Gå til innhold

b21a som ikke går på første sylinder

Ranger emnet

Camryfellow

Anbefalte innlegg

Er ikke noe ekspert når det gjelder volvo, derfor tenkte jeg dette var rette element å slenge inn spm mitt:

Som sagt bilen går ikke på første sylinder, bare soter ned pluggen (pluggene er nye). Byttet om på pluggledninger for å sjekke, så de skal være greie. Er seff gnist.

Har skrapet vekke det bittelille av irring som var inni fordelerlokket.

Er det mest sannsynlig no ventilproblemer eller fins det andre typiske problem relatert med dette?

Trenger tips....

Gjelder en b21a som har gått 150k (Motoren har stått stillle i kanskje seks år)

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe ekspert når det gjelder volvo, derfor tenkte jeg dette var rette element å slenge inn spm mitt:

Som sagt bilen går ikke på første sylinder, bare soter ned pluggen (pluggene er nye). Byttet om på pluggledninger for å sjekke, så de skal være greie. Er seff gnist.

Har skrapet vekke det bittelille av irring som var inni fordelerlokket.

Er det mest sannsynlig no ventilproblemer eller fins det andre typiske problem relatert med dette?

Trenger tips....

Gjelder en b21a som har gått 150k (Motoren har stått stillle i kanskje seks år)

har du riktig tenningsrekkefølge?1-3-4-2? men hørest ut som om pluggledninger og plugger og fordelerlokk kan være dårlig!men hvis problemet er sot burde du fått justert tenningen og kam vinkel!og sett på blandingen:)

opel manta b 75mod

volvo b20 motor!

nilsen racing:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde kanskje nevnt det ja.. Tenninga er stilt, og har i riktig rekkefølge ja.. irriterende detta

ja men er det sotinga som er problemet? er det stifter eller elektronisk?

hvis stifter så prøv og rens litt nedi der og se om rotor aksling slarker til siden!for da greier ikke den og dele ut strømmen til alle 4

opel manta b 75mod

volvo b20 motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soter den pluggen, så har han vel mest sansynlig tenning. Ellers ville jo bare pluggen blitt våt. Det er vel heller noe med at han har tenning, men ikke bra nok komp på 1'ern.

Kanskje en def. topp pakning, eller en ventil som ikke lukker helt? Mest sansynlig sot som har brent seg på eksos-ventilen el noe?

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satserpå en ventilsom har satt seg da bilen har stått i 6 år, ta av toppdekslet å se åssen ventilene på den sylinderen oppfører seg, kan prøve å slå på ventilene der med hammer og dor, kan løsne da, men forsiktig med pushern.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo jo men det er jo lov og ta det enkleste og grunnlegende først før man begynner og ta av toppdekselet!osv men du burde no bare la den gå litt også regner med det er regelrett olje på motoren!men men det er jo lov og sjekke med en ny plugg og se om den soter jævligt også derretter tar di pluggen på 1ern in i 4ern og putter 4ern i 1ern hvis det ikke funker så kan du leite deg sakte men sikkert frem til problemet via pluggledning og fordelerlokk,stifter,slark i fordeler?eller for fet blanding? er det stromberg 175cd? enkel el 2?

opel manta b 75mod

volvo b20 motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris er fint for å rense ventiler, inn- og utblåsningskanaler, mm. dette krever at motoren går i utgangspunktet

1. Kjør motoren varm (så varm at du brenner deg på eksosmanifoil/ubehagelig å ta på toppen av blokka)

2. Dra motoren opp på 2500-3000rpm, og hell 0,5 liter farris SAKTE ned i forgasseren (tøm flaska på 2-3minutter), hvis motoren "dør" - går betydelig saktere - så heller du for fort, og da kan du risikere at den får noen bøyde ventiler.

Dette er en metode jeg så på et merkeverksted på hamar, og den virker, men den er ikke *****sikker. En bekjent av meg hadde hørt om dette, det gikk ikke bra. Han fura opp asconan, og helte HELE flaska ned i gasseren med motoren på tomgang...BANG! Han bøyde samtlige eksosventiler, og knekte 2 rådearmer...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toppakningssett så blir vel til at jeg får ta av toppen da ja.

Dro ut en og en plugg mens motoren gikk for å sjekke og da skjedde det ingenting når jeg tok ut enern.

Har renset stiftene mange ganger siden tok jo litt tid å få den igang.. Fant først ut at måtte bytte pakning til innsugsmanifolden. spruta startgass rundt den gamle og da fyra den med engang.

GlennK: pluggen blir sota ja ,men mener også at den blir fuktig.

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider