Gå til innhold

Tips om kjøp av Cossie


Turbonetixs

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har nå funnet ut at jeg muligens har råd til en sierra cossie og lurer da på hva bør jeg være på utkikt etter da jeg skal se på bilen og prøve den?

 

Noen som har veldig lett for å ryke da den er litt små trimma...Er 270HK i den, orginalt er vell rundt 225?

 

Det er en ombygd sierra 2L til cossie..

 

Hvordan blir det med forsikring? Selger skrev at for 500kr ble den godkjent som cossie hos biltilsynet..

 

Noe muffins?

02 - Audi A4 8E 1.8 TQ Avant

X: 92 Ford Escort XR3I Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

270hk er vel ingenting i en Cosworth så lenge det er gjort skikkelig. Hvor mange hk det er orginalt kommer jo helt ann på ossen motor det er snakk om. I ditt tilfelle er det vel en Escort motor som sitter i den.

 

Er det mulig burde man jo omregistrere den til Cosworth og forsikre den der etter, muligens ikke det billigste men da har du hvertfall hodet over vannet hvis det skulle skje noe..

Audi Coupe 2.3 Quattro

x:Ford Sierra Cosworth 4*4 92mod

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør sjekke hvem forige eiere er, har den hatt mange unggutter vil dn antageligvis være sunn kjørt, høre også om det er byttet noen slitedeler, og omså be om kvitering. det er lett for mange å lyge om slike ting, andre ting du bør sjekke er sliten topp, gåen turbo, slarkent understell(foringer osv), bare sjekk oljen for moroskyll for hvis det er lite olje på dn så vet jo gud vor lenge han har kjørt uten passe mengde!

 

tenkte litt på cossie jeg også til jeg blir 18 men blir fort dyrt me forsikring, mn artie biler er det.. bare å se p alle cosworther i byen som kjører bredt:D

 

dette var svaret jeg fikk sånn sirka slik jeg husker det=)=)

 

totte88

 

EDIT: 3 svar plutseli, hvordan kan det skje. kan moderator fjerne ded tor ovenfor hvis der er mulighet for det. beklager at det ble sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er du lur inngår du en avtale med selger. Ta en NAF test. Går den gjennom uten merknader, kjøper du bilen og betaler testen. Går den ikke gjennom tar han regninga og du slipper å kjøpe katta i sekken!

 

Koster det 500kr for å få den godkjent som Cossie, burde han ha gjort det selv. Ville ikke gått for denne bilen!

 

Skal du ha Cossie (så sant du ikke liker å skru bil og har peiling) så bør du kjøpe orginal bil med service hefte. Naf test er en selvfølge. De folka er som regel kyndige og er upartiske. De forteller akkurat hva som er galt og hva som må gjøres!

 

270hk i en Cossie er ikke noe problem for verken motor eller drivverk. Men vedlikehold er jo et stikkord!

 

Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

realace: har hatt cosworth siden 1999 og har brukt mindre penger på den enn mange med helt vanlige biler. Får du fatt i en som er godt holdt og god stand kan du slippe MYE problemer. Før kjørte jeg cosworthen ca 30k km i året, men nå er det vel bare 10-15k km. kan tenke meg at jeg bruker ca 15k kr i året for alt utenom bensin. og hvis det er dyrt, så bør du holde deg unna madza ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, har en erfaring av at biler som ikke blir påkostet og vedlikeholdt mye kommer til ett punkt hvor alt må skiftes.

 

Med vedlikehold mener jeg:

 

Ofte oljeskift m/filter ofte

Vasking og lakkbehandling

Skifte slitedeler før de er utslitt. En litt sliten foring kan slite ut alt annet i en forstilling

Inn på servicer

Generell gjennomgang av bil, stramming av bolter m.m

Rustbehandling / etterbehandling

Felg og Dekk

 

 

Hvis du påstår at du ikke bruker mer en 15k i året med så mye kilometer så har ikke jeg kjøpt av deg ihvertfall ;)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte dekk og rustbehandling. Vask er billig samme med polering. Oljeskift skjer hver 5000km og filter hver 2500km. Foringer byttes jevnlig og da til poly som holder MYE lenger enn std ford foring. Service sender en ikke en så gammel bil vekk for så det gjør jeg selv. Brukte mer penger de første årene for å få bilen i den stand den er og pga høyere kjørelengde. Men bilen blir ikke herjet med så ting holder mye lenger enn sånne som på død og liv skal kjøre i 100km/t gjennom en sving på grus og stein. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Thorbis.

Få ok fra ett forsikringsselskap på at de kan ha bilen før du kjøper den.

Det er nemlig ikke så lett.

La eieren ta godkjenninga med bil hvis det er sånn at det (bare) koster 500kr.

270hk er ikke noe problem, skal gå med orginal dyser og turbo, men er vel sikkert ikke mere enn 240-250 hester i realiteten.

Og ha i bakhodet at det koster litt mere å ha en cossi en andre biler, da det fort går litt ekstra bensin på mila, og du ikke slipper unna med olje til 50kr osv.

 

Men ABSOLUTT en kurrant bil å ha.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår