Gå til innhold

Saab vs Audi

Ranger emnet


emphezis

Anbefalte innlegg

Som mange her vet leter jeg etter en Audi å kjøpe. I mangel av bil for tiden har jeg lånt en Saab 9-5 2.0T 2002-modell med alt tenkelig utstyr og ca. 200 villige hester...

 

Må ærlig innrømme at jeg begynner å vakle litt i valget av bilmerke, og at Saab muligens melder seg som kandidat i valgkampen?

 

Ta f.eks. denne Audi'en, mot denne Saab'en.

 

Begge 2003-modeller, svarte og med Xenon. Begge har også ryggesensor, cruise control, ESP, tåkelys, sportsunderstell og sportsseter osv.

 

Audi'en kan maks (innenfor en normal pris, ca. 7000,- steg 1) chippes til 196 hk / 322 Nm, mens Saab'en kan for samme sum penger chippes til 220 hk / 340 Nm.

 

I tillegg er Saab'en en stor bil, på størrelse med A6. Når man sitter baki er det et hav av plass, mens på A4'en er vel plassen bak mildt sagt begrenset. Den ovennevnte Saab'en har dessuten 5-trinns automatkasse med F1-giring (hendler på rattet) og sort skinninteriør. Den har også bare kjørt 66 000 km i motsetning til Audi'ens 135 000 km.

 

Saab 9-5 er vel dessuten helt i toppen på "færrest feil"-statistikken, mens Audi vel aldri har hevdet seg særlig bra på den statistikken... Vet ikke hvor lenge Audi går, men 9-5'en jeg for tiden låner har gått over 300 000 km, og den går som ei klokke fortsatt...

 

I Audi'ens favør kommer imidlertid det geniale Quattro (4x4) systemet, hakket bedre design, i hvert fall på hekken, og den har navigasjon (riktignok en liten en med bare piler i kjørecomputeren).

 

Hva er det beste valget mon tro? ;)

 

Ta gjerne Saab vs Audi på generelt grunnlag også...

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok sett på den. ;)

 

Men finnes ingen turbo-utgaver å få kjøpt brukt, så da er prisen nesten 200 000 kroner over mitt budsjett. ;) Så den er temmelig uaktuell... Synes da dessuten 9-5'en er genialt god å kjøre også. :)

 

(Jo, det finnes brukte utgaver, men de har kjørt sånn 10 000 km, og koster nesten nypris...)

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-5 er vel en konkurrent til A6 i markedet ja, men for meg er den bare en konkurrent mot A4 - ettersom A6 tilsvarende årsmodell og motor blir for dyr...

 

Kune tenkt meg en 9-3 SC jeg... Men ikke råd. De må bli en del brukt først. ;) Men regner med nevnte 9-5 med 220 hk / 340 Nm skal gå brukbart også. Blir vel en del hjulspinn i motsetning til en Quattro, men...

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste grunnen til at jeg kanskje ville valgt audien av de to bilene må være det at den har quattro. ellers syntes jeg personlig at saab 9-5 er mye bedre å kjøre en a6en, i tillegg syntes jeg motoren i saaben virker vestentlig mye kvikkere en a6 1.8t

07 suzuki GSXR750

08 subaru outback 2.0D premium

06 subaru impreza wrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt a4, på grunn av at den er mye penere i designet enn saab`en og jeg liker ikke forhjulstrekk. Jeg syntes også 9-5`en virker litt "stor og tung" å kjøre. Syntes heller ikke at den automatkassen er noe særlig og bruker en hendlene på rattet så girer den fortsatt ganske tregt. Og i tilegg ser girspaken i en 9-5 med automat ut som en stor kjepp og kunne likesågodt vært tatt ut av en honda. jeg ville valgt en a4 sport (180hk orginalt) med quattro og manuell kasse. Dessuten inbiller jeg meg at du ikke vil merke de få hestene det skiller chippet a4 kontra chippet 9-5, 9-5`en jo større også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt a4, på grunn av at den er mye penere i designet enn saab`en og jeg liker ikke forhjulstrekk. Jeg syntes også 9-5`en virker litt "stor og tung" å kjøre. Syntes heller ikke at den automatkassen er noe særlig og bruker en hendlene på rattet så girer den fortsatt ganske tregt. Og i tilegg ser girspaken i en 9-5 med automat ut som en stor kjepp og kunne likesågodt vært tatt ut av en honda. jeg ville valgt en a4 sport (180hk orginalt) med quattro og manuell kasse. Dessuten inbiller jeg meg at du ikke vil merke de få hestene det skiller chippet a4 kontra chippet 9-5, 9-5`en jo større også.

Hm... finnes noen som taler for Audi også altså. ;) På andre bilforum jeg har lagt inn samme innlegg er det vel sånn 11-1 til Saab tror jeg... eller 11-0 tilogmed. ;)

 

Fornuften sier jo helt klart Saab. Saab har knapt feil på bilene sine, og denne har bare gått 66 000 km. Audi kryr av feil, og denne A4'n er en importbil som allerede har gått 135 000 km. Her lukter det mye verksted i fremtiden...?

 

Er enig i at A4 er hakket penere enn 9-5, spesielt hekken/bakparten. Synes fronten på 9-5 er fullt på høyde med A4, men.

 

Sikkert sant at man ikke vil merke noe særlig effektforskjell på disse bilene, med mindre man da tar Saab'en til steg 2 (ca. 20 000 kr) - da får den 239 hk og 365 Nm. Mens A4 2003-modell steg 2-chip gir 214 Hk og 360 Nm.

 

Med tanke på at 9-5 er litt større og tyngre kan jeg tenke meg at disse bilene går temmelig jevnt med hverandre, mens A4'en selvsagt vil dra fra på sleip vegbane takket være Quattro.

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ha gått for saab,jobbet for saab firma for 5 år siden og ble veldig imponert over bilene,saab 95 vector eller aero er noen av di beste bilene jeg har kjørt.og jeg har kjørt en del forskjellige biler siden jeg jobbet i utleiefirma for 4 årsiden

Mercedes 190e 1991 sportline

Opel Omega 2,0 16v 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen teknisk eller erfaringsmessig grunn for å si dette, men ville tatt Audien any day.. Prisforskjellen på 20-30.000 kan du bruke til å få gått over A4'en på et verksted så du evt. luker ut alle feil det måtte være der men mtp. at bilen selges med garanti vil jeg ikke tro det skal være nødvendig.

 

Vanskelig å forklare, men synes Audi har en meget spesiell følelse i bilene som jeg ikke får i nyere Saab'er. Begge går greit osv men tja.. Hjertet mitt faller på Audi'en vertfall.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvilke følelser bilen vekker, er for meg Saab`en en soleklar favoritt. Audi virker litt kjedelig, og jeg synes VAG bilene er for like til at merkene fortsatt holder på all egenarten. Audi er Tysk, stram, fornuftig og kjedelig. Saab`en er anderledes og spennende.

 

For det første har Saab nest høyest merkelojalitet etter Mercedes. For det andre er Saab-kunden smartere enn gjennomsnittet (kalles professorbilen.) Dette er jo desverre også negativt, fordi det finnes for få professorer til at det skal være lønnsomt å ha et merke kun for dem :)

Men dette viser at Saab klarer noe andre merker ikke klarer i samme grad, nemlig å ha det lille ekstra det er vanskelig å sette fingeren på.

For det tredje føler du deg hjemme i Saab`en. Etter å ha kjørt 9-5 en stund skjønner du ikke hvorfor du ikke kjøpte Saab før. Min 9-5 er den tredje i familien, og det blir nok fler :)

 

Går vi derimot over på tekniske spesifikasjoner kan jo Audi`en by på Quattro, noe Saab aldri har klart å lage noe av. Ufattelig idiotisk, for jeg vet om flere naboer som har måttet forkaste Saab`en bare fordi de må opp den siste isbelagte kneika til hytta. Quattro slår nok Saab`en på vinterføre eksempelvis på svingete vei og i bakker. Og Audi`en tipper jeg er en anelse stivere, noe som gir bedre respons til kjøreren. Men Quattro er også farlig på den måten at man ikke bremser noe bedre med Quattro, selv om man akselererer raskere. Vet om en som har brent seg litt på akkurat det.

 

Saab`en bør ha fulgt servicer til punkt og prikke (maks 2500km over eller under intervallet). Da har du 8 års motorgaranti!

 

Videre er setene eksepsjonelle i Saab`en (best fra 2002->), og du kan tilbakelegge mange mil før du må strekke på beina.

 

Sikkerheten i bil blir ikke stort bedre enn i en 9-5. Jeg har ikke sjekket NCAP resultatene til A4, men 9-5`en har hvertfall fått 5 stjerner, har aktive nakkestøtter (ingen fare for whiplash der i gården nei :) ) og er kjent som en meget sikker bil basert på fakta, ikke basert på rykte som med Volvo`er.

 

 

Men jeg anbefaler deg å tilbakelegge noen mil i hver av bilene, så kommer du frem til hvilken du ønsker deg mest. Noen liker Audi best, andre liker Saab. Jeg liker begge, men ville valgt 9-5`en over A4.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noe snakk om feil med motorene på Saab nå nettopp? Kjedelig det da, allikevel om det er garanti på de. Men jeg hadde allikevel tatt Saaben anyday;)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er problemene med "oil sludge" som skapes av at oljen blir brutt ned for raskt. Dette fører til alt for dårlig smøring av motor som igjen kan føre til motorras. Derfor er det viktig med 8 års motorgaranti.

Men "oil sludge" er noe flere andre merker har hatt problemer med (bl.a. Lexus), og det er under èn prosent av motorene som rammes av dette. Gjennomsnittlig er det ca 0,1% av motorene som ryker (merkeuavhengig) så Saab ligger godt over gjennomsnittet, men med 8 års motorgaranti er ikke det noe å bry seg om.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår