Gå til innhold

Hvilken 12" ? no merke og anbefale ? (billig)

Ranger emnet

Stage

Anbefalte innlegg

hei ...

tenkte jeg skulle kjøpe meg en sub, blir vel 1 12" ....

er bare for og ha til jeg får penger til no skikkelig :)

i pris klassen: under 2000, med kasse....hadde tenkt å slippe å bygge selv, men d går sikkert greit d også....

forsterker: Power Acoustik 840-4 , 4x85 RMS

bil: sierra, 87 mod :)

har tenkt på en MA-Audio, som de har på den " lokale " bilstereo butikken...slipper porto osv ved bestillig da...

http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/product_info.php?cPath=1_25&products_id=164

men, d er jo også så sinsykt mange andre merker som er mye billigere, med kasse osv, som f.eks :

Visonik, magnat, american eagle, Lightning Audio, Pioneer, Rockford, Sony, Ultimate, MDS, SPL , som har elementer rundt 1000 lappen... (og noen med ferdig kasse til 1000 kr..)

så lurte på om noen hadde noen erfaringer med noen av disse merkene, eller kan anbefale en billig, og "brukbar" 12" til en billig penge...

-Stage-

- 08 A4 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta turen til sverige og kjøp en MDS kasse med element. Helt grei lyd til den prisen. Ble overaska selv over hvor bra lyd det var når jeg fikk høre prisen.

Saab 9-3 -02. Chip, 3" eksos og en harry turbotrykksmåler :D

-Den som sier lykke ikke kan kjøpes for penger, har ikke funnet den rette butkken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter noe som spiller pent er det Focal som gjelder, men da hadde jeg lagt litt mer penger i det.... Den nest dyreste 13" kosta 4000,- uten kasse for 3 år siden når jeg kjøpte den. Og må ha en forsterker som leverer nok strøm....

Så blir nok kanskje for dyrt......

IceAudio er importør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal er bra saker ja ;) Var heldig å fikk tak i et Focal 13" 300w/600w element fra polyflex-serien dems, til kun 1000kr. Elementet er ikke innspilt en gang og koster 2390,-kr hos autosound.no :) Spent på hvordan forsterker jeg trenger for å drive "beistet". He he. Tenkte forøvrig bygge den i ca. 100L trykkammer. Er opptatt av lydKVALITETEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by borabora

100l? hørtes mye ut....

Fått anbefalt det?

Hos forhandleren og importøren har de et program som regner akkurat hvor stor kasse du trenger. Fikk jeg bygd til min 13" Polykevlar.... Spilte overlegent pent. :)

Hei! Nei, har nok ikke fått anbefalt det volumet. Jo større kasse man har, jo bedre frekvensrespons får man nedover i oktavene. Altså det spiller dypere. Men etter det jeg har lest her på forumet er det om å gjøre å finne et kompromiss mellom dyyyp og "snerten" bass? Altså kassen bør ikke være for stor heller? Syns ikke det gir mening :D Jo større kassevolum man har i en trykkammerkonstruksjon, jo mere dempning for man av resonansfrekvensen til elementet. Mye dempning av denne frekvensen er ønskelig fordi det er når elementet går i "selvsving" (låter stygt!). Ved Qtc 0,707 får man dempning på 3dB ved resonansfrekvens. Jeg har forhørt meg med DIY-folk som elsker trykkammer, og en enda lavere Qtc er visstnok ønskelig. Ved 100L trykkammer og mitt Focal 13" element får jeg Qtc 0,93. Antar dempningen av resonansfrekvensen blir rundt 1dB. Samtidig vil visst bilkupeen øke Qtc pga. måten den er utformet på (liten og trang..)

Anbefalt volum i trykkammer for

elementet er forøvrig oppgitt til 35-200L!

Denne er kjempefin til beregning av kasse:

http://www.ljudia.se/isdno/common.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider