Gå til innhold

Kan en kondensator liggi noen timer uten og være tilkoblet?

Ranger emnet


soundlord

Anbefalte innlegg

jeg vil anbefale deg å tømme den, og koble en kabel mellom polene, selv en tom kondis vil selvopplade seg over tid :) hehe det kan gi deg noe å tenke på, så unngå det :)

 

du kan tydlig ingenting om kondensatorer.. når de blir tomme???? ohhh my god!!! syns du sa du kun skrev om ting du kan, og dette her kan du ikke!!!PS: kondiser tømmes aldri

 

Tralala

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

... selv-moderering :)

Det som sto i dette innlegget hadde vel EGENTLIG ingenting i tråden å gjøre, kanskje en smule ufint sagt også, så jeg får fortsette være snill istedenfor :kiss

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 'spenningens' skyld så bruker vel soocool kondensatorer som dildo...

 

 

haha.... dt tror jeg og, siden han påstår at "den tømmes aldri".... knock

 

litt morsomt med den "selvoppladende kondis"... hva skal vi med batterier og dynamoer i bilane?? kunne skaffet oss megadigreFarads kondensatorer som ga utømmelig strøm siden de er selvoppladende... :eek:

 

til trådstarter: slik beemerz1 og JEJ skrev i første omagng er det riktige, selv om lengede på selvutladningen varierer så har jeg selv ikke opplevd at en en kondis på over 1 Farad uten "styre elektronikk" har blitt utladdet på mindre enn ukes tid. De med styre elektronikk har som regel en spennings deler krets som bruker litt av strømmen for å "vite" om status på kondisen når den er tilkoblet strøm. Om du lar den kondisen ligge et par dager så skal vanligvis ikke være nødvendig å "ladde" den opp igjen, selv forsterkere som har innebygde kondisser kan oppbevare spenning i de interne kondesatorene i over en ukes tid. Og du trenger ikke å ladde de ut om det ikke er noen fare for at den blir korslutet eller kan forårsake skader eller andre uheldige ting.... en kondensator er ikke en bombe som kan eksplodere uten å ha blitt påvirket på en extrem måtte. Om den skulle blitt korsluttet ved uhell er ikke verre at det ginistrer veldig og kanskje du får en stygg "sveise merker" på kontaktene, men gnisten er ikke så kraftig at det kan sete fyr på ting heller. og maksimal spenning som en bil kondis har er maxs 24volt og 24volt er ikke hverken dødelig eller sakddelig under normale omstendigheter. Om du hadde hatt mangfoldige tusen amper og 12-16volt tilgjengelig vil vanligvis ikke gi deg noe støtt....

 

og til sist kan jo nevne at faktisk en kondensator på 1 Farad -fortere den tømmes, desto dårligere kvalitet har den.... for den som ikke viste det -det kalles intern lekasje.... knock

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador: så nå skal du lære meg om kondiser :) mhm morsomt ..

 

kopi fra denne siden:

 

Discharging the Capacitor:

If you're going to remove your capacitor for some reason, you may want to completely discharge the capacitor to prevent creating a hazardous situation. To discharge the capacitor (after it's disconnected from the system), simply provide a path for the current to flow from one terminal to the other. You can use either the test light or the resistor. After it is discharged, you may want to connect the terminals together with a piece of wire or resistor. Some large capacitors will act like a battery and develop some small voltage across its terminals. Since the capacitor is likely a large capacitor (over 1/2 farad), the small voltage could be dangerous. Even if your capacitor's design doesn't cause it to develop a significant voltage when not in use, leaving the terminals connected will leave no doubt whether the cap is charged or not.

 

ps: dette burde egentlig være alviten...

 

anbefaler matador å slikke på en ladet 80 farad kondis (den ekke farlig vettu) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.... dt tror jeg og, siden han påstår at "den tømmes aldri".... knock

 

litt morsomt med den "selvoppladende kondis"... hva skal vi med batterier og dynamoer i bilane?? kunne skaffet oss megadigreFarads kondensatorer som ga utømmelig strøm siden de er selvoppladende... :eek:

 

til trådstarter: slik beemerz1 og JEJ skrev i første omagng er det riktige, selv om lengede på selvutladningen varierer så har jeg selv ikke opplevd at en en kondis på over 1 Farad uten "styre elektronikk" har blitt utladdet på mindre enn ukes tid. De med styre elektronikk har som regel en spennings deler krets som bruker litt av strømmen for å "vite" om status på kondisen når den er tilkoblet strøm. Om du lar den kondisen ligge et par dager så skal vanligvis ikke være nødvendig å "ladde" den opp igjen, selv forsterkere som har innebygde kondisser kan oppbevare spenning i de interne kondesatorene i over en ukes tid. Og du trenger ikke å ladde de ut om det ikke er noen fare for at den blir korslutet eller kan forårsake skader eller andre uheldige ting.... en kondensator er ikke en bombe som kan eksplodere uten å ha blitt påvirket på en extrem måtte. Om den skulle blitt korsluttet ved uhell er ikke verre at det ginistrer veldig og kanskje du får en stygg "sveise merker" på kontaktene, men gnisten er ikke så kraftig at det kan sete fyr på ting heller. og maksimal spenning som en bil kondis har er maxs 24volt og 24volt er ikke hverken dødelig eller sakddelig under normale omstendigheter. Om du hadde hatt mangfoldige tusen amper og 12-16volt tilgjengelig vil vanligvis ikke gi deg noe støtt....

 

og til sist kan jo nevne at faktisk en kondensator på 1 Farad -fortere den tømmes, desto dårligere kvalitet har den.... for den som ikke viste det -det kalles intern lekasje.... knock

Du har selvfølgelig rett i det at det varierer hvor lang tid de forskjellige bruker på å lade seg ut. Alle har jo forskjellig intern resistans.

Jeg har vel bare vært borti sånne "digitale" med display++.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador: så nå skal du lære meg om kondiser :) mhm morsomt ..

 

kopi fra denne siden:

 

Discharging the Capacitor:

If you're going to remove your capacitor for some reason, you may want to completely discharge the capacitor to prevent creating a hazardous situation. To discharge the capacitor (after it's disconnected from the system), simply provide a path for the current to flow from one terminal to the other. You can use either the test light or the resistor. After it is discharged, you may want to connect the terminals together with a piece of wire or resistor. Some large capacitors will act like a battery and develop some small voltage across its terminals. Since the capacitor is likely a large capacitor (over 1/2 farad), the small voltage could be dangerous. Even if your capacitor's design doesn't cause it to develop a significant voltage when not in use, leaving the terminals connected will leave no doubt whether the cap is charged or not.

 

ps: dette burde egentlig være alviten...

 

anbefaler matador å slikke på en ladet 80 farad kondis (den ekke farlig vettu) :)

 

altså, her er det ikke snakk om å slikke på noe, for det har jeg allerede fortalt i min første post at man Vil merke, siden tungen leder ganske godt. derfor jeg sa at burde holdes unna unger som elsker å putte ting i munnen.

det matador sier er det det ikke er farlig, og det er det heller ikke, og du får heller ikke støt ved å ta på den med vanlige tørre heneder da kroppens resistans er så høy som den er, og spenningen er så lav som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador: så nå skal du lære meg om kondiser :) mhm morsomt ..

 

har sagt til deg før og kan godt nevne det på nytt: kom med saklige påstander og ikke med selvmotsigende ting, hold deg til fakta og vis at du kan ELEMENTÆR elektronikk og at du forstår den også... så langt har du ikke bevist det etter alle de gluppe påstandene dine...

 

og når du først legger en link som den, så burde vel se at det står: "you may want to completely discharge the capacitor to prevent CREATING a HAZARDOUS SITUATION" hehe... ikke at du MÅ ladde den ut uansett....

 

ps: dette burde egentlig være alviten... ---Men tidiligvis ikke for deg som skal liksom kunne grunnlegende elektronikk ja....

 

anbefaler matador å slikke på en ladet 80 farad kondis (den ekke farlig vettu) :)

haha... man flytter en kondis med hendene vanligvis, men tidiligvis du er vant i å slikke litt av hvert....særlig ting som er runde, lange, harde og oppladet.... ikke rart du får så mange "karameler" når du tar det meste i munnen. knock

 

var det noe mer du hadde på hjertet soocool?? kiddie

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble til jordingen på kondisen. Ta en målelampe eller lyspære og koble denne mellom plusskabel og pluss på kondis.

Når lampen/pæren slutter lyse er kondensatoren full og du kan koble strømkabelen på plass :)

 

EDIT: Skriveleif :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. eller man kan også bruke en motstand, om man har det liggendes. men blir egentlig akkuratt det samme. men med pæren ser du jo når den er full da, det gjør du ikke med en motstand. så en pære er nok det like greit om du har det. :)

 

Dette gjelder likeledes når man skal ladde ut kondisen...ellers gnistrer det ganske livlig! PS. bruker man en motstand vil den kunne bli ganske varm på grunn av en viss strøm så tang anbefales som grep.

 

Er kondisen først utladet ser jeg ingen grunn til å bekymre seg over den mer...oppbevar den tørt og trygt så den ikke blir skadd.

 

Enige???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble til jordingen på kondisen. Ta en målelampe eller lyspære og koble denne mellom plusskabel og pluss på kondis.

Når lampen/pæren slutter lyse er kondensatoren full og du kan koble strømkabelen på plass :)

 

EDIT: Skriveleif :D

 

Dette må gjøres med en ny kondensator også eller? tar det lang tid å lade opp en kondensator?

88 Honda Prelude 2.0L 16V doch 150hk

96 Audi A4 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår