Gå til innhold

Startproblemer og noen tenningsproblemer når den starter, sierra 2.0l motor.

Ranger emnet


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Som tittelen beskriver så har jeg startproblemer med min Taunus, hvor det står en 84' Sierra 2.0L i. For å ta det helt fra begynnelsen.

 

Jeg sto å prata med en kamerat i bilen, og jeg dro brekket opp, og tok ut clutchen, men siden jeg glemte å sette den i fri yummy så kvelte den seg. Greit nok det, men da jeg skulle starte den, hadde jeg ganske store problemer. Brukte vel en 1-2min på å få liv i den. Kjørte videre som normalt, og da jeg skulle få ut rompa litt i en sving, så poffa det litt, samtidig som den kutta, og kom, kutta og kom igjen. Tenkte ikke noe mer over det, og kjørte rolig. En dag ville den heller ikke starte, og det endte med at vi sjekka endel ting, og coilen blei bytta, og det var liv i den, men den var fortsatt ikke helt frisk. Etter et par dager blei den enda verre, og jeg kunne bare kjøre med lite eller full gass. Hadde jeg lite gass, og ga mer og mer rolig, merka jeg at vet et punkt at den bremsa på en måte, samtidig som den poffa litt. Vi måtte da stille på fordeleren (13mm'ern). Da gikk den som den burde, men noen minimal tenningsfeil, men helt brukbart. Etter et par dager der igjen, ville den ikke starte, heller ikke med startkabler.

 

Siden jeg går på skole 4mil unna hjemmet mitt, så bor jeg i leilighet der, og bilen ble stående hjemme i 5 dager. Da jeg kom hjem prøvde jeg å starte den, og den tente, og starta, men daua. Fikk en kamerat til å komme med startkabler, og jeg fikk liv i den, var storfornøyd, og kjørte hele kvelden. Den var ok, tente litt feil noen ganger, men den gikk på tomgang etterhvert. Eneste som var feil, var at jeg måtte ha noe gass da jeg skulle starte den, og det tok litt lengre til enn vanlig.

 

Dagen etter måtte jeg ut å kjøre, og da var den akkurat som før jeg lot den stå 5 dager. Høres ut som det ikke er tenning i det hele tatt.

 

Coil er ny, fordelerinnmaten er nesten helt nytt, ser strøkent ut, pluggledninger er relativt nye. Pluggene får bensin.

 

Noen som har forslag ? Er ikke festlig å ikke ha bil når jeg trenger den ganske mye =( Er det noe jeg har glemt, så skal jeg få inn det. Bare å fyre løs med spørsmål.

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig peil på bil, så er ikke sikker på noen ting =) Og siden jeg er i leiligheten og bilen er hjemme, så gidder jeg ikke ringe noen kamerater, for jeg får jo ikke sett på det.

 

Er takknemmelig for alle forslag og spørsmål :)

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har vi fått kikka litt på det, og vi fant ut at det ikke er strøm til coilen. Vi har prøvd å følge ledningen, men den forsvinner så å si et eller annet sted . Vi tenkte da å prøve å sjekke ved tenningslåsen etter løse ledninger der, men det var ingen. Sjekka også bak tenningslåsen, (se bilde) og sjekka at alle var strøm i. Den grå(ser hvit ut på bildet) var den eneste det ikke var strøm i. Hva går den til ?

 

http://i18.photobucket.com/albums/b140/UIlsokk/tenning.jpg

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har vi fått kikka litt på det, og vi fant ut at det ikke er strøm til coilen. Vi har prøvd å følge ledningen, men den forsvinner så å si et eller annet sted . Vi tenkte da å prøve å sjekke ved tenningslåsen etter løse ledninger der, men det var ingen. Sjekka også bak tenningslåsen, (se bilde) og sjekka at alle var strøm i. Den grå(ser hvit ut på bildet) var den eneste det ikke var strøm i. Hva går den til ?

 

http://i18.photobucket.com/albums/b140/UIlsokk/tenning.jpg

 

Det vi pleier å gjøre på sierra som lider av samme problem, er å koble opp ny grov ledning fra bateriet, til coilen innom en vippebryter, da har du tenningsbryter. Funker fin fint.

Da har du ihvertfall bil mens du tenker på problemet...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Da har jeg fått prøvd det å. Det funka ikke, og iogmed at det burde funka, tenkte vi at det var coilen, så jeg kjøpte ny coil, men det funka heller ikke. Den får bensin, det sjekka vi, men ikke noe gnist. Siden vi står ute å mekker, så begynner det å bli endel kaldt nå, så vi gir oss for idag.

 

Trenger nye tips til imorgen =(

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forgasser er det på den?

Kan også være tenninga, har dere stift tenning, eller elektronisk tenning?

Har dere elektronisk tenning ville jeg feil søkt den litt.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgassern er standard, med litt større dyser. Det er stift tenning, og fordelerlokk, stifter, rotor osv er nytt.

 

Vi har sjekka tenningslåsen også, og alt er som det skal, det går strøm utifra de ledningen det skal gå strøm utifra. Eneste vi ikke har gjort er å gått over med multimeter, så det skal jeg få lånt meg, og hvis jeg ikke finner hva som er feil da, så blir det nok desverre verksted for da har jeg ikke anelse om hva det kan være =/

BMW E36 M50 323 turbo

352whp/422wnm @ 1,5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår