Gå til innhold

1030 bakakselras?

Ranger emnet

Poffs

Anbefalte innlegg

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/delagtdiffen1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v299/vomaz/delagtbakakslingen.jpg

her er en def aksling 1030... har bare en b23e motor, men har vist hadd litt lite olje.. :crazysant

eg å en kompis klarte akkorat de der 2 gonga på under en måne :mad:

tok også ei M46kasse og 3 motor fester også i under prosessen

General-Aasen

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 1031 er så jævla mye sterkere er bare tull.. klart du knekker dem om du børner på ett hjul eller misbruker dem noe jævlig.. men så stor forskjell er det ikke.

var vertfall 1031 eine akslingen som eg tok knekken på..andre veit eg ikkje..

sveisa kardangen nåke grusomt, å bilen jekk i pressa med like godt sveisa kardang :D

General-Aasen

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme diff i 1030 og 1031, og det er vel egentlig den som raser oftest.

1031 har kraftigere pinion og et annet kronhjul på grunn av at pinionhøyden er forskjellig på de to akslingene. Det finnes et spesiallager for motering av 1031 pinion i 1030, men det er vist ikke å anbefale siden det det ikke er mulig å få både riktig kontaktmønster og backlash med dette oppsettet. Det var noe volvo laget for at alu bakakslingene, som var 1030 (Untatt grp A), kunne brukes i motorsport sammenheng. Da er det jo ikke så farlig om det uler litt fra bakaslingen.

Når det gjelder akslingene så finnes det to typer av disse også, en type som er tynnere midt på.

Da vi monterte truetrac i kompisens 83 mod satt det faktisk en av hver i samme aksling! (Dette var en 1030). I min 88 mod med 1031 var begge av den "tykke" typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, sånn som jeg ser det:

bygger man opp en ny bakaksling, hvorfor ikke ta 1031, selv om den bare er litt sterkere? det lille ekstra, kan være det som hjelper den i belastede situasjoner.

jeg har en 92' aksling med 05' dana truetrac, 3.73. (høy preload utgaven, nye typen med tre tannhjul istedenfor to)

Lenke til kommentar
Del på andre sider