Gå til innhold

Trenger litt hjelp her..

Ranger emnet

LaSSiss

Anbefalte innlegg

Har en 244 med 21at. Når bilen blir varm vil den ikke gå, da bare stopper den.. det starter fin og er veldig fin før motoren blir varm, men så smeller'n til og stopper, tenninga er justert og det er nye plugger og kabler, rotor og fordelerlokk ser kjempe bra ut"

Hva kan være feil, dette er veldig viktig pga att bilen ligger til salgs og må få den til og gå før jeg kvitter meg med den,

Gassern er nylig overhalt hos Norsk forgasserservice som har åpnet opp igjen i drøbak!

På forhånd takk!

Lassiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vidreformiddler jeg bare tips og info jeg har fått i sammenheng med at min ikke gikk som den den skulle... (takk til de som skrev dette til meg'a :D)

Det kan vere ledninger fra dynamo, ledninger i tenningsannlegget osv som blir for varme eter ei stund og ikkje leder strøm som dei skal då. Som igjen fører til at bilen stopper.

Sjekk jording, etc. evnt kan det være kortsluttning?

Det som skjer når motstanden i en ledning øker(ved for.eks temperaturstigning) er at strømmen øker, og når strømmen blir høyere enn lederen er beregnet for øker temperaturen og isolasjonen på ledningen smelter og til slutt kan det bli brudd (eller at strømmen tar snarveien til karosseriet hvis ledningen kommer borti da..)..sikringen gå før dette skjer så sjekk dem, sjekket at releet for bensinpumpen fungerer som det skal?.. Sjekk ledninger for varmgang (isolasjonen er ikke lenger glatt og har tydelige merker etter høy temperatur)..

85 Volvo 749 TIC- drifter

01 Subaru Forester S-turbo

77 Honda Accord 1.6

[X]97 Toyota Celica T20 1.8

[X]87 VW Scirocco GTX 1.8 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg hadde samme problem med en 245 83 mod.

Hvis du har tennings giver i rotor (hallgiver) kan du få brudd på spolen

når denne blir oppvarmet.Min gikk uten problemer i ca 15 min. før den kuttet tvert.Da var det bare å vente i en halv time for så å kjøre videre igjen og forberede seg på en ny stopp.

Sjekk om du har gnist på plugger når problemet oppstår.

mål evetuelt spole direkte på plugg v.rotor eller v.tenningsmodul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis motoren e "orginale" B21AT så e dår mekaniske pompa, å stiftetenning, så du kan nok utelukke d vis an isje e ommbygde.

ellers kan eg ver enige me d så Thyfire seie. e nok sannsynlighvis någe gale me någe av elektronikken (d lilla så e ;)) for volvo motorer går jo som alle vett uansett forhold :driving

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg kan bytte f.eks rotor så går den igjen hvis det er det som er problemet.. høres mest sannsynlig ut att det er tennings giver, for jeg har ikke gnist på plugg når dette har skjedd, men venter en halvtime som du sier så fyrer den igjen

Sjekk om du har stifter eller hallgiver først.

Har du hallgiver mål spolemotstand når motoren har stoppet.Har du brudd her er det nye løse spoler å få tak i hos et borsch verksted.

ar du stifter kan kondensatoren kortslutte når den blir varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har stifter eller hallgiver først.

Har du hallgiver mål spolemotstand når motoren har stoppet.Har du brudd her er det nye løse spoler å få tak i hos et borsch verksted.

ar du stifter kan kondensatoren kortslutte når den blir varm.

Er ikke spole i Hallgiveren.

Kun de gamle fordelerne med induktiv giver som har spole.

Har du elektronisk tenning, ville jeg tittet på coil, og på tenningsmodulen.

Dette er komponenenter som kan/vil svikte når de blir varme.

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider