Gå til innhold

Utdanning

Ranger emnet

StianG

Anbefalte innlegg

Går på gk mekanisk og lurer på hva jeg skal søke på videre som vk1, har vurdert lette kjøretøy men det er ikke sikkert det blir så mye jobbing på egne "prosjekter" etter 8timer på ett bilveksted med kundebiler.

Derfor lurer jeg på om dere har noen tips til yrker der man tjener bra og ikke sitter på kontor hele dagen?

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et digert hav av muligheter for videre utdanning som krever GK. Mek.

Selv angrer jeg litt på at jeg valgte bil, for som du sier, er man dritt lei av å skru når man er ferdig.

Dere har sikkert sånne hefter på skolen der det står om hva man kan bli. Jeg anbefaler en kikk i disse og kanskje en prat med rådgiver på skolen. Hender at de er noenlunde oppdatert på hvordan ting ligger ann i de forskjellige yrkes retningene. Og sjekk om skolene du søker videre på er innen ditt eget fylke, sjansene for å få plass utenfor fylket er minimale. Det går hvis man har strøkne karakterer da.... ;)

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du går Vk1 Brønnteknikk. Grovt sett innen Brønnservice faget i Nordsjøen (Oljeboring), veldig god lønn og veldig mye fritid. Jeg skrev en bråte med info her, langt over ei A4 side, men så gikk den forpu**te strømmen, holdt på og klikke selv. Så om du ønsker mer info kan du gjerne sende meg en PM eller bare spørre her, så de andre får like mye informasjon. Spør og jeg skal svare så godt jeg kan ;) Er 2 linjer i hele landet. Totalt 75 plasser. 30 i Bergen og 45 i Stavanger (2 og 3 klasser på 15 stk).

Anbefaler også at du ser an litt selv. Etter erfaringer selv så har jeg fått utrolig lite info av rådgivere gjennom tiden. Har du under 3 i snitt så sender de deg på yrkesfag, har du over så blir det skolegutt på almennefag og videre i studietiden etter det. Jeg satt gjerne flere timer daglig i et halvt år før jeg fant ut hva jeg ville bli, og jeg skøyt gullfuglen kan du si. Kan ikke forestille meg bedre yrke enn det jeg begiver meg inn i (Bortsett fra Motorsport mekaniker da, kanskje, hos Dahlback elns)

Så hiv gjerne inn spørsmål ;)

Mvh

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvor mye tener du Zodlac? Eg går på mekanisk grunnkurs.

Sorry, er berre nysjerrig. Ble litt skuffet over årsinntekte hos bilmakanikere, bilmakaniker er noen eg har veldigt lyst å bli.

Lønningsslippen går litt opp og ned egentlig. Avhenger av hvor mye overtid du kjører osv, om helikopteret ikke kan lette pga. dårlig vær er det jo mye og hente der også :P Nei, men saklig, har ikke startet for fullt på lærlingetiden enda, men har noen kamerater som går nøyaktig det samme som meg, og de starta på rundt 17-19 000 brutto i måneden, første halve året som lærling. Tipper de ender på rundt 35 000 eller noe slikt. I det samme selskapet, også.

Edit: Selve grunnlønnen er ikke så jævlig mye større enn alle andre, men straks du kommer offs****, så har du offs****tillegg, og da stiger det betraktelig. Mye risikotillegg osv, avhenger hva du driver med. Du kan jo òg komme deg ut på andre måte da, men må kanskje stå på litt mer da.

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider