Gå til innhold

hugo: 94 Ford Mondeo sedan, miniprosjekt...

Ranger emnet


hugo

Anbefalte innlegg

Bilen ser bra ut. Bra tråd med masse forklaring og bilder ;)

Hvor kjøpte du den eletriske bagasjerom åpneren?

 

Takk for det :D Den elektriske bag.åpneren kjøpte jeg sammen hos bilradiospesialisten.no, men slike får du tak mange steder. Koster 150-250,-. Min funker som smurt.

 

Veldig bra tråd, godt forklart og gode bilder Blir bra bil detta. Kor bestilte du Koni demperane dine ifra? Har tenkt på det til min Audi.

 

Koni demperene ble bestilt fra Simco.no og jeg tror de selger til det meste av biltyper. Mine er justerbare foran og bak å kostet 7300,- (ink.frakt). Tror det er en kurant pris uten at jeg egentlig har sjekket det nærmere ;)

 

------------------------------------------------------------

 

Prøvde å løsne låsebolten (de som sitter helt nede ved fjærbeinet) til den ene fremdemperen idag. Jeg har blitt advart mot at disse kan sitte noe hinsides jæ*** godt fast og som regel ryker de. Var jeg noe heldigere?

 

knektfaen.jpg

 

Nei, brukte rustløser + en halvmeter lang momentnøkkel og da var det bare såvidt jeg klarte og rikke bolten.

 

Lurer på hvordan jeg skal gå fram på de 3 andre boltene uten at de ryker + hvordan jeg skal få ut den ene bolten som er knekt og sitter igjen i spindelen/navet/fjærbeinet?

 

Gode råd mottas med stor takk :) Meget irrterrende at 4 stk kjipe bolter setter stopper for moroa :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gode råd mottas med stor takk :) Meget irrterrende at 4 stk kjipe bolter setter stopper for moroa :(

 

Slik har det vært gjennom hele mitt eierskap med Daihatsu. Når du endelig får løsnet festemutteren, går endten bolten bare rundt, den knekker eller den rikker seg ikke. Alltid noe som gjør at jeg ikke får løsnet hjulopphenget. Nok om dét, for håpe det ikke skjer med deg.

Din bil ser utrolig bra ut. Har du bestilt fullt RS-kit eller bare frontfanger? Jeg syns de originale gubbe-fangerene faktisk passer linjene best, ville bare laget skjult eksosstuss, for å få en clean look. Pent Ford-emblem. Siden den ytre låsen ikke fungerer lengre, regner jeg med du vil cleane denne etterhvert.

Lykke til videre. Forresten, fortsett å være en skikkelig bildehore. Jo flere bilder, jo bedre! :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte rustløser + en halvmeter lang momentnøkkel

 

Et tips er jo aldri å bruke momentnøkkel når du løsner bolter, da du ødelgger momentnøkkelen... Selv om det er mulighet til å stille den om til at den skal løsne bolter.. den varer ikke like lenge da av erfaring.

 

 

Et tips er vist muttrene sitter er å sette demperen fast i skrustikka og ta skralla eller fast nøkkel på mutteren og finne et stål rør og bruke denne som en slags "forlenger"! Da skal det funke fint... husk å bruk rustløsner først da..

 

Ryker skruer, så ryker skruen, slik er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra prosjekt dette! Du har klart å gjøre mye med en bil som vanligvis har mye familiepreg over seg. Som noen andre sa, ikke mange biler som kler hvitt, men denne ser bra ut... Flotte løsninger, og bra med masse bilder! Gleder meg til å se mer! :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig prosjekt!!

 

Synes potta du har valgt å "shoote" inn sammen med RS-kittet er helt porno. Det går så mange jalla "halvferdige" mondeoer med 2 endestusser, at det blir helt feil å velge på en så gjennomført bil som dette.

 

Skal til med samme greia om litt, med RS-kit, blodsenk og mye detaljer, så denne tråden gir mye inspirasjon og motivasjon. Jeg kommer til å gå for v6'r, og heller bruke penger på utseende da motor allerede er grei størrelse på (I første omgang).

 

Lykke til videre :D

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kommentarer :)

 

eiriksmil: RS-kit kommer nok ikke før neste år og da blir det komplet med fangere og skjørter. Jeg syns også bilen er pen uten styling. Liker bakfangeren, men frontfangeren er ræva. Skal jeg ha en annen frontfanger må jeg nesten følge opp med skjørter og bakfanger ellers blir det "høyde forskjeller". Monterer jeg et slikt kitt øker vel sjangsen for at noen er frampå med bilnøklene sine og lager flotte riper her og der.

 

aUDUN': Jeg vet at det ikke er bra å voldta en momentnøkkel på denne måten ;) Det er ikke noen mutter her bare en igjennomgående bolt. Tenker litt på å rett og slett bare bore ut bolten (da går sannsynligvis gjengene i stykker) også bare sette inn en ny bolt med mutter på. Vet ikke om det er godkjent?

 

Michael: Hyggelig å høre at tråden min gir inspirasjon til andre. Jeg har jo egentlig ikke gjordt så mye med den :D Litt kult at du skulle nevne bakpotta på de photomoddene. De har ikke jeg tenkt over i det hele tatt. Har lyst på et dobbelt utløp på en side. Noe slikt som dette:

 

plans20064.jpg

 

vrtx: Har enda ikke testet denne chippen, men stiller meg tvilsom til at den skal gi slike ytelser, men i kombinasjon med grenrør, effektanlegg, kammer, justerbar bensintrykkregualtor + litt annet snacks så hjelper det nok litt :D Ønsker å oppnå ca 170-180hk tilslutt. Må være litt diskre på trimsiden hvis jeg skal beholde skiltene. Man får jo ikke godkjent noe som helst her i landet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter mye styr og fa** og en liten tur på verksted så er bilen blitt ferdig senket. Fikk ikke ut den knekte bolten på egen hånd. Planen var da å ta ut drivakselen for å så ta ut støtdemperen med spindel og hele pakka samt få taki ny spindel og flytte over skiver, kalippere osv. Prøvde først og demontere bremseskiva, men den var rustet dønn fast i navet. Prøvde og banke ut ut drivakselen samt prøvde avdrager på både skiva og drivakselen, men ikke fa** om noen av delene ville rikke seg. Ble tilslutt at jeg leverte bilen på versted.

 

På verkstedet ble det byttet styreledd på høyre side foran, bremseskiver og klosser foran, spindel + at jeg lot de fullføre monteringen av den siste støtdemperen og fjæra. Til slutt ble det foretatt 4 hjulskontroll.

 

Noen bilder....

 

Senking bak:

 

17.jpg

 

18.jpg

 

21.jpg

 

 

Senking foran.

 

004.jpg

 

006.jpg

 

007.jpg

 

 

Diverse

 

brakediscs1.jpg

 

adjustable1.jpg

 

adjustable2.jpg

 

adjustable3.jpg

 

For å få justert demperene bak var jeg nødt til og kutte litt på justeringsknotten ellers rekker den ikke ned. Nå funker den så fint så :)

 

 

Resultatet:

 

Er vel knapt noen som ser at jeg har senka bilen med mindre de vet det på forhånd.

 

Det første bildet er fra tidligere i sommer.

 

before_lowering.jpg

 

after_lowering.jpg

 

after_lowering2.jpg

 

Det er sikkert mange som syns jeg burde ha senket den mer, men jeg er fornøyd slik den er blitt. Dette ser ikke suspekt ut eller harry. Når det gjelder kjøre egenskapene så er det ingen tvil om at de er blitt bedre. Bilen krenger svært lite i forhold til hva den gjorde før pg den er nydelig å kjøre på litt svingete landeveier :D Samtidig så går det ann å kjøre langturer uten å bli helt filleristet. Demperenes innstillinger har også mye å si på komforen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Får nesten ta en liten update før nyttår. Kommer ikke til å skje stort med bilen nå frem til det blir varmere i været igjen.

 

Tok noen bilder bedre bilder av senkinga + nyvaska bil rett før vinterhjula kom på.

 

Hjulbue foran:

 

hjulbue-foran.jpg

 

Hjulbue bak:

 

hjulbue-bak.jpg

 

Ett par bilder:

 

sc1-side1.jpg

 

sc1-side2.jpg

 

Har nå omsider fått alarmsystemet til bilen. Jeg er primært ute etter fjernstyrt sentrallås og popping av bagasjelokk. Kommer til og droppe noen av alarmfunksjonene.

 

fk-automotive1-1.jpg

 

Litt crappy reserve kontroll.

 

fk-automotive1-2.jpg

 

Her har jeg merka alle ledninger slik at monteringen skal gå litt lettere,

 

fk-automotive1-3.jpg

 

Monteringen av dette blir kosejobb i forhold til støtdemper opplegget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg satt igang med montering av alarmsystem til tross for at det er kaldt og jæ**** ute. Tok med meg en stråleovn ut i bilen. Da ble det helt ok tilstander :D Jobber litt hver dag så lenge det er lyst ute. Har holdt på i 3 dager nå (3 timer hver dag ca) og ting går sakte, men sikkert fremover.

 

Siden det er ønskelig med bilder av montering skal prøve å få tatt noen bilder, men det er jo ikke all verden å ta bilder av.

 

Dag 1 gikk stort sett til og planlegge hvor jeg skulle legge ledningene hen, hvor jeg skulle sette alarmdioden hen, osv.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Her er jeg godt i gang med og demontere dekselene rundt rattstammen + cdspilleren osv.

 

fk-automotive1-5.JPG

 

Det første jeg gjorde var å koble finne ut hvilket ledninger på kontakten til rattstammen som ga + signal til blinklysene. En ledning for høyre siden og en for venstre siden. For å finne ut hvilket ledninger som er hva brukte jeg et multimeter, skrudde på nødblink uten tenningen på, og fant de 2 ledningene som ga signal til blinklysene.

 

Her har jeg brukt strømtjuver noe jeg personlig ikke liker, men lodding her blir veldig trang og vrient. Dessuten så er det bare blinklysene så det er ikke noen krise om det skulle bli dårlig kontakt (ingen falske alarmer).

 

fk-automotive1-6.JPG

 

fk-automotive1-7.JPG

 

Så måtte jeg finne et passende sted og sette dioden uten at det ble seendes helt jalla/hjemmemekk ut. Dette brukte jeg endel tide på å finne ut av, men montering gikk fort.

 

fk-automotive1-8.JPG

 

fk-automotive1-9.JPG

 

fk-automotive1-10.JPG

 

Neste ut var plassering av reset bryteren. Ville ha den på lett tilgjenglig sted og valgte og montere den i oppbevaringrommet under cd-spilleren.

 

fk-automotive1-11.JPG

 

fk-automotive1-12.JPG

 

OFF-TOPIC: Stappa en rød diode m/sokkel inni klokka får å se hvordan det ble (grønt lys før). Har lyst og bytte ut pærene i instrumetpanelet med tilsvarene dioder .

 

red-clock1.JPG

 

Idag har jeg strekt opp + kabel og jordingskabeler til batteriet, men har ikke koblet dem til enda.

 

I morgen skal jeg koble den elektriske bagasjeluke åpneren til alarmenheten samt koble til strømkablene jeg strakk opp idag. Får jeg tid skal jeg koble til dørbryterene slik at alarmen registrerer at dører blir åpnet/lukket.

 

Her er releet som skal kobles med bagasjeluke åpneren og alarmenheten. Takker for god hjelp i "Teknisk"-forumet anng. tilkobling av denne :)

 

trunk-rele2.jpg

 

 

 

Det følger med en sjokksensor/jekkesensor som skal utløse alarmen dersom noen prøver og jekke opp bilen, taue den bort osv. Er det noen som vet hvordan den burde monteres??? Står ingenting i manualen om denne.

 

shocksensor.jpg

 

Det går da fremover... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår