Gå til innhold

Bremser som lugger

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

Tar de bare u-jevnt? eller rister det når du bremser i større hastighet?

 

-Kast i skiver forran hvis det også rister i ratte.

-Kast i skiver/tromler bak hvis det rister når bremser med håndbrekk (med håndbrekk-makanisme på calipper hvis skive-brems bak).

 

Kan lett sjekkes på bremse-rulle. Dra til ett verksted å be om pris-overslag på rep. av bremsene dine, så får du mest sansynelig kontrollen gratis (kontrollen i bremse-ruller'n er gjort på maks 5 min.)

 

Kan faktisk også i enkelte tilfeller være p.g.av feil spissing etc. Gir da ikke utslag i bremse-ruller'n.

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller rett og slett belegget som har løsna fra klossen.... gir litt "abs" følelse enkelte ganger.....

 

ta en enkel optisk kontroll, ta av hjulet og titt litt.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Hva kan være feil når bremsene tar litt ujevnt? Dvs de lugger/nykker litt når jeg bremser ned?

 

Det kan være at klossene har lagt gjen et belegg punktvis på skiva. Hvis du kan se at det er et 'ujevnt' belegg på skivene, prøv å puss med sandpapir. Har opplevd det samme selv når jeg brukte litt halvdårlige klosser.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det rister litt i rattet når jeg bremser hardt fra høyere hastigheter også :( Kan nok virke som det er kast i skivene foran. Jeg har tenkt meg på japsetreffet til helga og gasse litt på banen. Kan det være skadelig for skivene hvis det er kast i dem?

 

Originally posted by a32

Tar de bare u-jevnt? eller rister det når du bremser i større hastighet?

 

-Kast i skiver forran hvis det også rister i ratte.

-Kast i skiver/tromler bak hvis det rister når bremser med håndbrekk (med håndbrekk-makanisme på calipper hvis skive-brems bak).

 

Kan lett sjekkes på bremse-rulle. Dra til ett verksted å be om pris-overslag på rep. av bremsene dine, så får du mest sansynelig kontrollen gratis (kontrollen i bremse-ruller'n er gjort på maks 5 min.)

 

Kan faktisk også i enkelte tilfeller være p.g.av feil spissing etc. Gir da ikke utslag i bremse-ruller'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivene blir i hvertfall ikke bedre ;)

Det som er "farlig" med kast i skivene er att hjulene kan lettere låse seg uten att du bremser spes hardt (på det hjule som har kast i skiva).

Kan jo bli u-behagelig av og til... men med STORE sann-dyner i alle svingene, så går det vel :D

 

Men sjekk visuellt som foreslått av G60Turbo og eirikoo før du drar opp. Rister like mye i ratte det også.

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Har sjekka både skivene og klossene og de ser bra ut. Snakka med en mekaniker som sa at hvis det var kast i skivene så var eneste løsningen og kjøpe nye skiver. Stemmer dette eller? Er litt synd å kjøpe nytt da skivene ikke er halvslitte en gang.

 

Det var det jeg ble fortalt da jeg hadde kast i skivene mine. Bytta klosser og. Mistenker at de "slo seg" en gang jeg hadde kjørt litt aktivt (varme bremser) og så møtte på en svær vanndam (som strakk seg over begge felter). Skivene mine var ikke så glad i plutselig nedkjøling...

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by magzmod

Det var det jeg ble fortalt da jeg hadde kast i skivene mine. Bytta klosser og. Mistenker at de "slo seg" en gang jeg hadde kjørt litt aktivt (varme bremser) og så møtte på en svær vanndam (som strakk seg over begge felter). Skivene mine var ikke så glad i plutselig nedkjøling...

 

argh... hvis det må byttes så kjører jeg heller med litt kast. Litt risting i rattet har aldri skadet noen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ann å dreie skivene også, men det koster også penger, så det blir en vurdering sak.

Kommer ann på hvor mye skivene må dreies før de er rette igjen, og hvor tykke de er i forhold til minste tillatte tykkelse.

Hvis ikke skivene er spes dyre, er det ofte billigst på sikt å skifte skivene.

 

Eksempel:

Ny skive er 26mm tykk

Halv-slitt er 25mm tykk

Minste mål er 24mm. (ofte 2mm under ny skive)

Hvis du da må dreie 0,5 til 1mm, så blir det litt dumt?

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår