Gå til innhold

dumpventil på ft motor.

Ranger emnet

Channah

Anbefalte innlegg

Mye som høres stygt ut. Mambo kjører med det, skal vist funke bra i følge han.

Skadelig? Eneste som kan skje er at møkka tar kvelden (LMM) noe som er lite sannsynlig. Blir det noe tull med den vil bare motoren gå rart/fuske..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag prøvde vi å sette på dumpventil på ft motoren min. ( turbo xs )

men d oppsto et problem.. så fort dumpventilen hadde sluppet ut lufta så stoppet motoren.!

Hva er d som gjør dette? og hva må gjøres for at d skal bli riktig?

Har snakka med en kar på otta i dag, han sa det bare var å justere spjeld føleren.. ? noen som kan bekrefte dette?

[ ] VW Golf mk4 00´ 1.6i

[x] Opel Astra 97´ 1,7 TDS

[x] VW Golf mk2 91´ 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med en kar på otta i dag, han sa det bare var å justere spjeld føleren.. ? noen som kan bekrefte dette?

det høres tvilsomt ut egentlig, men det er jo en liten operasjon så er bare å prøve.

selv om mangen sier at det ikke fungerer å ha LMM etter turboen så er det pisspreik! det fungerer utmerket under alle forhold.

Og det beste: kan ha så slapp dump du bare vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har montert på dumpventil idag. fikk hjelp av en. :)

denne gangen blokkerte vi ikke den orginale ventilen. d gjorde visst ingenting om den bare var der. han skrudde opp tomgangen litt, ikke så mye at d ble merkbart, å da funket d greit. er nesten så den kveler seg nå også, men d går bra. men så, når jeg har kjørt den en stund og latt dumpen slippe trykk et par ganger, da går den plutselig 1500 på tomgang! :( hmm.. dette sa han kom til å skje, og at d bare var å vri tenninga et hakk tilbake og fort frem uten at motoren stoppet for da kom den seg igjen. prøvde og da gikk den helt normalt på tomgang igjen.

men d må da gå an å ha dumpventil uten at d skal være slik?

Volvo 240 GLE Turbo Intercooler 86/96 Mod

Volvo 142 DeLuxe 74 Mod

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81666&highlight=channah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som høres stygt ut. Mambo kjører med det, skal vist funke bra i følge han.

Skadelig? Eneste som kan skje er at møkka tar kvelden (LMM) noe som er lite sannsynlig. Blir det noe tull med den vil bare motoren gå rart/fuske..

Hvis du har sett hvor mye olje det kommer fra veivhusventilasjon og turbo, så skjønner du hvorfor det ikke er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orgis dumpen er resirkulerende, derfor den funker. den skal blindes hvis du bruker åpen. kjører dump på min jeg uten problem.. kjøp deg en resirkdump istedet du :D

oki. kjører du med resirkdump og blendelokk?

hvilken dump må jeg ha da?

noen forslag?

Volvo 240 GLE Turbo Intercooler 86/96 Mod

Volvo 142 DeLuxe 74 Mod

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81666&highlight=channah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv den jbr dumpen de har på pedersens-racing.no den har to utblås, et resirk og et åpent... den er laget for "følsomme" motorer...

Den funker også dårlig på FT/FK motoren... greier ikke å holde tett, selv om klaring mellom resirk og åpent utslag er 5mm i forskjell...

Channah, vil anbefale deg å kjøre med orginal resirkulerende dump, da denne holder til 1,2 - 1,3 bar...

Har nå prøvd 3 forskjellige dumpventiler til min 93 mod B230FT motor, med samme feil hver gang... og folk sier at "Det er jo ikke noe problem å få den til å virke, for det funker jo perfekt på min 740 turbo, bla bla bla... enten så har du justert den feil, eller så er det noe feil med dumpventilen sier dem"

så da er det bare å prøve å forklare at å sammenligne B230ET med B230FT ikke blir helt riktig, noe ikke alle skjønner...

Har selv fått høre det hver gang, at j gjør noe feil fordi j ikke får den til å virke ordentlig... j får den til å virke, men da går det utover tomgangen, å bilen stopper/surner, og lambda lampa kommer på, å bilen får en tomgang på 1500-1800 RPM konstant...

Sist gang j prøvde, begynte til og med AC lampa å blunke...

BCB og pedersens-racing sier også at det skal godt la seg gjøre å få en åpen dumpventil på en B230FT/B230FK (LH2.4) til å fungere optimalt, sikkert noen som har flaks, men er ytterst få som får det til...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider