Gå til innhold

Kondensator krøll...

Ranger emnet

Drunkendriver

Anbefalte innlegg

HAr tydligvis et litt småfucket el anlegg... Man trenger ikke å være hjernekirurg for å fårstå at den røde ledningen på multimeteret skal stikkes bort til den polen som er merket med en stooooor +. og at ledningen på den stoooore +en skal til der det igjenn er et stoort + tegn på forsterkeren. og den svarte på samme måte bort til - polen eller ground som det til tider heter når man leser instruksjonsbøker....

Og bare for å være sikker på at det ikke var multimeteret som var fucket tok jeg å målte at jeg hadde ladespenning på 14,2v og det er jo greit....

Det som er det store spørsmålet er hvordan i helvete kan kondisen min ha blitt omvendt? ikke om jeg kan å bruke et multimeter eller er blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vent litt...

måler du med kondensatoren frakoblet resten? Om den er bipolar, vil den kunne lades opp "feil vei" om den var koblet opp feil når den ble ladet opp.

Men at spenningen du måler på kondensatoren når den er koblet riktig og rett på batteriet er invertert i forhold til den du måler på batteriet (fremdeles med kondensatoren tilkoblet) er simpelthen umulig. Hvertfall så vidt jeg har lært etter 3 års elektro/-nikkutdannelse.

Får håpe jeg ikke gikk glipp av noe så snodig på skolen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren din vil/burde ikke være i stand til å lade seg opp feil vei, så er du helt sikker på at ledningene er riktig på multimeteret? (at den røde faktisk er koblet til + terminalen på multimeteret)

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider