Gå til innhold

stor forsterker på små høytalere ?

Ranger emnet

Margarus

Anbefalte innlegg

hei

jeg har ett par gamle men gode Rockford Fosgate punch 4omh høytalre

di er 10centimeter i diam med en 1" diskant i midten.

bak på magnet spolen står det : rfp-1405

noen som har noe info om disse elemtenten ? har aldrig funnet noe på nettet heller.

saken er det at det er jo ikke så mye W i disse små elementene . men jeg har en Boss 2 kanals forsterker på 2x200W . kan jeg kjøre di elementene på den forsterkeren selv om den gir myye mer strøm en hva elmentene er ? hvordan blir dette ? stor kjangs for og sprenge eller brenne di opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare til å kjøre på;)

Er lettere å sprenge høyttalere med for små forsterkere enn for store.. Men selvfølgelig gjelder det å bruke vett og skru ned når du hører det begynner å vrenge!

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar.

jeg skifter emne i tråden

jeg har skaffet meg en 2kanals amp ala denne:

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.powerlineaudio.com/bossweb/boss%2520series/avaclr40_files/s_files/s(1)_files/s(1)_files/AVA-CLR40.jpg&imgrefurl=http://www.powerlineaudio.com/bossweb/Boss%2520Series/avaclr40_files/ava%2520clr40.htm&h=200&w=212&sz=35&tbnid=K298AbmSqhwJ:&tbnh=95&tbnw=101&hl=nn&start=3&prev=/images%3Fq%3Dboss%2Bclr%2B40%26svnum%3D10%26hl%3Dnn%26lr%3D%26sa%3DN

litt ned på siden ser dere bildet.

Boss CLR40 200w x2

det er 3 skruer til og stille : treble \ bass \ gain

samt en 3 veis bryter som heter X-over , der er alternativ: "120 , 80 , Full"

jeg hadde tenkt og bruke denne forsterkeren til subbene mine.

har 2 pioneer 10" som er parralell koblet videre brokobla over 2 kanalar på 4kanalsen jeg har nå..

er det mulig og kjøre subbene mine på Boss 2kanalsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer an på elementene. det vil nok gå, men ikke forvent mye, for det får du neppe. forsterkeren anntar jeg er stabil i 4 ohm mono, og du vil mest sannsynelig belaste den i 2 ohm, noe som garanert vil bli mye å gjøre for en forsterker som allerede jobber på overtid... forsterkeren Kan ta skade av det, bare så det er sakt, men antageligvis går det bra.

men hvis du har 8 ohm elementer skal det gå greit. men kan ikke huske jeg har sett noen 8 ohm elementer fra pioneer, så anntar det er 4 ohm elementer.

skal du være sikker på at forsterkeren klarer det må du seriekoble elementene så du havner på 8 ohm, men da får du veldig lite effekt.

men hadde vært fint om du kunne kommet med info om for esk element osv. umulig å si noe sikkert om hvordan det vil bli uten å vite sånt. pioneer har tross alt en del 10" elementer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gidder ikke skru ut elementene fra kassen. men di er gamle

svarte så står de tpioneer med gull bokstaver framme liksom.

begge talerene er helt identiske oog det står bakpå magneten 400W

jeg tror også di er 4 ohm

jeg har parralell koblet + og - fra elemntene slik at det går 2 ledere ut av kassen en pluss og en minus.

deette er da videre brokoblet. men håpet at jeg ville få mer effekt siden jeg her en egen forsterker til subbene mener jeg.

her er ett bilde av hvordan det ser ut i bagasjerommet vertfall. om det sier deg noe.:

http://www.consulgranada.net/gallery/album021973-Granada-mk1s1-2600/PICT1379

slik som det står nå:

caliber ca470 4 kanals

den driver 2 alpine typeS 6x9

og subbene på di 2 andre kanalene.

funker forsåvet greit nå og da.

men ville no bare høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider