Gå til innhold

Hvilken sand til sandblåser

Ranger emnet

StianG

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg sandblåsingsutstyr å sandblåse div. ting å tang, for det første rammen på mopeden. Tenkte å kjøpe art nr. 15-210 fra biltema.

Trenger også sand og da ser eg de har sand med kornstørrelse 0,2–1mm og 0,1–0,7mm i tilegg har de ogå noen sand med aluminiumsilikat, hva vil dere anbefale til å sandblåse rammen med? visst noen av dere gidder å skrive fordeler/ulemper med grov/fin sand med og uten aluminiumsilikat hadde det også hvert hjelpsomt

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for kabinett bruker jeg den fine sanden ifra biltem,fungerer glimrende.

Men hvis du tenkte å stå ute(eller med sånn sprøyte) så satt de små korna seg bare fast i pistolen, så da måtte jeg gå over til grov sand..

håper det hjalp noe..

mvh

Joachim

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testa det litt, men det komm ikke noe sand ut av den. dvs. av og til kom det sand i små mengder en gang iblant og av og til kom det ingenting. Hva kan være galt? håper på raske svar da jeg skal sandblåse rammen i morra...blåste foresten på 4bar/psi(husker aldri forskjellen)

86" 740tic + diverese herje og bilcrossbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testa det litt, men det komm ikke noe sand ut av den. dvs. av og til kom det sand i små mengder en gang iblant og av og til kom det ingenting. Hva kan være galt? håper på raske svar da jeg skal sandblåse rammen i morra...blåste foresten på 4bar/psi(husker aldri forskjellen)

Sliter litt med dette jeg også. Problemet mitt er at tuten i bøtta suger opp sanden. Men noen ganger faller ikke sanden sammen, så det blir en form for "katedral" med luft ved innsuget under sanden. Du kan tenke deg når sanden støtter seg selv opp, og ikke vil kolapse, og falle ned foran tuten.

Løsningen min ble å borre et hull i bunnen av 25l dunken jeg bruker som bøtte, og stikke tuten sidelengs inn i bøtten.

Problemet har blitt værre etter som jeg gjenbruker sanden og den blir finere og finere.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det går greit at jeg spørr ett spørsmål her jeg å..

jeg har vanlig sand blåser(kjøpt på biltema)

det kommer ofte lite sand ut når jeg bruker den...

har bare brukt aluminiumsilikat til nå.. har det noe å si om jeg bruker vanlig sand eller aluminiumsilikat?? tenker nå på det med at det komm veldig lite sand og noen ganger ikke i det hele tatt noe når jeg blåser...

eller har dette noe med trykket jeg bruker på kompressoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det for en passe mengde med sand da?

25kg sand på biltema koster vel en 50-lapp, småpenger i forhold til resten av det som skal til for en rust/lakk jobb!

Aluminiums-silikat er rett og slett ineffektiv i en vanlig sandblåser, bruk den grovere sanden og prøv med litt forskjellige lufttrykk. Husk at sandblåsing bruker MYE luft-la kompressoren hvile innimellom og drener tanken jevnlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanda deres er kanskje fuktig!?

Forresten-gjenbruk av sandblåse-sand er en dårlig ide, hiv den brukte sanda og bruk ny hver gang!

Jepp, men når Biltema ikke sender på postordre. Og ingen butikker selger i nærheten, så er det greit å hente selv gratis.

Bare en siler, og legger den utover for å tørke funker det fint.

Må bare huske på å hente sanden der det ikke er så mye salter.

Grunnen til gjennbruket var at det var tæla i bakken. Og når en har ca 200kg liggende mellom beina som er brukt en gang. Så er fristelsen stor til å sope sammen, og sile den om igjen :)

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider