leste om en svenske(selvfølgelig) som dreiv å satt dump p åen FK, og der fortalte han at det som gjorde utslaget var åssen han stillte dumpen inn..husker ikke helt åssen dump det var, men det var ihvertfall ikke xs RFL, for han mente at motor'n ikke likte den dumpen..lurer på om det var noe med for lang åpningstid eller noe slikt.. men som s90r sier, fjern hele sjiten og kjør uten:D (orginale og da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! men kan noen forklare meg en ting. Må ta med at jeg kjører uten intercooler da. Men når turboen lader fra minus og opp til null..så hører jeg turboen godt i greenfilteret..en slags uling eller noe. Er ihvertfall turboen.. og hvis jeg slipper gassen litt (ikke helt) før den lader over null..så popper den ikke. Bare små flapring i luftfilteret. Er det usunt? eller skal det være sånn?

 

Merker det godt når jeg kjører opp den 2km lang bakka opp til meg.

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår