Gå til innhold

Ombygge fra H4 til H7 og HB3

Ranger emnet

methano

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråd på dette, så jeg lager en ny en.

Kjøpte meg nylig nye hovedlykter til Clioen min (originale DE lamper), men disse har HB3 (nær)

og H7 (fjern) pærer istedet for de originale H4 lampene som stod på min.

Hella leverer ombyggingsett til min bil for dette, men de er tom i Norge for disse.

Orker ikke vente i to måneder på noen ledninger, når lyktene skriker etter meg i baksetet.

Hvilke "stikker" på pærene er egentlig + og -, og har det egentlig noe å si hvilken polaritet det er jeg kopler de opp med?

Om dere ikke skulle vite det, kan dere jo kose dere med bilder av lyktene iallefall..

Gamle:

1EE_007_350-091.jpg

Og de nye:

1EL_007_510-091.jpg

Håper å ha dem montert før helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er to stikkere på HB3 pærene som på H7 pærene, er det uansett polaritet. hvis det er forskjellig størrelse på stikkerne er den minste negativ. er det lokk bakpå lyktene, eller blir kontaktene stående ubeskyttet ? ja, for jeg regner med det er kabelsko som blir brukt.. hvis det ikke er lokk, må du nesten tenke ut noe lurt for å beskytte koblibgene dine !

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke kikket på ei HB3 pære ennå, det er bestilt, kommer imorgen.

Men har en stygg mistanke om at det er 2 bittesmå stikker (runde ca. 1mm)

Den er iallefall "knukket"

Du har vel ikke peiling på hva som er jord og +'ene på nær/fjern på H4 ledningene?

Kan jeg hente "signal" rett ifra H4 pluggen?

Hadde faktisk tenkt å "lage" plugger ved å lodde noen ledinger på kabelskoene og avslutte med krympestrømpe.

På baksiden av lyktene er det ikke lokk, men en gummistrømpe rundt der hvor de originale pluggene skal inn.. Litt vanskelig å forklare kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke helt men det er jo tre stikkere, da tenker jeg at nærlys og langlys bruker samme jord. hvis det er sånn som jeg tror er det lett å se hva som er hva... men teorien min er jeg ikke helt sikker på da... du kan godt ta signal fra H4 pluggen. jeg gikk inn på bilxtra bare for å prøve og se hvordan en sånn HB3 ser ut... og den har en 90graders knekk som du sier. tror du får dette meget bra til...!

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...