Gå til innhold

hugo: 94 Ford Mondeo sedan, miniprosjekt...

Ranger emnet


hugo

Anbefalte innlegg

Takk for posetiv kritikk! :) Må innrømme at jeg har blitt ganske inspirert av og lese andres prosjekter opp igjennom årene.

 

Når det gjelder det Ford merke kunne jeg jo fått meg en svart ford logo. Vet at det finnes. Går jo ann å bytte fargen selv også happyhappy

 

Når det gjelder modifisering av stylingkittet så blir ingenting bestemt før jeg ser kittet i virkeligheten.

 

Miniprosjekt ja, evigvarende lite prosjekt :bump Jeg anser prosjektet mitt for å være ganske moderat i forhold til de som tar det helt ut med total stripping av bilen, heftig trimming, feit lakkering, osv. Jeg satser stort sett på visuelle ting, men av og til så driver jeg med litt teknisk/mekanisk også. Mekke bil er morro! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Nei, jeg har ikke automatisk høyderegulering så de er ikke lovlige på min bil. Lysene er stilt litt ned. har kun blitt blinket på en gang i mørket så det virker ikke som de er noe stort problem.

 

Sånn ellers har det ikke skjedd stort med bilen i løpet av vinteren. Holder meg innendørs da.

 

Monterte noen katakodelys i bagasjerommet en eller annen gang i løpet av vinteren. Disse lysene er sånn som egentlig er ment for pc'er, men det er jo 12volt så det funker fett i bil. Har festet rørene med kraftig borrelås. Lyset ble veldig pent og kraftig. Lysstyrken øker gradvis i begynnelsen.

 

blys1.jpg

 

blys2.jpg

 

blys3.jpg

 

Etter og ha studert mange bilder har jeg kommet frem til at RS kittet til Mondeo er det beste designmessig. Dette kittet følger bilens linjer godt. Jeg skulle i utgangspunktet ST24 kit, men fant ut at profilen på bilen blir helt jalla med dette kittet.

 

Bilder av en Mondeo med RS kitt. Disse har jeg photomodda litt får å få de til å bli mest mulig lik det jeg ønsker å oppnå med min bil. Grillen mellom lyktene er litt rar da jeg har prøvd å få den til og ligne min.

 

final1.jpg

 

final2.jpg

 

final3.jpg

 

Hva må til får å få min bli til å se slik ut?: RS-kitt ;), lakkerte dørhåndtak, lakkerte dørlister fra '96 mondeo (de er tynnere), lakke B-stolpene sorte, mk2 sail panel (de sorte platene ved sidevinduene bak) sota baklykter og sist, men ikke minst: senkesett. Dette er planene for i år.Dette er nødt til og bli bra :D

 

Sånn ser st24 kittet ut på en mk1 mondeo.

 

st241.jpg

 

st242.jpg

 

Disse bildene er utrolig dårlig. Dette kittet passer ikke særlig bra på denne bilen syns jeg. Blir helt jalla når du ser bilen fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
:)Så bra ut dette!.H1 xenonlyset dem var lett og montere?Fungerer bra?fikk du mere blått lys eller Hvit?Er tenk på slikt selv til bilen min.men gidder ikke og kaste bort 2500kr hvis det ikke funker slik jeg vil ha det.

 

Takk for det. Hvor hvit eller blått xenonlyset er kommer helt ann på hvor mange kelvin pærene er på. Sjekke denne tabellen fra dybvik-trading:

 

image001.jpg

 

Dette var veldig enkelt å montere. Vansklighetsgraden kommer nesten ann på hvor god plass du har bak frontlyktene. På Mondeo er det liten plass bak lyktene pga. batteriet og div. andre ting. Ta en titt på bildene i slutten av side 1. Der vil du få et ganske godt inntrykk av hvordan lyset ser ut og hvordan et slikt kit monteres. Mine pærer er på 6000 kelvin og jeg syns de er ganske lyseblå.

 

Det viktigst er at man ser bedre med dem :) Skilter syns på lang avstand i mørket og våt vei er ikke så ille å kjøre på lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er det endelig overlevbare temperaturer ute. På tide å sette i gang med no små prosjekter på bilen :D

 

Har gjordt litt småtteri idet siste.

- byttet termostat

- fjernet litt overflaterust i drenering til bakluka

- tatt litt overflaterust på den ene kanalen

- ordna litt på eksosanlegget (lå inntil benisntanken og lagde ulyder...

 

rustkanal1.jpg

Her er jeg i gang med sandpapir og brunox...

 

rustkanal2.jpg

Har klint på 3 lag med hvit hammerite...det gråe på kanalen er understellsmasse...

 

eksos1.jpg

 

eksos2.jpg

Ikke no mer ulyder, men nå holder ikke anlegget 100% tett. Lekker littegranne...

 

--------------------

 

Idag er jeg igang med å sote baklyktene. Kjøpte en boks med duplicolor sort transparant, klarlakk, og avfettningmiddel.

 

sotalykter1.jpg

Slik ser de ut helt orginalt.

 

sotalykter2.jpg

Ett strøk med lakk (tynne strøk!).

 

sotalykter3.jpg

Andre strøket...jeg sprayer mer på det orangsje og hvite.

 

sotalykter4.jpg

Tredje strøk og nå er boksen tom. Sjekk ut testkaninene mine! De orginale blinklysene :D

 

Etterpå skal jeg klarlakkere de. Gruer meg litt har dårlig erfaring med klarlakk ;) Blir alltid sånn "hvite områder". Håper det går bra nå for lyktene ble helt perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For engangs skyld gikk klarlakkeringen bra! Ingen "hvite områder", rennemerker eller annen dritt som f.eks. fluer :ex_machin

 

sotalykter5.jpg

Ett strøk med klarlakk.

 

sotalykter7.jpg

2 strøk senere...

 

Gleder meg til og teste de på kjerra senere.

 

 

EDIT:

 

Nå er lyktene på plass :D Ser litt mørkere ut på bildet enn i virkeligheten.

 

sotalykter8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått gjordt litt småtteri i det siste...

 

Først så har jeg byttet ut K&N kittet med noe mer hjemmelaga greier. Nå får motoren kald luft, men jeg har kvittet meg med endel plastikk i motorrommet. Nå er det mer åpent slik at jeg kan ruse motoren fra motorromet og jeg kommer til endel vakumslanger, dyser, osv

 

insug0.jpg.

 

insug1.jpg.

 

insug2.JPG.

 

insug3.JPG.

 

insug4.JPG.

 

insug6.JPG.

 

insug7.JPG.

 

Motoren går mere smooth nå og tomgangsproblemmene ser ut til å ha forsvunnet eller kraftig redusert. Motoren drar bedre nå enn med åpent luftfilter.

 

Her har jeg laget en løsning for å feste lufttemp.sensoren til alu.røret.

 

lufttempsensor1.JPG.

 

lufttempsensor2.JPG.

 

lufttempsensor3.JPG.

 

lufttempsensor4.JPG.

 

lufttempsensor5.JPG.

 

Har byttet luftmengdemåler + byttet til 92g termostat. Dette hjalp endel. Motoren går merkbart bedre med ny luftmengdemåler og med ny termostat har jeg også fått optimal driftstemperatur på motoren :)

 

Jeg har også prøvd å sote bakvinduet. Fant ut at dette slettes ikke var så lett som jeg trodde. Det ser ikke så ille ut fra utsiden, men fra innsiden av bilen ble det jalla med masse dårlig skjøter og sånn. Likte å ha bakvinduet sotet. Veldig behagelig når det er lav sol eller man har noen bak seg i mørket med litt for mye lys på.

 

sotevindu1.jpg.

 

sotevindu4.jpg.

 

Jeg skulle egentlig vente til jeg fikk RS kit før jeg fjerna hengerfeste, men jeg klarte ikke vente.

 

hengerfeste2.JPG.

Jeg trodde jeg ville finne noe rust bak fangeren, men her ser det meget bra ut. Det mest rustne her er faktisk hengerfeste ;)

 

hengerfeste5.JPG.

Ble kvitt endel av "familycar" preget nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg demontert ECU'n. Sånn ser en Ford EEC-IV ut på innsiden.

 

eec-iv.jpg.

Grunnen til at jeg har gjordt det er fordi jeg har kjøpt en brukt Superchip og måtte finne en kode som var stanset inn på innersiden av lokket til ecu'n.

 

superchip1.JPG.

Denne chippen er for øyeblikket programmert for Scorpio 2.3i, men jeg skal sende den til Turbo teknikk for å få den programmert for Mondeo 2.0i. Denne chippen skal gi ca 10hk + ca 15nm mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom senkefjærene fra powerzone. Dette er H&R fjærer som senker 35mm f/b og det følger med TUV godkjenningspapirer.

 

h&r1.jpg.

 

h&r2.jpg.

 

Mondeo sedan burde senkes mer foran enn bak for den er høyere foran enn bak orginalt. Fant ikke noe senkesett som var bra/godkjent som senka ca 50/30. Etter at jeg har fått godkjent bilen med H&R er det mulig jeg setter på noen lavere fjærer foran, men jeg får se hvordan det blir først. Det viktigste er jo kjøreegenskapene :)

 

Nå er det bare å vente på penger og justerbare Koni dempere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

På tide med en liten update her...

 

Har montert elektrisk bagasjeroms åpner. Dette har jeg gjordt med tanke på fjernstyrt sentrallås / alarm med knapp for åpning av luka. Dette var meget enkelt å montere. Den ytre låsen er nå koblet ut å funker ikke mer.

 

eltrunk1.jpg

 

eltrunk3.JPG

 

eltrunk4.jpg

 

eltrunk5.jpg

 

eltrunk6.JPG

 

eltrunk7.JPG

 

 

Rockford Fosgate 6x8" til bakdørene.

 

sb2.JPG

 

 

Malt fjærbenstag i motorrommet hvit. Syns dette gjorde seg.

 

swaybarpaint1.JPG

 

swaybarpaint2.JPG

 

 

Byttet ut bakgrunnsfargen i Ford logoen med svart.

 

logo1.jpg

 

logo2.JPG

 

logo3.JPG

 

 

Og i går kom endelig Koni demperene mine. Planlegger å sette igang med dem idag :D

 

koni1.jpg

 

koni2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår