Gå til innhold

Temp sensor for gløding, 1996 2.5TDi

Ranger emnet

ogsv

Anbefalte innlegg

Hvor finner jeg temp.sensoren til glødinga? Den som kjenner tempen i motoren og bestemmer hvor lenge den skal gløde... Hender min bestemmer seg for å bare gløde et brøkdels sekund selv om bilen har stått 12 timer i 5-10 minus, og da er den ikke så god å starte at det gjør noe...! Tenkte å nappe av kontakta til den temp-følern for å finne ut om det er følern, reléene eller hjernen som kødder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei, jeg har hatt samme problemet selv og i tillegg virket det som den ga seg litt i motbakker under kjøring. Det viste seg at innsprøytningtidspunktet var litt for sent. Dette oppdaget jeg ikke før jeg fikk koplet på VAG-com diagnose systemet mitt. Jeg nappet også av temperaturføleren for å få glødd den i mer enn ett sekund når den ikke var kald nok. Føleren står oppe på vannrøret fra toppen mellom dyse 1 og 2 er det vel. Trykk inn fjærklemmen og løft ledningen av. Måler du motstanden er den gjerne mellom 2 og 4kohm nå du har problemer. Denne motoren trenger faktisk ikke ha noe særlig gløding før temperaturen synker en del hvis man har tilstrekkelig fortenning. OBS! Motoren er også følsom for langsomtgående startere! Hør om starteren går skikkelig i rundt. Jeg har skiftet foring i min. Har gått ca 400.000km. cheers cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
OBS! Motoren er også følsom for langsomtgående startere! Hør om starteren går skikkelig i rundt. Jeg har skiftet foring i min. Har gått ca 400.000km. cheers cheers

Hei. Jeg har hatt samme problemet på min A6 2.5 tdi -95.

Synes det virker som om starteren drar noe tungt. Hvor stor jobb er det å skifte foringen i starteren? Dyrt ?

Sykejournal til min A6:

Kjøpte bilen okt 2004, med NAF bruktbilgaranti, km ca 185000. Oppdaget at bilen begynte å trekke dårlig og var tungstartet. Des 2004: Verksted konkluderte med at reg.rem og spennrulle måtte byttes da tannrem hadde begynt å flise seg opp. Fikk heldigvis dekket dette på garantien. Bilen var da gått ca 190000. Det hører med til historien at stor motorrep og tannrembytte var foretatt ved ca 145000km. Bilen fungerte greit en tid men så begynte den å bli tungstartet igjen. Tok kontakt med verksted igjen des 2005 for sjekk. Innsprøytningstidspkt var da feil, iflg verksted var spennrullelageret defekt/slitt. Fikk dette dekket som delereklamasjon. Bilen startet greit i en måneds tid men er nå tungstartet (starter går gjerne 4-8 sek før start) igjen.

Jeg synes det er merkelig at det har vært nødvendig å skifte spennrullen/strammehjulet ved 145000, 190000 og ca 215000 km og lurer på om det er noe annet som forårsaker at strammehjulet (og dermed tannrem) blir slitt så fort.

Noen forslag ?

Nå tenker jeg å ta bilen med på verksted og få sjekket innsprøytningstidspkt for å se om dette har forskjøvet seg igjen.

Men etter å ha lest Peros innlegg lurer jeg på om jeg også bør se nærmere på starteren. Er det noe man kan gjøre selv eller bør det overlates til verksted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider