Gå til innhold

Spacere ulovlig?

Ranger emnet

VCE

Anbefalte innlegg

+5, siden inpress allerede er oppgitt i minus...

20mm innpress betyr at felgen havner 20mm lenger inn enn dersom annleggsflaten hadde vært like langt fra begge kanter av felgen.

Dersom innpress = 0mm ligger det midt i, og dersom innpresset er mindre enn null ligger mer av felgens bredde utenfor anleggsflaten enn innenfor.

Bare gå inn på feks kollevold så ser du hvordan det er oppgitt for compomotive felgene.

Der går de fra - til +

I mitt tilfelle har altså felgene 15mm innpress, men spacerene gjør at felgen havner 20mm lenger ut. Derfor så ender jeg opp med 5mm "offset" eller -5mm innpress.

På volvo sine originale felger står det feks ET20 på felger til bakhjulstrekk og feks ET43 på felger til framhjulstrekk. Siden ET43 gjør at felgen havner lenger inn enn ET20 må man ha spacere for at de skal passe.

Dette har jo ikke noe med om spacere er ulovlig eller ikke da.......

Var bare nødt til å oppklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

20mm innpress betyr at felgen havner 20mm lenger inn enn dersom annleggsflaten hadde vært like langt fra begge kanter av felgen.

Dersom innpress = 0mm ligger det midt i, og dersom innpresset er mindre enn null ligger mer av felgens bredde utenfor anleggsflaten enn innenfor.

Bare gå inn på feks kollevold så ser du hvordan det er oppgitt for compomotive felgene.

Der går de fra - til +

I mitt tilfelle har altså felgene 15mm innpress, men spacerene gjør at felgen havner 20mm lenger ut. Derfor så ender jeg opp med 5mm "offset" eller -5mm innpress.

På volvo sine originale felger står det feks ET20 på felger til bakhjulstrekk og feks ET43 på felger til framhjulstrekk. Siden ET43 gjør at felgen havner lenger inn enn ET20 må man ha spacere for at de skal passe.

Dette har jo ikke noe med om spacere er ulovlig eller ikke da.......

Var bare nødt til å oppklare

du frå si fra når du oppklarer noe da...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Det har jeg allerede gjordt.

Er du fortsatt uienig i at en felg som har -5 i innpress bygger mer ut enn en som har 20?

Prøv å bestill felger med din definisjon av innpress.....

neida -5 bygger nok mer enn -20

men legger du 30mm spacer på et20 så frå du et+10

alle innpress er oppgitt i minus med mindre det ikke står annet forran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noen hensikt å fortsette denne diskusjonen.

Regner med de fleste vet hva som står på felgene sine og hvordan dette funker.

bortsett fra deg da...

når senteret i felgen ligger midt på er det et0 når senteret i felgen ligger ligger lenger ut enn midt på er det minus og motsatt er da pluss

et25 vil da være minus25, legger du 30mm spacer på det ender senteret på motsatt side av senteret på felgen og du ender på et+5

ta deg gjerne en tur på en felgsjappe og spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin diskusjon detta.... Har fått som svar flerre ganger på ett aent forum at: jo mere felgen bygger ut, jo mere minus er innperss er d.... d virker jaffal på 4x4, men kansje gatebiler har d på ein aen måte??

LMS: var litt vanskelig å fårstå den forklaringa di...

Men va d ikkje spacere denna handla om??

Dåkke har vell ikkje sjekka om d går å få tak i spacere med tüv då.. Har d te suzuki`n min eg....

Edit... kordan du rekner ut innpress: http://www.martins.no/bestill/slik-maler-du.html

tåffår - 928 52 178

Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway

SJ413 - Vitara`n

Min erfaring med Volvo,er att efekten er helt uten betydning.Den er livsfarlig å kjøre,og bør nytes stillestående.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin diskusjon detta.... Har fått som svar flerre ganger på ett aent forum at: jo mere felgen bygger ut, jo mere minus er innperss er d.... d virker jaffal på 4x4, men kansje gatebiler har d på ein aen måte??

LMS: var litt vanskelig å fårstå den forklaringa di...

Men va d ikkje spacere denna handla om??

Dåkke har vell ikkje sjekka om d går å få tak i spacere med tüv då.. Har d te suzuki`n min eg....

Edit... kordan du rekner ut innpress: http://www.martins.no/bestill/slik-maler-du.html

Nei, det er samma på gatebiler. Jeg satte meg inn i dette da jeg bestilte compomotive felgene. Der oppgir du nemlig hva slags innpress du skal ha. Linken over viser ganske tydelig hva innpress er......

Det LMS snakker om kalles offset. Før så var det sånn at man snakket om innpress når felgen bygget innover og offset når felgen bygget utover. Akkurat som kuldegrader og varmegrader.

"I dag er det -2 varmegrader" eller "I dag er det 2 kuldegrader", betyr det samme.

Gå feks inn på http://www.eiker.com, og se hvordan innpress angis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle innpress er oppgitt i minus med mindre det ikke står annet forran...

Det er faktisk feil. En felg med oppgitt ET 35 har 35 mm ut fra senter av felgen til anleggsflaten. Dvs dess høyere innpress, dess lengere inn står felgen. ET 15+20mm spacer gir da som Tigerfish skriver ET -5

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider